„Лешникотрошачката" на сцената на Софийската опера
Секция: КУЛТУРА
09 Януари 2014 19:02
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
„Лешникотрошачката" на сцената на Софийската опера

София /КРОСС/ На 9, 10, 11 и 12 януари на сцената на Софийската опера и балет ще се играе един от шедьоврите на Чайковски - балетът „Лешникотрошачката". С тези представления се чества юбилея на прочутият балет.
Изминали са цели 25 години от постановката на един от шедьоврите на Чайковски, без който не може да мине нито една Коледа и Нова година на световните балетни сцени. През 1988 година легендарният Юрий Григорович и неговите асистенти поставят гениалниалната творба, с невероятно талантливо разчитане на музикалната и балетната драматургия. Дотогава в Софийската опера и балет се е играла версията на Василий Иванович Вайнонен. Постановката на Юрий Григорович, както пишат тогавашните печатни медии, е пълен триумф на руската музика и хореография. Режисьорът дълбоко цени балетната трупа на първия ни оперен театър и възлага централните роли на руските възпитаници Маша Илиева ( Маша) и Ясен Вълчанов ( Принца). В ролята на Дроселмайер се въплъщава легендарната личност в историята на българския балет, премиер-солистът Бисер Деянов.

„Младите Маша и Ясен пресъздадоха невероятни образи - и като техника, и като емоционално изпълнение, спомня си днес Деянов. Що се отнася до моя Дроселмайер, той също е ключова фигура в „Лешникотрошачката". Това е един двойнствен, плашещ, интересен персонаж, който раздвижва въображението на зрителите. Музиката на Чайковски и постановката на Григорович, затова са велики и вечни, защото привличат с еднаква сила не само децата, но и възрастните. Нека „Лешникотрошачката", в този й вид, чества още много юбилеи на сцената на Софийската опера и балет".
Сара-Нора, директорката на балетната ни трупа, споделя, че винаги се стреми да дава път на младите балетисти, да им гласува доверие в изпълнението на трудни роли. Не случайно, в „Лешникотрошачката" играят за първи път талантливите Боряна Петрова и Цецо Иванов. „Постановката на Григорович, изтъква Сара - Нора, изглежда за млади и стари като приказка, пълна с чудеса. След нея е много неприятно да влезеш в реалния живот, защото ти се иска балетът да продължава вечно. Музика, класически и характерни танци, извеждат неусетно на преден план философските обобщения за човека и света, за личността и обществото. Доброто винаги побеждава и то винаги трябва да е с нас и край нас".

За Ясен Вълчанов, първият изпълнител на ролята на Принца, в постановката от 1988 г., прочитът на Григорович е гениален и той ще шества дълго по световните балетни сцени.
Самата Маша Илиева, Маша от тогавашната „Лешникотрошачка", твърди, че за нея ролята и версията на Григорович, се отличават с мащабност на полифонната структура, с много емоции и разбира се, с една изключителна балетна техника.
През годините балетът „Лешникотрошачката" развива в различните роли млади таланти, на което много държи директорката на балета при Софийската опера и балет, прима-балерината Сара Нора.
През 2006 г., в едно интервю за работата си с българската балетна трупа през 1988 г., Юрий Грегорович, който тогава е на 80 години казва: „Софийският балет има много голямо бъдеще. Отново бих работил с него, ако ме поканят. За съжаление, животът на балетния артист е кратък. Има някои личности, които са повод да се поставят спектакли, съобразени с техните възможности. Но те са изключения. Затова при работата си над „Лешникотрошачката" в София, която продължи повече от година, трябваше да направя необходимото, за да има трайния успех, който искам."