Porsche 911 GT3 - състезателна техника за всеки ден
Секция: Автомобили
22 Декември 2013 11:11
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Porsche 911 GT3 - състезателна техника за всеки ден

На кръгли годишнини хората обичат да разказват забавни истории. Прелистват се семейни албуми, разказват се вицове. Как е било всъщност преди 50 години, когато на бял свят се е появило Porsche 911? Всичко започва съвсем безобидно. Когато новият спортен автомобил от Цуфенхаузен е представен в целия си блясък на IAA през 1963 г., са му достатъчни 130 к.с., за да разтупти сърцата на феновете. 911 обаче е нещо особено не само заради 2,0-литровия си боксерен двигател, разположен в задницата на автомобила. Причината се крие най-вече в класическата му красота.

Тесен, компактен, със скосен покрив и калници като дула на оръдия. Въодушевяващ, семпъл, завладяващ. 50 години по-късно 911 все още си е 911. Porsche обновяваше модела много внимателно през годините. Разбира се, че автомобилът се е променил. Цилиндрите отдавна се охлаждат с вода вместо с въздух, трудно превключващата 5-степенна трансмисия е заменена с интелигентна предавателна кутия с два съединителя. Освен това е станал по-обемист и по-голям. Значително по-голям. Инженерите са го отучили от неособено доброто поведение на пътя върху тесните гуми, както и от люлеещото окачване.

Което в никакъв случай не означава, че 911 вече не е за истински мъже. Който не вярва, нека се изказва след срещата с 911 GT3, актуалната кулминация в 50-годишната история на 911. Въпреки че отново имаме лека промяна на формата в сравнение с предшественика, под каросерията има чисто нова техника. Това път автомобилът отново е дело на отдела за моторен спорт, както и всички GТ варианти на 911. Там работят хората, които имат само една задача: да направят Porsche 911 още по-бързо, с всякакви трикове и без никакви компромиси. Тук расовите състезателни компоненти превръщат GT3 в ултимативно 911. Нека започнем от сърцето - боксерния двигател.

Досега тя беше от състезателната кола от Льо Ман GT1, а новият 3,8-литров агрегат е базиран на 6-цилиндровия на „цивилната" Carrera S. Почти всички части на машината са различни от тези на серийния модел. Титанова мотовилка, ковани бутала и управление на клапаните посредством кобилиците и GT3 достига до 9000 оборота в минута. 8250 оборота са необходими за максималната мощност от 475 к.с. Това прави 125 к.с. на всеки литър работен обем, впечатляваща стойност за атмосферен двигател. От Porsche залагат на трансмисията с два съединителя PDK, която досега се натъкваше на неодобрение в кръговете на 911 GT („прекалено сложна и ненужно тежка").

Новото GT3 е оборудвано серийно с нея, а от Porsche обещават на традиционалистите: тази скоростна кутия наистина може всичко по-добре в сравнение с най-добрия водач. Доказателството е числото: под 100 милисекунди - за толкова бързо превключва PDK трансмисията. Няма по-бърз спортен автомобил за нормални пътища в това отношение, казва GT-човекът Пройнингер. Затова от Porsche използват наименованието „светкавично превключване". Разбира се, инженерите и тук са мислели само за състезателните качества.

Тъй като състезателите обичат да превключват бързо в резки завои, за да принуждават автомобила към контролиран дрифт, сега PDK владее всичко това. Издърпвате едновременно и двете пера на волана, изключвате предавката, после отново я включвате, а задните колела получават необходимия за настройката импулс. Несъмнено това е едно съвършено улеснение, тъй като поради по-дългото си с 10 см междуосие новото GT3 не е чак толкова пъргаво в завоите, колкото своя предшественик. За да се опитат да възпроизведат желаната пъргавина, от Porsche използват система за четири завиващи колела.

Под скорост 50 км/ч задните колела се изместват при завъртане на волана докрай с до 1,5 градуса в срещуположна посока. „Така междуосието се скъсява виртуално с 15 сантиметра", обяснява Пройнингер. Над скорост от 80 км/ч задните колела завиват в противоположна посока - това увеличава стабилността.

 

 

Нови неща има и по другите части на окачването. В сравнение с Carrera GT3 е по-ниско с 30 мм, сега осите са изцяло от алуминий. Мотото: по-ниското тегло означава по-висока скорост. Леките пружини и алуминиевите външни тръби на амортисьорните стойки пестят 3 кг от теглото. Така въпреки по-големите си размери DSG трансмисията и четирите завиващи колела GT3 тежи не повече от своя предшественик: 1430 кг.

Усилията си струват. Време за обиколка под 7:30 минути на Нордшлайфе на Нюрбургринг е напълно възможно според Porsche. За сравнение: свръхмоделът Porsche Carrera GT с 612 к.с. постига време 7:32 минути. Това обещава престиж и е добре за бизнеса: близо 80 процента от всички GT3 се карат от собствениците си предимно на състезателни писти. Същевременно на клиента на най-наточеното от всички 911 не трябва да му липсва пригодност за ежедневието. Твърдение, което е традиция на тема 911.

Бащата на 911 Фери Порше бе казал някога: „911 е единственият автомобил, с който може от африканско сафари да отидете на "Льо Ман", после на театър и накрая да се разходите по улиците на Ню Йорк". Това изречение стана факт преди 50 години - и важи с пълна сила за най-новото отроче на семейството на 911.

ИЗВОД

Концепцията е на 50 години, а 911 е по-модерно от всякога. Новото GT3 е по-бързо и по-икономично, по-комфортно и въпреки това по-спортно от своя предшественик. Няма противоречия, за Porsche те са немислими, пише autobild.bg.