Положителна тенденцията за навлизането на новите технологии у нас
Секция: Технологии
13 Декември 2013 13:21
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Положителна тенденцията за навлизането на новите технологии у нас

/КРОСС/ През 2013 г. повече от половината домакинства (53.7%) в България притежават достъп до интернет в домовете си, показват резултатите от изследване на Националния статистически институт за използване на информационно-комуникационните технологии (ИКТ) от домакинствата и лицата у нас.

Отбелязан е растеж по този показател от 2.8 процентни пункта спрямо предходната година. Същото е увеличението и на относителния дял на домакинствата, използващи широколентов достъп (2.8 процентни пункта), като той достига до 53.6% за 2013 г., или почти всички домакинства, имащи достъп до интернет, са с осигурена бърза и надеждна връзка.

Показателна е тенденцията за навлизането на новите технологии - за петгодишен период относителният дял на домакинствата с достъп до интернет се е увеличил с 24.1 процентни пункта, а използването на широколентова връзка бележи ръст от 27.5 процентни пункта.

В сравнение с предходната година в регионален аспект също се наблюдава повишаване в относителните дялове на домакинствата с интернет достъп за всички статистически райони, с изключение на Югоизточния район, където се наблюдава намаление с 3.1 процентни пункта.

С най-висок относителен дял на домакинствата с достъп до интернет - 64.3%, е Югозападният район, към който принадлежи и столицата. След него се нареждат Южният централен и Североизточният район, в които малко повече от половината домакинства имат достъп до интернет - съответно 52.7 и 51.5%. От тенденцията за страната значително изостават домакинствата от Северозападния район, където 42.8% от домакинствата имат достъп до интернет.

Запазва се тенденцията на растеж в регулярното използване на интернет от лицата, като на базата на предходната година се отбелязва слаб ръст от 0.9 проценти пункта в дела на лицата, които се възползват от удобствата на глобалната мрежа всеки ден или поне веднъж седмично. През 2013 г. повече от половината (51.2%) от населението на възраст 16 - 74 навършени години използват редовно интернет.

Данните от проведените до момента изследвания за използване на ИКТ от лицата показват, че най-активните потребители в мрежата са младежите на възраст между 16 и 24 години, като през 2013 г. 79.5% от тях използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично. Констатира се обратнопропорционална зависимост между възрастовите групи и честотата на регулярното използване на интернет - при по-високите възрастови групи се наблюдават по-ниски стойности на този показател, като от населението в най-високата възрастова група (65 - 74 навършени години) едва 8.3% използват глобалната мрежа.

Оказва се, че мъжете са по-активни при редовното ползване на интернет в сравнение с жените - съответно 52.6 и 50.0%.

Значителни са и различията за редовно използващите интернет по образование. Докато 86.1% от лицата с високо образование използват редовно глобалната мрежа, то едва 19.2% от лицата с основно или по-ниско образование се възползват от възможностите, които интернет предоставя.

През 2013 г. 22.6% от лицата са използвали глобалната мрежа за взаимодействие с държавната администрация и местното самоуправление. Най-значителен е делът на лицата, които са получавали информация от интернет страница или уебсайт на публичната администрация (20.9%), следван от изтеглилите официални формуляри от официална интернет страница (12.7%) и изпратилите попълнени формуляри (8.5%) през последните дванадесет месеца.

Жените са значително по-активни от мъжете при използването на предлаганите онлайн услуги от публичната администрация - съответно 24.1 и 21.0%.

Данните от изследването за използването на ИКТ от домакинствата и лицата за 2013 г. показват, че постепенно се увеличава делът на хората, които пазаруват за лични (неслужебни) нужди онлайн. За текущата година 12.1% от лицата на възраст 16 - 74 навършени години са направили онлайн покупки през последните дванадесет месеца, което е с 2.9 процентни пункта повече спрямо предходната година.

Няма съществени различия между мъжете и жените при онлайн пазаруването - съответно 12.3 и 12.0%.

Най-често пазарувани онлайн са дрехите и спортните стоки, като 68.1% от пазарувалите по интернет са закупили такива артикули. На следващо място се подреждат поръчките, свързани с пътувания или хотелски резервации (32.9%), стоки за дома (31.1%) и покупките на билети за различни развлекателни събития (22.5%).