Симптомът на Варненско-Преславската епархия
Секция: Коментари
16 Декември 2013 11:02
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Симптомът на Варненско-Преславската епархия

/КРОСС/ Изборът на двама епископи, измежду които членовете на Св. Синод на БПЦ следващата неделя ще изберат епархийския архиерей на Варненско-Преславската митрополия, приключи благополучно. И двамата номинирани са - според църковното обществено мнение - достойни кандидати.

Какво обаче показаха перипетиите, предшествали този благополучен избор? Най-важното - че в Българската православна църква бавно, незабележимо за външните й наблюдатели, е израснал същински църковен народ - „лаос", казано на собствено църковен език. Ще припомня, че според църковното схващане „лаосът", т. е. народът Божий на една местна Църква, който съставлява Тялото Христово в това определено място, включва без разлика всички „членове" на това Тяло - както йереите и дяконите (свещениците, казано на популярен език), така и онези, които са започнали, крайно неподходящо, да се наричат „миряни", сякаш са прибавени от „света" (от „мира") към Църквата, възглавени от своя епископ. След дълго и болезнено прекъсване, ние започваме да се завръщаме към жизнената практика на древната Църква, в която мястото на нейния предстоятел, епископа, никога не се е заемало без изричното волеизявление и участие на църковния народ (целокупния лаос). Драматичната перипетия във Варненската църква показа, че в нея има такъв църковен народ и той не е без воля и съвест. Драматичната перипетия във Варненската църква показа, че е дошъл краят на чисто формалните избори, при които буквата на устава е спазена, при практически пълно неглижиране на неговия дух.

Предварителните договаряния на синодални „партии", които без въобще да се интересуват от Тялото Христово в определеното място, излъчват нейде „горе" (сиреч извън Тялото) своите фаворити и ги „спускат" на шепа църковни чиновници (по-голямата част от епархийските избиратели са все още такива), за чиито гласове въпросните „фаворити" се борят кой както може, вече стават невъзможни. Защото очевидно е отминало времето, когато Църквата бе населена основно от пасивни „потребители" на (индивидуални) „духовни  услуги", за които епископът е нещо далечно и дълбоко безразлично, или от престарели „пазачи" на голия факт на съществуването на тази „традиционна българска институция", за които пък епископатът като такъв е абстрактна и почти деперсонализирана „шапка" на съвкупността от храмовете и манастирите на територията на страната ни. Именно това почти пълно отсъствие на живи енории - общности от вярващи, живеещи постоянен евхаристиен живот, свързани интензивно и лично със своите свещеници - позволяваше за моралния облик на архиереите да не се знае почти нищо или и да „се е чувало", да бъде дълбоко безразлично за почти всички.

Казвам това, защото е възможно не някой друг, а медиите у нас да си припишат заслугата за благополучното отстраняване на одиозния Бачковски игумен от мераците му за Варненската катедра. Истината обаче е, че този път срещу „фаворита" в избраната на първия тур неочаквана „двойка" въстана съвестта на местната църква. Въстана едно сплотено свещенство и водените от него съзнателни църковни общности (видях ги на молитвеното им бдение пред сградата на Св. Синод). И именно защото срещнаха възмутена църковна съвест, вбесените от това „фаворити" (и тук не визирам само обвинения в симония Борис и въобще не визирам „неизбираемия" му подгласник еп. Игнатий) прибягнаха до лукавата адвокатура на медиите. Транспонираха борбата си в една изключителна неблагообразна плоскост. Още на молитвеното бдение пред Синодалната палата, сред вярващите дошли от Варненската епархия с изненада разпознахме дежурния „контрапротестиращ" Бисер Миланов-Петното и двама-трима клакьори, издигнали нелепите плакати: „Искаме здрава ръка в Църквата" и „Не на меките китки в Църквата".

