/КРОСС/ На 29 януари Балет „Арабеск" ви кани на своя спектакъл „Carmen collection" копродукция на Държавен музикален и балетен център и Българско национално радио, по мотиви от новелата „Кармен" на Проспер Мериме и едноименната опера на Жорж Бизе.
Музика - Петър Дундаков, Хореография - Боряна Сечанова, сценография и костюми - Николина Костова-Богданова.
Специално композираната за проекта авторска музика на Петър Дундаков включва и нови интерпретации на теми от операта на Бизе - „Кармен".
След успешния международен проект на Балет „Арабеск" - „Танцови преводи", в работата по „Carmen collection" композиторът Петър Дундаков се среща за втори път с Балет „Арабеск" и Боряна Сечанова.
Музиката към спектакъла е записана с оркестъра на БНР, под диригентството на Григор Паликаров и с участието на ромската перкусионна група „Виртуозите от Нова Загора".
Петър Дундаков е от музикантите, които забелязваме независимо какво творят: Той е бил част от популярното преди години дуо "Тибетски сърца".
През 2005 г. завършва композиция в Ротердамската консерватория в класа на Пол ван Брюхе и Клас де Врийз.
Понастоящем работи в областта на съвременната концертна музика, кино и театър. Участва в множество интернационални проекти в Холандия, Австрия, Литва, Испания и др.
През 2009 г. получава наградата „Икар" за театрална музика, а през 2012 г. му е присъдена наградата „Маестро Димитър Вълчев" за оригинална музика от български композитор на премиерния спектакъл.
Неочакваното лице на Кармен в новата постановка на Балет „Арабеск" е идея на Боряна Сечанова - един от водещите съвременни български хореографи. От 2000 г. е директор и художествен ръководител на Балет „Арабеск". Автор е на повече от 40 танцови спектакли за балетните трупи на Софийската опера и балет, Балет „Арабеск", оперните театри на Стара Загора, Русе, Варна, Бургас с и др.
През 1996 г. получава Първа награда за съвременна хореография на Международния балетен конкурс във Варна. Носител е и на наградата на Софийската община за най-добър спектакъл - за спектакъла „Фауст" през 2003 г.
2004 г. - Награда на град Варна за най-добър спектакъл - "Дневникът на един съблазнител"
През 2006 и 2008 г. е избрана за член на журито на Международния балетен конкурс във Варна.
Заедно с Цветанка Петкова-Стойнова получават наградата „Кристална лира" за творчески екип за спектакъла „Carmina Burana" през 2006 г.
Боряна Сечанова е хореограф, който не се страхува от образците и има куража да търси там, където вече има безброй натрупвания от идеи и дори шедьоври. Смело тълкува културните митове и стереотипи.
Визуалните провокации на костюмите и сценографията на спектакъла „Carmen collection" са създадени от сценографката Николина Костова-Богданова.
След театралната постановка „Макбет" в Смолянския драматичен театър, номинирана за „Икар" в раздел „Сценография" и донесла награда „Аскеер" за костюми, и след постановките на оперите „Палячи" и „Селска чест" във Варненската опера, художничката разширява творческия си диапазон с работата си върху новата танцова интерпретация на Кармен - спектакълът „Carmen collection" на Балет „Арабеск" и Боряна Сечанова.
Селектирана за единадесетото издание на пражкото Квадриенале - PQ11 за Театрално пространство и Сценичен дизайн в раздел Екстремен Костюм.
Без да руши рамките на сценичната конвенция, Костова-Богданова успява да ги отвори към намиращото се отвъд тях. Обектите на едно съвременно концептуално изкуство заживяват на сцената.
Любопитно е решението на художничката да създаде 10-метрова огненочервена фламенко рокля, изработена от 138 м коприна.
Образът на Кармен е свързан с архетипи. Това го превръща в един от най-адаптивните образи в социо-културното пространство, вечен образ, съпоставим с Фауст и Дон Жуан
Ако се опитаме да се изразим в контекста на Фройд, може би Кармен поетично разказва неговата идея за женския нарцисизъм като „същност" и „участ" на женското битие.
Нарцистичната жена оглежда себе си в очите на възхитения мъж. Тя харесва себе си толкова повече, колкото по-силно я обича мъжът. Голямата й привлекателност има и своята обратна страна - незадоволеността на влюбения мъж и съмнението в любовта на жената. Мъжът пленен от нейния чар вече няма воля, няма проекти, няма бъдеще. При невъзможност да я притежава, той я погубва, погубва и себе си.. Това е и връзката, която свързва любовта със смъртта.
Интерпретациите на Кармен през годините разкриват странни обрати и противоречиви възгледи, пряко или косвено свързани с времето и социума..Боряна Сечанова заема образи, деконструктивира митове, подлага на съмнение. В разбирането на литературния материал на новелата на Проспер Мериме тя се фокусира върху природата на жената, женската психология, възможността й да бъде реализирана в един мъжки свят.
В структурата на спектакъла рамка на „историята" за Кармен са взаимоотношенията на една съвременна двойка - Той и Тя. Cпектакълът се заиграва с клишета от днешния ден като модния подиум и чалга културата - естествена среда на съвременните „карменситки".
"Carmen collection" обаче прехвърля злободневието и се опитва да ни потопи в дълбочината на метафората „Кармен".