Трябва ли президентът да е обединител
Секция: Анализи
22 Януари 2014 10:19
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Трябва ли президентът да е обединител

/КРОСС/ Президентът Плевнелиев се видя като обединител на нацията при отчета на първите две години от мандата си. Реши, че това е негово конституционно задължение и че той го изпълнява. И то във вида - подкрепя гражданското общество, а не управляващите или които и да било партии, но работи много добре с последните в интерес на първите.
По конституция обаче президентът не е обединител на нацията, а "олицетворява единството на нацията".

Предпоставя се, че за да е нация, тя е повече или по-малко единна, а той е само символична персонификация на това единство. То няма как да е негова институционална задача, защото нацията няма права и задължения - такива имат само гражданите.Тя даже няма правото и задължението на единство - то може да е идеал за добро здраве, а в едни доста нездрави форми може да подчини на себе си всякакви други права и задължения, както нееднократно свидетелства по-далечната и по-близка история. А президентът, който не е колективен орган на власт, твърде рядко може да бъде избор на огромно мнозинство, та да е реален представител на почти всички електорални части на единството. Освен това правомощията му отреждат ролята на церемониалмайстор на лелеяното повече или по-малко здравословно единство. Нещо като гвардейска рота в костюм плюс Дунавско хоро за Нова година.

Но за всеки президент този санитарен церемониалминимум е невъзможен поради самия факт, че той като личност все пак има най-голямата демократична легитимност сред представителите на останалите институции - избран е пряко от повече от половината гласували избиратели. Това му налага да търси своята главна политическа роля в политическото всекидневие. По правилото "най-подкрепеният търси най-широка подкрепа" тя отново е под мантрата на обединението и Росен Плевнелиев не е изключение от него: "Като президент обединител съм длъжен да застана зад всяко смислено искане на моя народ и да се опитам да го вкарам в дневния ред на институциите." Може ли обаче той сам да преценява кои искания са смислени, доколко те са искания на цял един народ и какво значи да ги вкара в дневния ред на институциите, ако исканията са за съвсем друг дневен ред? Тук президентската институция се е възвисила до нещо като национален омбудсман плюс патриарх от алтернативен синод след края на разкола.

Но не е най-големият проблем, че цивилният костюм на гвардееца Плевнелиев не му стои никак добре, а новогодишните му Дунавски хор са лишени от елементарна музикалност. Че омбудсманът е главен герой в друга пиеса, а алтернативният патриарх - главна роля в пътуващ театър. Проблемът е, че президентът Плевнелиев за две години от мандата си не успя да открие ролята си на национален лидер. А 2013-а бе тъкмо историческото време за лидери и вдигна доста по-високо летвата пред народопомазаните кандидати.

Президент лидер не значи непременно обединител на нацията. Особено когато нацията не е докрай разделена, не е изстрадала разделението си, за да бъде обединявана. Националните обединения обикновено се случват или пред голямо общо начинание - например борба за териториално обединение, или след голямо национално поражение - след провал на идеята за териториално обединение.

Днес териториите на българското обединение и разделение са в рамките на държавните граници. Просто хората не искат една и съща държава. Или пък всички са против държавата да продължава така, но едните не вярват на другите, че имат право и че искрено искат да я променят. Ето тук е задачата на националния лидер, който има шанса да извади карфиците от парадната си риза с риск те да останат да го бодат, или тя да не му е по мярка.

Президентът Плевнелиев започна смело разопаковането, но не стигна дори до пробната. Удариха го под кръста, а онези, които го благославяха по площадите, постепенно се стопиха. От лятото насам той направи дълъг завой от изчерпан кредит на доверие към правителството до студена прагматична колаборация с него. Барикадира се в най-неудобната за лидер от какъвто и да е калибър позиция на оправдания, обяснения и уточнения. Плюс технократски позитивизъм, добре озвучаващ конферентна зала в "Шератон", но немощен за висока камбанария.

Президентът лидер не може да застава от едната страна, а после да отстъпва и да се опитва да посредничи - така той не просто става ничий, но не може да застане и никъде, става безтегловен и ненужен.

Президентът лидер може или да надделява заедно с едните в противопоставянето и така да определя политическия път на развитие на страната. Или да снема това противопоставяне в нова политическа идея и така да отвори пред страната хоризонти за след кризата. Няма рецепти нито коя от двете възможности е по-добра, нито как всяка от тях може да се реализира. Това е въпрос именно на лидерство, предполагащо политически талант, далновидност, решителност, усет за ситуация, мъдрост... Трябва да можеш хем да забиваш кошове, хем да тупкаш топката, хем да имаш стратегия и воля за спечелване на играта.

Лидерът може да е само победител. Или като е подкрепил една кауза и решително помогнал и да надделее. Или като самостоятелен играч, който балансира в противопоставянето, не за да удържа кризата, а за да акушира разрешението с позитивен резултат.

Накрая президентът лидер може да се окаже и обединител на нацията. Но това ще е само следствие от и награда за неговото лидерство, а не самоцелно конституционно призвание. Само по себе си обединението на нацията, ако не е просто фалшиво, може да е и доста вредно. Обединението не е ценност сама по себе си, а е ценно в името на нещо важно за общността. Президентът задава посоката и събира енергиите, стига наистина да е национален лидер.

Автор: Веселин Стойнев, Труд