Експеримент показа вода и утайка в дизеловото гориво
Секция: БЪЛГАРИЯ
02 Януари 2014 10:02
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Експеримент показа вода и утайка в дизеловото гориво

/КРОСС/ Вода, утайка и първи стадий на замръзване... само при минус 13 градуса. Това са резултатите от експеримент на Нова телевизия с дизелово гориво от седем български бензиностанции - шест от водещи вериги и един по-малък обект. Бутилките с дизела бяха поставени във фризер за около час, в рамките на който температурата не успя да достигне минус 20 градуса по Целзий - температурата, установена като норма у нас. Под тази граница се приема за нормално да започнат изменения във вида, гъстотата и качеството на нафтовото гориво. Негативните промени обаче бяха факт дори при измерените едва минус 13 градуса.

При тази температура още в първата бутилка бе установено, че кристализацията е започнала. Във втората и третата нафтата се оказа още по-кристализирала. Констатацията се повтори и при останалите образци, въпреки че горивото бе в течна фаза. В една от бутилките дори плуваха ледени кристалчета. Става въпрос за обикновен дизел, без специални добавки.

Вода и утайка в нафтата уврежда автомобилитеПромяната на цвета и кристализацията се дължи на наличие на парафини и неустановени примеси в нафтата, обясни инж. Радослав Киров, управител на сервиз, който често се сблъсква с последствията от зареждането на дизеловите автомобили с некачествено гориво. Такива промени в него при ниски температури увреждат горивните филтри. Обикновено вместо да пожълтяват, те почерняват в резултат на наличието на твърди примеси, добави той.

Друг проблем е примесването на нафтата с по-евтиния бензин, посочи специалистът. Неговото наличието води до увреждане на горивната система на дизеловите автомобили, особено на съвременните, които са оборудвани с комън-рейл система. Твърдите частици пък износват буталата и цилиндрите.

По думите на управителя на сервиза тестваното гориво не отговаря на нормата за дизеловите горива и наблюдаваните промени трябва да започват при минус 20 градуса, а не както при експеримента, в който кристализацията стартира само при минус 13. Още преди излагането на отрицателни температури обаче в някои от взетите проби се наблюдаваше вода и утайка на дъното на бутилките.

Резултатите от теста учудиха представител на контролните органи. Петър Костадинов от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор се съгласи, че наличието на вода в нафтовото гориво не е приемливо, но отбеляза, че подобни случаи са намалели в последните години, за миналата е имало само един или два в рамките на направените проверки. Представителят на агенцията пое ангажимент за нов съвместен експеримент с екипа на „Здравей, България", при който пробите ще бъдат взети и изследвани съобразно всички нормативни изкисвания.