И ето тук е мястото да обясня защо този път лично аз се въздържах да взема активно участие в спора. Освен, разбира се, защото, като познаващ добре православното канонично предание си дадох сметка, че проблемът на една местна църква (доколкото тя, като Тяло Христово, е жива преди всичко в самата себе си и разполага с цялата пълнота - „католичност" - на евхаристийния си живот) би трябвало да се разрешава от самата нея и с нейните сили, още и защото, струва ми се, съзрях и една по-мащабна и по-долнопробна борба освен борбата на Борис срещу останалите. Бе - направо ще го кажа - изпробван на църковна почва „номерът" с Делян Пеевски. Одиозният Борис - известен в църковните среди с хулиганското си поведение и с безсрамно-разгулните си постъпки (публикуваният преди дни ужасяващ порно-видеоматериал, ако е достоверен, го потвърждава), ни бе представен като решителната църковна „мутра", която единствена би могла да се справи с внедрилата се в Църквата „содомска порочност". „Не на меките китки в Църквата" - припомням - пишеше на плакатите на хората на Петното пред Синода. Досущ така, както пък „успелият" ъндърграунд-политик Делян Пеевски бе единственият, който би могъл да се справи с ъндърграунд-лидера Бойко Борисов. Да, започнаха да ни облъчват: Бачковският игумен е човек с криминални наклонности, най-вероятно е раздавал подкупи на епархийските избиратели, най-вероятно е способен на шантаж (сам той размахваше някаква флашка с неопределено-заплашителни думи), но... знаете ли какъв ужас е всичко останало в Църквата? Срещу „дядо Борис" всъщност... воюва „хомосексуалното лоби".

Не забелязахте ли как през последните десетина дни (вземайки повод от онзи безсрамен видеоматериал с младия монах от Троянския манастир) медиите - уви, не само жълтите - се изпълниха с интервюта, „журналистически разследвания", материали за „хомосексуалните клирици в Църквата". Ако едни ни поднасяха все по-ужасяващи разкрития за безобразията на „дядо Боре", други ни заливаха с пикантни подробности за епископи и монаси. Лично аз (изглежда ме смятат за голям наивник) бях потърсен поне пет-шест пъти, за да коментирам „последните скандали в Църквата", за да „взема отношение към хомосексуализма в Църквата" и внезапно си дадох сметка, че тревогата на задкулисниците около изборите за Варна е доста по-дълбока от елементарната борба за една архиерейска катедра. Макар да не съм привърженик на каквито и да било конспиративни теории, този път буквално с кожата си усетих, че на някои тъкмо перспективата за увеличаването на един съзнателен и съвестлив, просветен църковен народ, който вече не желае да приема пасивно „църковни князе", определяни в тайни бизнесменски, „архонтски" и синодални канцеларии, се е видяла много по-опасна от съпротивата срещу някой си „дядо Боре". Щом вече не ще може да се действа както досега, щом и в Църквата, както в държавата, започват да се появяват упорити „протестиращи" - хора, способни да възпрепятстват налагането на разнообразни „Делян-Пеевци", то ще трябва да се погрижим за тоталното дискредитиране на тази зараждаща се общност. Трябва да заглушим чистите гласове на варненските свещеници и миряни със „скандали" на най-перверзна основа, та следващия път когато тези хора попречат на нашите сметки, публиката да се отвърне погнусена: „пак тези ли - содомци, блудници - при тях и едните и другите са маскари".

Та, усетих, че този път борбата не е просто между „хората на дядо Боре" и „хората на еди-кой-си", а, по техен повод, борба на мрачните сили в страната ни срещу един ужасно разтревожил ги симптом: в Църквата вече няма само безгласни, само „бабички", само „мухльовци". И макар да не мога въобще да отрека, че в Църквата ни съществуват безобразни неща (включително от споменатия по-горе тип) мисля, че темата сега, днес, не са те, а онова здраво, което се появява „отдолу".

Ето защо поздравявам епархийските избиратели от Варненско-Преславската епархия, че издържаха изпитанието за съвестта им и най-вече - свещениците и миряните, „народа Божий" от тази епархия, че припомниха какво е местна църква - че тя е живо Тяло, в което не може да се „имплантира" нищо без неговото съизволение.

Коментар на Калин Янакиев, Портал Култура