/КРОСС/ Десетте най-големи американски технологични компании са похарчили общо над 61 млн. долара за лобиране през 2013 г. Това е с 16% повече спрямо 2012 г., показва анализ на организацията Consumer Watchdog, цитиран от "Дневник".
Най-много е похарчил Google, точно 14.06 млн. долара. Изненадващо, това се оказва с 14.7% по-малко от предходната година. Причината е, че през 2012 г. Google е бил обект на антимонополно разследване и компанията е отделила повече средства за лобизъм тогава.
Според данните на Consumer Watchdog основната цел на лобизъма на технологичните компании е бил повеждане на правителството в посока на решаване на проблемите с личните данни, сигурността на информацията и интернет рекламата.
Седем от десетте фирми са увеличили бюджетите си за лобизъм през 2013 г. Microsoft са похарчили с 30% повече до 10.49 млн. долара. IBM са заделили с 45.6% повече до 7.06 млн.
Най-голям е ръстът на бюджетите при Facebook и Apple. Той е съответно 61.2% до 6.43 млн. долара за социалната мрежа и 72% до 3.37 млн. долара за компанята от Купертино.
Consumer Watchdog отчита и повишената политическа активност на някои от технологичните компании. Според организацията най-активна е била Facebook, която е започнала кампании за реформа за имигрантите, критика за здравната реформа на САЩ и др.
Джон Симпсън, един от директорите на Consumer Watchdog, обявява, че очаква средствата за лобизъм да продължат да се увеличават. "Технологичните компании са все по-решени да харчат колкото е необходимо, за да купят каквото искат", коментира той пред онлайн изданието Ad Week.