Какво от това, че има само един кандидат за съдебен инспектор?!
Секция: Интервюта
09 Януари 2014 09:32
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Какво от това, че има само един кандидат за съдебен инспектор?!

/КРОСС/ Сабрие Сапунджиева, зам.-министър на правосъдието; бивш член на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси и зам.-председател е на ЦИК

- Какъв доклад очаквате от Европейската комисия, г-жо Сапунджиева?

- Докладите винаги са били обективни и са отразявали това, което сме свършили, и напредъка, който сме постигнали.

- Напредък има ли?

- С избора на новия главен прокурор, с организацията, която се извършва в прокуратурата, и с действията й може да се каже, че има напредък.

- Но пък със самия избор на главен прокурор Висшият съдебен съвет остави много съмнения за нагласена процедура и предрешеност.

- Да се съсредоточим върху моите ресори. Ако погледнем мониторинга от 2007 г. в механизма за сътрудничество и проверка за напредъка на България в областта на съдебната реформа, борбата с корупцията и организираната престъпност, са очертани индикативните показатели, разпределени в трите тематични области. Като част от реформата в съдебната система, вторият показател наблюдаваше гарантирането на по-прозрачен и ефективен съдебен процес чрез приемане и прилагане на нов ЗСВ, нов ГПК, както и доказване на въздействието на тези нови закони. Наблюдаваше се въздействието на НПК - в досъдебна фаза, и на АПК - в административна фаза. Никой вече не говори за това, тези теми са изоставени. Наблюдението вече е по други критерии. То може да продължи до безкрай. В което няма лошо. Смятам, че мониторингът върху трите процесуални закона трябва да продължи.

- В този контекст забавеният с повече от година избор на главен съдебен инспектор се очаква да е сред критиките на Брюксел.

- Това е от компетентността на парламента и аз ще се въздържа да коментирам действията на Народното събрание.

- Вас удовлетворява ли ви процедурата, така както се случва? Много къс срок за номинации, единствен кандидат, чието име е свързано със странни сделки...

- Не бих искала да коментирам, не съм се запознала и подробно с процедурата. Година и половина повтаряхме, че трябва да се избере нов съдебен инспектор, сега казваме, че не го искаме! Нека да сме наясно какво искаме. Винаги нещо не ни харесва. А колко и кои кандидатури да бъдат издигнати е решение на Народното събрание.

- Защо Садифе Мехмедова беше предпочетена за шеф на съдиите по вписванията в София, а не се даде втори мандат на Илиана Дикова?

- Защото от 2008 г., когато г-жа Дикова е назначена, са извършени две проверки от инспектората в министерството, има предписания и нито едно от тях не е изпълнено. Затова Дикова не може да получи втори мандат. Например за тези 5 години не са предприети никакви действия съвместно с Агенцията по вписванията за въвеждане за електронното удостоверение за тежести.

- А как беше избрана Мехмедова сред останалите двадесетина съдии по вписванията?

- Оказа се, че принципът да се избира съдия по вписванията с най-дълъг стаж не е най-работещият.

- Затова избрахте този с най-кратък.

- Не е с най-кратък. Мехмедова има 6 г. стаж като съдия по вписванията. Решихме да се ориентираме към по-млад човек, с по-модерно мислене с оглед новите технологии, които трябва да се въвеждат. Беше взет предвид и предишният й опит.

- И няма нищо общо това, че баща й е лидер на ДПС в Търговище?

- Обижда ме, ако подтекстът на въпроса е, че Мехмедова се казва Садифе Мехмедова.

- Подтекстът не е в името, а във връзките и малкия опит.

- В момента извършваме промени в службите по вписванията в цялата страна, тъй като изтичат мандатите на почти всички ръководители и няма интерес към нито една от другите служби. Пита се само за София. Аз също се питам защо.

- А по другите места текат ли проверки?

- Принципът е да се поиска становище от инспектората дали е имало проверки и какви са резултатите. След анализ се преценява дали предложеният кандидат може да заеме длъжността.

- Като говорим за нови назначения, нотариусите отдавна алармират, че е крайно време да има конкурс за нови попълнения в гилдията им. Кога ще се случи това? Последният конкурс е през 2008 г.

