Агенция „Митници” внедри нови информационни модули по проект по ОПАК
Секция: БЪЛГАРИЯ
09 Януари 2014 14:02
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Агенция „Митници” внедри нови информационни модули по проект по ОПАК

/КРОСС/ Днес, 9 януари 2014 г., се проведе заключителната конференция по изпълнението на проекта „Подобряване на административното обслужване на митническата администрация чрез изграждане на механизми за електронно управление и непрекъснат мониторинг на административното производство", по договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Административен капацитет" (ОПАК), съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд с бенефициент Агенция „Митници".

Заместник-директорът на Агенция „Митници" Лъчезар Кръстев поздрави участниците в конференцията, като подчерта, че в условията на финансова и икономическа криза, подкрепата на Европейския социален фонд, предоставена чрез Оперативна програма „Административен капацитет", е изключително ценен инструмент и източник без алтернатива за финансиране на ефективни механизми за подобряване работата на митническата администрация. От 2009 г. досега Агенция „Митници" е бенефициент по 5 проекта по Оперативна програма „Административен капацитет", като към настоящия момент очакваме подписване на още 4 договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.

„Проектната идея на проекта, чийто резултати представяме днес, е формирана в резултат на идентифицираната необходимост от надграждане на БИМИС чрез добавяне на нови модули, свързани с мониторинг върху административното производство и проследяване на съдебното обжалване, интегриране на информация за решенията свързани с елементи за облагане, както и с изграждане на високотехнологична и ефективна система за последващ контрол", каза още Кръстев.

Ръководителят на Управляващия орган на ОПАК Моника Бийчър благодари на експертите, работили по проекта и подчерта, че само силен екип може да постигне тези резултати. „Целите на проекта са постигнати. Изграждането на електронни услуги и системи е изключително важно, защото повишава капацитета на митническата администрация и подобрява качеството на услугите, които тя предоставя на крайните бенефициенти - гражданите и бизнеса.", каза г-жа Бийчър и допълни: „Изграденият капацитет в Агенция „Митници" и успешните резултати са визитна картичка за надграждане на такива проекти в бъдеще. Желая успех на Агенция „Митници" и съм уверена, че ще продължим съвместната ни работа и през новия програмен период (2014-2020 г.)!"

Представители на екипа за организация и управление на проекта и на екипите на изпълнителите отчетоха постигнатото по дейностите по проекта. Целта на Дейност 1 „Управление на проекта" е изграждането на ефективна проектна инфраструктура, с оглед гарантирането на ефективно и прозрачно изпълнение на дейностите по проекта и качествено реализиране на поставените цели и очаквани резултати. В резултат на проведените обществени поръчки и сключените от Агенция „Митници" договори, бюджетът на проекта се намали с 409 613,50 лв. и от 2 919 074,98 лева стана 2 509 461,48 лв.

На конференцията се отчете приключването на Дейност 2 „Надграждане на Българската интегрирана митническа информационна система (БИМИС), чрез добавяне на нов модул - Автоматизирана информационна система за мониторинг върху административното производство и проследяване на съдебното обжалване", Дейност 3 „Надграждане на БИМИС, чрез добавяне на нов модул - Интегриране на информация за решения, издадени от митническите органи, свързани с елементите за облагане - тарифно класиране, произход на стоките и митническа стойност, с цел оптимизиране на цялостния процес при движението на работни документи" и Дейност 4 „Надграждане на БИМИС, чрез добавяне на нов модул "Последващ контрол" по проекта.

Вследствие на изпълнение на дейностите, се надградиха три нови модула в БИМИС - „Автоматизирана информационна система за мониторинг върху административното производство и проследяване на съдебното обжалване" (МАП), „Решения елементи облагане" (РЕО) и „Последващ контрол".

Модул МАП ще спомогне при осъществяването на основни бизнес процеси като регистриране на индивидуални административни актове (ИАА), обжалване пред по-горестоящ/решаващ орган, обжалване пред първа съдебна инстанция, обжалване пред касационна съдебна инстанция, мониторинг на преписки (текстово търсене, търсене на ИАА, справки, следене на срокове), управление на документи в съдебна фаза (управление на документи по дело, участие в съдебни заседания, регистриране на процесуален представител) и спиране на предварително изпълнение и регистриране на ново произнасяне от компетентен орган.

Целта на модул РЕО е да се оптимизира и подобри качеството и ефективността на административния процес в Агенция „Митници" чрез създаване на възможност за проследяване на промените в реално време и да се засили административният капацитет на българската митническа администрация. С модула се гарантира поддържане на актуални данни в БИМИС за целите на изготвяне на справки и подаване на коректна информация към интегрираните с БИМИС информационни системи.

С внедряването на модул „Последващ контрол" ще се автоматизират дейности на специализираните звена в Агенция „Митници", извършващи проверки. Така ще се повиши ефективността на планирането и извършването на проверки от звената за последващ контрол и ще се оптимизира получаването на пълна и достоверна информация.

Отчетено беше и изпълнението на дейностите за информация и публичност и одит.

Конференцията завърши със заключението, че основната цел на проекта - подобряване на обслужването на гражданите и бизнеса и повишаване на тяхното доверие към митническите органи чрез надграждане на БИМИС, усъвършенстване на информационните системи, въвеждане принципите на електронно управление и подобряване организацията на работните процеси, е постигната.

На 17.02.2012 г. между Управляващия орган на ОПАК и Агенция „Митници" беше подписан договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проекти А-11-31-20 „Подобряване на административното обслужване на митническата администрация чрез изграждане на механизми за електронно управление и непрекъснат мониторинг на административното производство" по Приоритетна ос ІII „Качествено административно обслужване и развитие на електронното управлениe" Подприоритет 3.1. „Подобряване на обслужването за гражданите и бизнеса, в това число чрез развитие на електронното управление" по Оперативна програма „Административен капацитет" (ОПАК), съфинансирана от Европейски съюз чрез Европейския социален фонд. Общата стойност на проекта е 2 509 461,48 лева.