44% от българските деветокласници нямат базови умения
Секция: БЪЛГАРИЯ
03 Декември 2013 12:44
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
44% от българските деветокласници нямат базови умения

/КРОСС/ България е на 47 място сред 65 развити държави в света по функционaлна грамотност на 15-годишните учениците. У нас 44% (в сравнение с 41% през 2009 г.) от деветокласниците нямат ключови когнитивни умения, предопределящи както за включването им в пазара на труда, така и за пълноценното им участие като граждани. Това показват последните резултати от най-авторитетното международното изследване в областта на средното образование PISA (Програма за международно оценяване на учениците), които бяха обявени днес. Проучването проверява уменията по четене, математика и природни науки на 15-годишните ученици по света.

Според изследването в България не само средното ниво на компетенциите на учениците е сред най-ниските в развития свят, но и разликата в постиженията на най-добре и най-зле представящите се ученици е най-голяма спрямо останалите държави. Само 4% от българските ученици са постигнали отлични резултати. Тази статистика потвърждава един от най-сериозните проблеми, пред които е изправено обществото ни - неравният достъп до качествено образование. Резултатите на България показват, че сме страната в Европа с най-силна връзка между постиженията на учениците и тяхното социално-икономическо положение.

Резултите от PISA 2012 не само потвърждават кризата в българското училищно образование, но предлагат и възможности за подобрения. Най-добре представящите се държави показват, че е възможно да се постигне едновременно достъпно и качествено образование за всички деца. Изследването ни дава възможност да се поучим от най-добрите образователни системи, с което да определим конкретни и измерими цели за подобряване на достъпа до качествено образование в нашата страна.

Един подобен пример е Шанхай в Китай (на първо място по резултати в PISA 2012), където успехът на учениците е поставен в центъра на преподаването. Ключов приоритет за учителите е мотивирането и активното включване на учениците в техния образователен процес. Евгения Пеева, изпълнителен директор на Заедно в час, която посети няколко училища в Шанхай през изминалия месец споделя: "Местните власти и училища са поставили на преден план подобряването на преподаването, като отделят до 30% от времето на учителите за обучение и развитие, както вътре в училище - чрез съвместно учене и наблюдение на уроци и обмен на опит с колегите, така и извън него. Наред с това, успешните училища се използват за пример и консултират училищата с по-ниски резултати за това, как да подобрят средата и културата в училище, преподавателските и административни практики."

Топ приоритет в България трябва да бъде привличането и задържането на повече млади и талантливи учители в българската образователна система. Не би било възможно да постигнем дълготрайна промяна в училищното образование без инвестиране в развитието на силни лидери, които да работят за нейното осъществяване. Съвместен анализ на Заедно в час и Световната банка открои необходимостта от подкрепяща среда в училищата за младите учители; менторски програми, чрез които новопостъпилите учители наблюдават и съвместно планират уроци с по-опитните си колеги, както и развитието на лидерските умения на училищните директори, от които пряко зависи професионалното развитие на учителите.