Кампанията за ранна диагностика на рак на щитовидната жлеза продължава
Секция: БЪЛГАРИЯ
11 Декември 2013 20:22
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Кампанията за ранна диагностика на рак на щитовидната жлеза продължава

/КРОСС/ 1417 души се възползваха от безплатна диагностика на щитовидната жлеза в първите десет дни след началото на кампанията за ранна диагностика на рак на щитовидната жлеза.Всеки втори прегледан има изменения на функцията на щитовидната жлеза, сочат резултатите от провежданата в „Скай Сити Мол София" кампания.Всеки ден до 20 декември, във времето от 12 до 20 ч., желаещите могат да преминат безплатен преглед, който се извършва от изтъкнати специалисти с модерна ехографска апаратура. Ехографът е дарение от фондация „Моята млада България" на Центъра за защита правата в здравеопазването.По време на кампанията се преглеждат мъже и жени от всички възрастови групи, като преобладават хората между 45 и 65 години. Най-често по време на прегледите се установяват изменения на функцията на щитовидната жлеза, като основно са диагностицирани болест на Хашимото, наличие на възли и колоидни кисти. При установяване на отклонения от нормата или при съмнение за тиреоиден карцином, хората са насочвани за диагностично уточнение и лечение в специализирано лечебно заведение.  Целта на кампанията е да повиши информираността на обществото за рака на щитовидната жлеза, за характерните симптоми и рисковите фактори, за ролята на профилактиката и методите на лечение на заболяването. Инициативата не се ограничава с извършването на безплатни профилактични прегледи. Организаторите се стремят да създадат нагласи в обществото, че болестта е лечима, стига хората да са активни в самонаблюдението и при най-малкото съмнение да потърсят лекарска помощ. Предвижда се кампанията да продължи и през 2014 г., като обхване цялата страна и най-вече малките градове и села, където достъпът до специалист е силно ограничен. Карциномът на щитовидната жлеза се среща рядко и представлява 1% от всички злокачествени образувания. Според данните на Националния раков регистър, броят на новооткритите заболели от тиреоиден карцином в България за 2009 г. е 316, а за 2010 г. - 299. 250 жени и 66 мъже са диагностицирани за първи път през 2009 г., а през 2010 г. техният брой е съответно 233 жени и 66 мъже. Близо половината пациенти са диагностицирани в първи стадий, когато ракът може да бъде излекуван напълно. Заболяването засяга хора от всички възрастови групи, но най-често се проявява между 50 и 60 годишна възраст.Организатори на Кампанията за ранна диагностика за рак на щитовидната жлеза са Центърът за защита правата в здравеопазването и Агенция „Пачето перо", със съдействието на Столична община, Скай Сити Шопинг Мол и Агенция Beta PR. Основен спонсор на кампанията е Monrol България. Медийни партньори на инициативата са БНТ, Нова Телевизия, bTV Media Group, БНР, Дарик Радио, БГ Радио, в. „Стандарт", сп. „9 месеца" и др.