- Тук съм от октомври 2013 г. Няма как за толкова кратко време да организирам конкурс и да нося отговорност защо не е провеждан в последните 5 години. В момента тече съгласуване с Нотариалната камара на промени в наредбата за конкурсите. След обнародването й ще организираме конкурса. За нотариусите не е най-важен конкурсът. За 15 години частен нотариат те показаха, че могат да работят добре и трябва да продължи тенденцията да им се възлагат повече публични функции, както е в цял свят.

- Напоследък се отвори дебат, че прехвърлянето на автомобили може да стане и без нотариална заверка на подписите по тези договори. Какво е вашето мнение?

- Нотариалната камара и нотариусите имат готовност да извършват и регистрацията на автомобилите, което се прави от 28-те пункта на КАТ в цялата страна. МП ще подкрепи това искане на нотариусите, защото това облекчава гражданите, които вместо да пътуват и да се редят на опашки до тези 28 пункта на КАТ, ще могат да получат тази услуга в над 650 нотариални кантори. Министерството ще държи сметка за това да се запазят и дори да се намалят таксите, които гражданите сега плащат за тези услуги.

Предстои промяна и в Закона за кадастъра и имотния регистър, по силата на който нотариусите получават безплатен достъп до електронния кадастър. И в този случай гражданите няма да се редят в 28-те областни центъра на агенцията по кадастъра, които единствени предлагат услугата скица от кадастралната карта, а ще могат да извършват сделки с недвижими имоти, като се явяват в нотариалната кантора по местонахождение на имота само с документ за собственост. Скицата нотариусите ще могат да получават чрез този достъп, за който не следва да се дължат такси.

- Ако се върнем на автомобилите, и талон, и регистрационни табели - всичко ще става при нотариуса, така ли? Кога реално би могло това да се случи?

- Нужна е законодателна промяна. Но това е част от философията на правителството за намаляване на административната тежест.

- Стана дума за намаляване на такси, а от съдебната власт от години настояват за повишаване на тяхната тарифа.

- Не случайно тарифата за съдебните такси се приема от кабинета. Тези такси засягат достъпа до правосъдие. Не можем да превърнем правораздаването в луксозна дейност само за богати. В момента работната група в МП, в която влизат и експерти от НСИ, работи по Тарифата за таксите и тяхното съответствие с конституционните норми, в които е казано, че гражданите плащат данъци и такси съобразно доходите и имуществото си. Развитието ни не е стигнало такова ниво, че таксите да се превърнат в бариера към правораздаването.

- Преди да станете зам.-министър, бяхте член на комисията за конфликт на интереси. За времето, откакто работи, този орган не показа ефективност. Много от решенията й са отменени от съда. Като прибавим и тефтерчето на бившия й шеф Филип Златанов...

- Имате право. Но демокрацията няма цена и не може да се измерва в цифри. Ефективността на този орган не се измерва само с влезлите в сила решения и наложените глоби, а преди всичко с превенцията като резултат от нейната дейност. Комисията е нов орган и тепърва ще доказва своята ефективност.

- И все пак от тефтерчето излезе, че комисията е била просто параван, а решенията са вземани другаде. Каквото е написано в тефтерчето, така е и решавано.

- Не всичко, което е записано в тефтерчето, е излязло от комисията като решение. Давам за пример Найден Зеленогорски. (В тефтерчето пишеше "Н. Зеленогорски да се удари - става приоритет", б.а.) Оказа се, че сигналът срещу него е неоснователен и производството е прекратено.

- Интересно е също как е определян дневният ред на комисията и защо някои проверки са продължавали прекалено дълго време.

- Дневният ред е определян така, както сочат законовите разпоредби, а те дават това правомощие на председателя на комисията. Министерството на правосъдието е вносител на промени в Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, които имат за цел да прецизират уредбата. В законопроекта е предвидено решението, с което комисията е установила конфликта на интереси, да съдържа и санкцията, като обжалването на този акт да става едновременно. Разписани са и правомощията на комисията и е предвидена фигурата на заместник-председател на комисията.

Интервю на "Сега"