При всеки втори - изменения на функцията на щитовидната жлез
Секция: Здраве
21 Декември 2013 10:37
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
При всеки втори - изменения на функцията на щитовидната жлез

/КРОСС/2591 жени и 387 мъже се възползваха от възможността за безплатна диагностика на щитовидната жлеза. Резултатите от Кампанията за ранна диагностика на рак на щитовидната жлеза, която се проведе в „Скай Сити Мол София" от 1 до 20 декември, сочат че при всеки втори прегледан са установени различни видове изменения на функцията на щитовидната жлеза. Организатори на Кампанията са Център за защита правата в здравеопазването и агенция „Пачето перо". Безплатните прегледи бяха извършени от изтъкнати специалисти с модерна ехографска апаратура. Ехографът е дарение на ЦЗПЗ от фондация „Моята млада България". Кампанията подпомогнаха и млади лекари от софийската организация на Асоциацията на студентите-медици в България.
По време на Кампанията бяха прегледани мъже и жени от всички възрастови групи, като преобладаваха хората между 45 и 65 години. При всеки втори прегледан бяха установени изменения на функцията на щитовидната жлеза, като най-често бяха диагностицирани болест на Хашимото, наличие на възли и колоидни кисти. При установяване на отклонения от нормата или при съмнение за тиреоиден карцином, хората бяха насочвани за диагностично уточнение и лечение в специализирано лечебно заведение.
Основната цел на Кампанията беше да се повиши информираността на обществото за рака на щитовидната жлеза, за характерните симптоми и рисковите фактори, за ролята на профилактиката и методите на лечение на заболяването. Организаторите се стремят да създадат нагласи в обществото, че болестта е лечима, стига хората да са активни в самонаблюдението и при най-малкото съмнение да потърсят лекарска помощ. Предвижда се Кампанията да продължи и през 2014 г. като обхване цялата страна и най-вече малките населени места, където достъпът до специалист е силно ограничен.
Карциномът на щитовидната жлеза се среща рядко и представлява 1% от всички злокачествени образувания. Според данните на Националния раков регистър броят на новооткритите заболели от тиреоиден карцином в България за 2009 г. е 316, а за 2010 г. е 299. 250 жени и 66 мъже са диагностицирани за първи път през 2009 г., а през 2010 г. техният брой е съответно 233 жени и 66 мъже. Близо половината пациенти са диагностицирани в първи стадий, когато ракът може да бъде излекуван напълно. Заболяването засяга хора от всички възрастови групи, но най-често се проявява между 50 и 60 годишна възраст.
Организатори на Кампанията за ранна диагностика за рак на щитовидната жлеза са Център за защита правата в здравеопазването и агенция „Пачето перо" със съдействието на Столична община, Скай Сити Шопинг Мол и агенция Beta PR. Основен спонсор на Кампанията е Monrol България.
По време на Кампанията бяха събрани 201,15 лв дарения от благодарни гаждани, които преминаха през безплатните прегледи.