Клисарова: Доказахме, че образованието е приоритет
Секция: БЪЛГАРИЯ
17 Декември 2013 12:40
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Клисарова: Доказахме, че образованието е приоритет

/КРОСС/ "Образованието е приоритет на министерството. Ние го доказахме и с бюджета, в който са заложени 100 млн. повече за 2014 година. Беше извършена засилена работа и по Закона за средното образование. Той все още се обсъжда и към него върви много широка дискусия", заяви министърът на образованието Анелия Клисарова. Тя подчерта, че реформата в образованието не може да се случи за ден. "Ако залагаме нещо сега, то ще можем да оценим дали е положително или отрицателно след години".

Клисарова допълни, че е внесен проектът за промени в Закона за професионалното образование и обучение. Той ще предизвика промени и в Кодекса на труда, но от МОН считат, че той ще подобри връзката между образованието и бизнеса, а това ще помогне за реализацията на младите хора, както и ще спре отпадането на деца от училище.

"Работи се и по проекта за квалификация на педагогическите кадри, както и по Стратегията за висше образование, за която също идват промени и предложения", отчете министърът. Клисарова съобщи, че от МОН са успели да привлекат допълнителни средства към бюджета за 2013 година - с над 20 млн. лв.. 9,4 млн. лв. от централния бюджет са отделени за увеличаване на заплатите с 8%. Това увеличение е било заложено, но средства не са били предвидени. 3 млн. лв. допълнително са за дофинансиране на транспорта на учениците до 16 г., което е ангажимент на общините, както и 8,4 млн. лв. за ремонт на училища", подчерта Клисарова и обясни, че с това МОН иска да покаже, че образованието е приоритет и екипът на министерството се ангажира да прави реформи.

Клисарова каза, че през следващата година започват и стъпки в посока на това педагозите да бъдат включени сред регулираните професии, а 2 млн. лв. ще отидат за Националната стратегия за педагогическите кадри.

Зам.-министърът на образованието Иван Кръстев пък заяви, че в началото на настоящия мандат е съществувал риск от загуба на средства по програмите, в които МОН е междинно звено. Този риск е бил преодолян, а в момента има и преизпълнение на средствата.

"През последните няколко месеца успяхме да постигнем ръст на плащанията. През следващия програмен период минималната сума, която МОН трябва да използва за плащания е 171 млн. лв., а ние можем да гарантираме около 230-260 млн. лв. реални плащания при нормална работа", подчерта зам.-министър Кръстев. Според него това ще гарантира доста по-голям обем на инвестиции и ще бъде предпоставка за добро обезпечаване на програмата за "Наука и образование за интелигентен растеж", като през 2014 г. ще има възможност за стартиране на изпълнението й.

"В сегашната ситуация можем да гарантираме, че няма да има период без финансиране и плащания", категоричен бе Кръстев.

От МОН представиха и резултати от социологическо проучване за обществените нагласи към образованието - за близо 70% от населението имаме нужда от реформи в образованието, а липсата на дисциплина и интерес, както и ниското заплащане на преподавателите са основните мотиви за искането на образователни реформи.

60% от анкетираните считат, че няма добра връзка между образованието и бизнеса. Като основни причини за отпадане на учениците от училище са посочили липсата на интерес и финансови средства. 70% от анкетираните одобряват въвеждането на дуалната система на обучение и са съгласни с твърдението, че това може да се превърне в начин на разрешаване на проблема с отпадането на ученици от образователната система. Допитването показва, че 70% от населението счита, че инвестицията в млади преподаватели е правилно решение.

Снимка: Булфото; всички права запазени