/КРОСС/ Нова година - нов късмет. Така би изглеждало началото на 2014 за учениците, когато им предстои да опровергаят или да потвърдят резултатите от изследването на PISA относно грамотността им.
През януари ние по-скоро ще проверим какви са знанията на учениците, къде има пропуски и грешки в тяхното образование. Това в никакъв случай не е матура или изпит, който ще се отрази на оценките на учениците иначе изпита нямаше да е анонимен, уточни в сутрешния блок на БНТ министърът на образованието Анелия Клисарова. Резултатите от изследването на PISA относно грамотността на учениците в България са доста сериозни и ние искаме да направим проверка и за нас на конкретното състояние на нещата. Именно затова трябва да се види нивото на подготовка на учениците, обясни Клисарова.
Министърът посочи още, че в случая е важно "да се оцени средното ниво на учениците, които няма да кандидатстват с математика например, защото учениците от подобни профилирани гимназии съвсем естествено ще се представят добре на изпитите по този предмет, но ние искаме да видим средното ниво на учениците".
По думите й, предстоящият в началото на новата година изпит ще помоне да се анализира състоянието на образованието у нас и евентуално да се предприемат промени, за да се подобри то.
Министърът уточни също, че публикуваните на сайта на министерството програми, са правени и приети през 2011-2012 година и са довършени в началото на 2013 година, като те все още са само проект, не са окончателни. Тя очаква коментари и предложения от страна на преподавателите, за да се намери баланса между техните различни искания и в крайна сметка да се постигне оптималното в учебните планове и програмите, да има и нови и интересни дисциплини, без да се пренебрегват традиционните предмети.
Мисля, че с въвеждането на дуалната система - учене по време на работа, ще се намали ефекта от социалния статус на учениците и отпадането на част от тях от образователния процес, каза още образователният министър. От думите й стана ясно още, че министерството мисли и за промени в посока на учителите - не само завършващите студенти да решат да станат учители, но и да останат такива дълго време. Част от програмите, които трябва да направят преподавателската професия желана, са подпомогнати със средства по европейски програми.
Снимка: Булфото; всички права запазени