/КРОСС/2591 жени и 387 мъже се възползваха от възможността за безплатна диагностика на щитовидната жлеза. Резултатите от Кампанията за ранна диагностика на рак на щитовидната жлеза, която се проведе в „Скай Сити Мол София" от 1 до 20 декември, сочат че при всеки втори прегледан са установени различни видове изменения на функцията на щитовидната жлеза. Организатори на Кампанията са Център за защита правата в здравеопазването и агенция „Пачето перо". Безплатните прегледи бяха извършени от изтъкнати специалисти с модерна ехографска апаратура. Ехографът е дарение на ЦЗПЗ от фондация „Моята млада България". Кампанията подпомогнаха и млади лекари от софийската организация на Асоциацията на студентите-медици в България.
По време на Кампанията бяха прегледани мъже и жени от всички възрастови групи, като преобладаваха хората между 45 и 65 години. При всеки втори прегледан бяха установени изменения на функцията на щитовидната жлеза, като най-често бяха диагностицирани болест на Хашимото, наличие на възли и колоидни кисти. При установяване на отклонения от нормата или при съмнение за тиреоиден карцином, хората бяха насочвани за диагностично уточнение и лечение в специализирано лечебно заведение.
Основната цел на Кампанията беше да се повиши информираността на обществото за рака на щитовидната жлеза, за характерните симптоми и рисковите фактори, за ролята на профилактиката и методите на лечение на заболяването. Организаторите се стремят да създадат нагласи в обществото, че болестта е лечима, стига хората да са активни в самонаблюдението и при най-малкото съмнение да потърсят лекарска помощ. Предвижда се Кампанията да продължи и през 2014 г. като обхване цялата страна и най-вече малките населени места, където достъпът до специалист е силно ограничен.
Карциномът на щитовидната жлеза се среща рядко и представлява 1% от всички злокачествени образувания. Според данните на Националния раков регистър броят на новооткритите заболели от тиреоиден карцином в България за 2009 г. е 316, а за 2010 г. е 299. 250 жени и 66 мъже са диагностицирани за първи път през 2009 г., а през 2010 г. техният брой е съответно 233 жени и 66 мъже. Близо половината пациенти са диагностицирани в първи стадий, когато ракът може да бъде излекуван напълно. Заболяването засяга хора от всички възрастови групи, но най-често се проявява между 50 и 60 годишна възраст.
Организатори на Кампанията за ранна диагностика за рак на щитовидната жлеза са Център за защита правата в здравеопазването и агенция „Пачето перо" със съдействието на Столична община, Скай Сити Шопинг Мол и агенция Beta PR. Основен спонсор на Кампанията е Monrol България.
По време на Кампанията бяха събрани 201,15 лв дарения от благодарни гаждани, които преминаха през безплатните прегледи.