Внимание: Зачестяват измамите от онлайн търговци
Секция: БЪЛГАРИЯ
29 Ноември 2013 19:49
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Внимание: Зачестяват измамите от онлайн търговци

София /КРОСС/ За зачестили измами от онлайн търговци предупредиха от Комисията за защита на потребителите. Контролният орган напомня, че случаите на нарушения и неточности при купуването на интернет стоки могат да зачестят от днешния ден - т.нар Black Friday - считан като старт на пазарната истерия покрай Коледните празници. Комисията вече е получила няколко сигнала срещу сайта Emag.bg, който с шумна реклама афишираше промоциите си по случай началото на голямото празнично пазаруване
Сайтът е румънски и насочен към пазара в България. Още сутринта промоционалните стоки бяха изкупени, но не и без голяма част от потребителите да се оплачат, че намаленията не са били толкова мащабни колкото обещанията. От Комисията за защита на потребителите казаха за Дарик, че в постъпилите през последните дни жалби от въпросния сайт, купувачите се оплакват най-вече от това, че продуктите не са придружени с инструкции за употреба на български език.
Посочват се неверни технически характеристики на предлаганата за продажба техника. Търговецът не удовлетворява рекламациите за дефекти стоки или, ако приеме, това става трудно и извън срока, предвиден по закон, обясни експертът от Комисията Габриела Руменова.
„Сезирахме аналогичния орган за защита на потребителите в Румъния, за да извърши проверка на сайта и евентуално ако установи нарушения, да санкционира търговеца", заяви експертът.
Руменова разясни, че сигналите за измами при покупка на онлайн стоки са значително по-малко от тези, получени при традиционния начин на пазаруване. Потребителите не трябвало да бъдат обезкуражени, а напротив - да бъдат стимулирани да купуват повече през интернет, каквато е и световната практика през последните години.
„При пазаруване на стоки по интернет търговецът може да изисква авансово плащане от потребителя само в случай, че той даде изричното си съгласие, така че тук един съвет, много полезен към потребителите е да предпочитат да пазаруват от търговци, които условията им са заплащането да става при доставката на стоката. Много е полезно да потърсят предварително във форумите какви са отзивите от клиенти, които са пазарували вече от този търговец. Има случаи, в които стоката се оказва дефектна, потребителят трябва да предяви рекламации и трябва предварително да знае, че този търговец е склонен да приема рекламациите и да ги удовлетворява", допълни Руменова, цитирана от Дарик.