Неочакваното лице на Кармен в новата постановка на Балет „Арабеск"
Секция: КУЛТУРА
23 Януари 2014 14:12
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Неочакваното лице на Кармен в новата постановка на Балет „Арабеск"

/КРОСС/ На 29 януари  Балет „Арабеск" ви кани на своя спектакъл „Carmen collection"  копродукция на Държавен музикален и балетен център и Българско национално радио, по мотиви от новелата „Кармен" на Проспер Мериме и едноименната опера на Жорж Бизе. 

Музика - Петър Дундаков, Хореография - Боряна Сечанова, сценография и костюми - Николина Костова-Богданова.

Специално композираната за проекта авторска музика на Петър Дундаков включва и нови интерпретации на теми от операта на Бизе - „Кармен".

След успешния международен проект на Балет „Арабеск" - „Танцови преводи", в работата по „Carmen collection" композиторът Петър Дундаков се среща за втори път с Балет „Арабеск" и Боряна Сечанова.

Музиката към спектакъла е записана с оркестъра на БНР, под диригентството на Григор Паликаров и с участието на ромската перкусионна група „Виртуозите от Нова Загора".

Петър Дундаков е от музикантите, които забелязваме независимо какво творят: Той е бил част от популярното преди години дуо "Тибетски сърца".

През 2005 г. завършва  композиция в  Ротердамската консерватория в класа на Пол ван Брюхе и Клас де Врийз.

Понастоящем работи в областта на съвременната концертна  музика, кино  и театър. Участва в множество интернационални проекти в Холандия, Австрия, Литва, Испания и др.

През 2009 г. получава наградата „Икар" за театрална музика, а през 2012 г. му е присъдена наградата „Маестро Димитър Вълчев" за оригинална музика от български композитор на премиерния спектакъл.

Неочакваното лице на Кармен в новата постановка на Балет „Арабеск" е идея на Боряна Сечанова - един от водещите съвременни български хореографи. От 2000 г. е директор и художествен ръководител на Балет „Арабеск". Автор е на повече от 40 танцови спектакли за балетните трупи на Софийската опера и балет, Балет „Арабеск", оперните театри на Стара Загора, Русе, Варна, Бургас с и др.

През 1996 г. получава Първа награда за съвременна хореография на Международния балетен конкурс във Варна. Носител е и на наградата на Софийската община за най-добър спектакъл - за спектакъла „Фауст" през 2003 г.

2004 г. - Награда на град Варна за  най-добър спектакъл - "Дневникът на един съблазнител"

През 2006 и 2008 г. е избрана за член на журито на Международния балетен конкурс във Варна.

Заедно с Цветанка Петкова-Стойнова получават наградата „Кристална лира" за творчески екип за спектакъла „Carmina Burana" през 2006 г.

Боряна Сечанова е хореограф, който не се страхува от образците и има куража да търси там, където вече има безброй натрупвания от идеи и дори шедьоври. Смело тълкува културните митове и стереотипи.

Визуалните провокации  на костюмите и сценографията на спектакъла „Carmen collection" са създадени от  сценографката Николина Костова-Богданова.

След театралната постановка „Макбет" в Смолянския  драматичен театър, номинирана за „Икар" в раздел „Сценография" и  донесла награда „Аскеер" за  костюми, и след постановките на оперите  „Палячи" и  „Селска чест" във Варненската опера, художничката разширява творческия си  диапазон с работата си върху новата   танцова интерпретация на Кармен - спектакълът „Carmen collection" на Балет „Арабеск" и Боряна Сечанова.  

Селектирана за единадесетото издание на пражкото Квадриенале - PQ11 за Театрално пространство и Сценичен дизайн в раздел Екстремен Костюм.

Без да руши рамките на сценичната конвенция, Костова-Богданова  успява да ги отвори към намиращото се отвъд тях. Обектите на едно съвременно концептуално изкуство заживяват на сцената.

Любопитно е решението на художничката да създаде 10-метрова огненочервена фламенко рокля, изработена от 138 м коприна.

Образът на Кармен е свързан с архетипи. Това го превръща в един от най-адаптивните образи в социо-културното пространство, вечен образ, съпоставим с Фауст и Дон Жуан

Ако се опитаме да се изразим  в контекста на  Фройд, може би Кармен поетично разказва неговата идея за женския нарцисизъм като „същност" и „участ" на женското битие.

Нарцистичната жена оглежда себе си в очите на възхитения мъж. Тя харесва себе си толкова повече, колкото по-силно я обича мъжът. Голямата й привлекателност има и своята обратна страна - незадоволеността на влюбения мъж и съмнението в любовта на жената. Мъжът пленен от нейния чар вече няма воля, няма проекти, няма бъдеще. При невъзможност да я притежава, той я погубва, погубва и себе си.. Това е и връзката, която свързва  любовта със смъртта.

Интерпретациите на Кармен през годините разкриват странни обрати и противоречиви възгледи, пряко или косвено свързани с времето и социума..Боряна Сечанова  заема образи, деконструктивира митове, подлага на съмнение. В разбирането  на литературния материал на новелата на Проспер Мериме тя се фокусира  върху  природата на жената, женската психология, възможността й  да бъде реализирана в един мъжки свят.

В структурата на спектакъла рамка на „историята" за Кармен са взаимоотношенията на една съвременна двойка - Той и Тя. Cпектакълът се заиграва с клишета от днешния ден като модния подиум и чалга културата - естествена среда на съвременните „карменситки".

"Carmen collection" обаче прехвърля злободневието и се опитва да ни потопи в дълбочината на метафората „Кармен".