Как България да бъде фактор в политиката на ЕС за сигурност и отбрана
Секция: Анализи
18 Декември 2013 10:42
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Как България да бъде фактор в политиката на ЕС за сигурност и отбрана

/КРОСС/ След повече от шест пропуснати години през тази седмица ще се състои Европейски съвет, посветен специално на Общата политика за сигурност и отбрана (ОПСО). Необратимите промени в гранд-стартегията на САЩ, нарастващото напрежение в съседните региони на ЕС и излизането от икономическата стагнация поставят европейската сигурност в центъра на вниманието на лидерите на ЕС.  
В този контекст,

България има възможност да застане сериозно сред конструктивните и прагматични сили

защото нашият интерес е въпросите на външната и вътрешната сигурност на ЕС да се решават в рамките на единна концепция и с използване на целия потенциал на съюза. Никой не може да очаква, че инерцията в мисленето и действието ще бъде преодоляна още на този Съвет. Най-важното е, че той ще се състои и, че темата за ОПСО се връща на най-високото равнище за вземане на решения.

ЕС отдавна е реален актьор на глобалната сцена на сигурността - за годините след решенията от Сен Мало и Кьолн (1998-99 г.) има наистина сериозни постижения. Съюзът има вече доста инструменти: Европейската служба за външно действие, Европейската отбранителна агенция, Стратегията за сигурност и изградените бойни групи. Операциите на ЕС, макар и не толкова внушителни като тези на НАТО, са успешни както в "зоната за отговорност" (на Балканите), така и в стратегическото обкръжение (Африка, Близкия изток, Кавказ, Афганистан).

Защо трябва българската позиция и политика да се променят?

Защото ОПСО не е "друг" проект и вече не е конкуренция на НАТО. И ако преди години членството ни в НАТО предизвика и дори принуди провеждането на реформи в отбраната, днес именно европейската сигурност ще даде този импулс на трансатлантическите отношения, от който те се нуждаят.   

Участието на България както във военните и в гражданските мисиите на ЕС, така и в бойната група HELBROC (заедно Румъния и Кипър под ръководството на Гърция) се държи в момента близо до санитарния минимум. Отношението ни към възможностите, които Европеската агенция за отбрана предоставя, е примитивно (от неразбиране или целенасочено) - периодичните призиви за възстановяване и развитие на военната ни промишленост чрез бизнес със съюзниците не получават сериозна подкрепа. Като цяло днес с ОПСО са ангажирани повече изследователи и журналисти, отколкото дипломати и военни.

Време е за действие: за политическо и за професионално, за концептуално и за оперативно, за действие у нас и в Брюксел, за активна работа със съседи и с важни партньори. В политическо отношение ни е необходима ясна визия и цели, които да се приемат и следват отговорно и ангажирано. Съществуващият междуведомствен формат по НАТО и ОПСО трябва да бъде двигател на реални и координирани политики с конкретни цели, бюджет и резултати. Необходими са ни качествени хора, които да работят по военни и военнопромишлени въпроси в съответните европейски структури. Имаме всички условия и възможности да бъдем лидери в региона, както по отношение на общата външна политика на Съюза, така и в нейното военно измерение. По отношение на

партньорството във военната промишленост

трябва да излезем от матрицата "млади-стари" членове на ЕС и да погледнем по-широко - Полша, например, има огромен капацитет и амбиции по оста "север-юг", които можем да съчетаем с нашите интереси и възможности. 

На предстоящия Европейски съвет в интерес на България ще бъде да следва линия, която да стъпва на относително ясни, рационални и осъществими тези:

- да държим фокуса на ОПСО по-близо до основните европейски проблеми и приоритети на сигурността - Кавказ и широкия Близък изток;

- да се научим да правим консолидирана политика на сигурност чрез наш "широк подход", включващ външна политика, помощ за развитие, цивилните и военни операции. Това означава и да извършим грамотен преглед на оперативните ни възможности и да изготвим програма за развитие на сериозен цивилен капацитет;

- твърдо да отстояваме досегашната си позиция за намиране на формули за пълно взаимодействие между ОПСО и НАТО - от механизмите за военно планиране до програмите на двете организации за изграждане на военни способности ("Интелигентна отбрана" на НАТО и "Обединяване и споделяне" на ЕС);

- да подкрепяме по-гъвкава политика по индустриални въпроси и особено по стоките с двойно предназначение, защото там имаме реален капацитет;

- да настояваме за повече международно сътрудничество по ОПСО като направим реални стъпки с партньорите от региона.

Със сигурност ще има експерти, и политици, които с криви усмивки пак ще твърдят, че има малък шанс декемврийският Съвет да доведе до сериозен напредък в ОПСО. Това не е толкова съществено; ако не на този, то на следващия Съвет пробивът в статуквото ще бъде направен. Важното е да започнем

последователно и целенасочено да инвестираме политически и финансов капитал в заемането на позиции

които да повишават тежестта ни като важен фактор за ОПСО на ЕС в региона, от там да ни "вкарат" във вземането на решения по въпроси, които ни засягат.  Важното е точно на този Съвет ние да сме сред прагматиците и да действаме подготвени и решителни в подкрепа на промяната.

Валери Рачев (бивш посланик на България в Ирак, началник на политическия кабинет на външния министър Николай Младенов в кабинета "Борисов" и с над 30 годишен стаж в българската армия - бел.ред.) и Тодор Tагарев (военен експерт, в служебното правителство на Марин Райков е министър на отбраната и има дългогодишен опит в тази сфера - бел.ред.) работят в Център за мениджмънт на сигурността и отбраната, ИИКТ-БАН.

Автори: Валери Рачев и Тодор Tагарев, "Дневник"

Заглавието е на редакцията. Оригиналното е "Време е за промяна в Общата политика на ЕС за сигурност и отбрана".