България може да увеличи с 4 пъти капацитета си в планинския и ски туризма
Секция: Туризъм
24 Януари 2014 20:01
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
България може да увеличи с 4 пъти капацитета си в планинския и ски туризма

/КРОСС/ Заместник-министърът на икономиката и енергетиката Бранимир Ботев се срещна с представители на Beijing Urban Construction Group и Tuchstone Values (UK), които проявяват интерес да инвестират в проекти в българския туризъм. В срещата участва и заместник-изпълнителният директор на Българската агенция за инвестиции Константин Джатев.

Туризмът е ключова индустрия за страната ни и има дълги традиции, заяви зам.-министър Ботев, който е и председател на Междуведомствената работна група за проекти в туризма. Той подчерта, че за последната година България бележи 5,5% ръст на чуждестранните си туристи, с което изпреварва средния показател за Европа. 13,6 на сто от националния ни брутен вътрешен продукт се формира от този сектор, което е доста над средното европейско и световно ниво.

Според международни анализи България има потенциал да увеличи близо 4 пъти капацитета си в планинския и ски туризма, които заедно с морския са сред основните предлагани продукти, стана ясно на срещата. Към тези възможности интерес проявяват потребители не само от европейски, но и от държави от други континенти - Катар, Оман, Далечния изток и др. Голям плюс на страната ни е и огромното разнообразие от минерални води, подходящи за лечение и профилактика в хотелска база, което прави процедурите с тях не така скъпи. България е с най-голямата концентрация на минерални води спрямо територията си, подчерта зам.-министърът. Общият денонощен дебит на това богатство е 423 млн. литра.

През октомври 2013 г. Европейският съюз прие регламент за трансгранично здравеопазване, който позволява жители на старите страни членки да се лекуват у нас и за това да плащат здравните им каси, припомни Ботев. Той определи този сегмент в туризма като най-бързо развиващ се и много перспективен, защото е целогодишен и с по-ниски данъци. Бюджетът, който управляват здравните каси на ЕС, е над 95 млрд. евро, посочи зам.-министърът. Други два много динамични сектора са ловният и голф туризмът. България има над 20 ловни резервата на международно равнище и вече получи няколко авторитетни чуждестранни награди като нова голф дестинация.

Имаме запитвания от 8 потенциални инвеститора къде могат да развиват голф у нас и 5 официално декларирани инвестиционни намерения за инвестиции в големи туристически проекти за общо 1,3 млрд. евро. Повечето са в региони, които комбинират планински, ски, голф и СПА почивки, заяви Бранимир Ботев. Той очерта пред гостите и големия интерес към Празника на розата и българското розово масло, които събират всяка година близо 18 хил. гости от Китай, Япония, Корея и др. в Долината на розите.

Представителите на международния бизнес посочиха, че имат съвсем ясно определен интерес да инвестират в туризма в България. Притежават и финансовия ресурс, и инвестиционния капацитет за това. Beijing Urban Construction Group е публична компания, най-голямата в Китай и Азия. Годишният обем на строителството, което извършва, е за над 16 млрд. шатски долара, като само жилищното строителство на годишна база е над 3 млн. кв. м. Голяма част от спортните и туристическите обекти за олимпиадата в Пекин са проектирани и построени от групата.

Представителите на Tuchstone Values (UK) подчертаха, че България има уникални природни и човешки дадености за още по-успешното развитие на туризма - дружелюбни жители, сигурни граници, не докрай разработени ресурси, стабилизирана икономика. Те изразиха готовност да предложат в най-близко време намеренията си за изграждане и модернизиране на туристически, игрални, балнео и СПА обекти у нас. Бяха разгледани възможностите за инвестиции и реализиране на големи проекти в туризма в 3 потенциални зони: Розовата долина и района на Беклемето, Долината на Места и в Северозападна България. Сред най-перспективните според тях форми на туризъм са голф, селският, виненият, културно-тематичният. Компанията вече има и конкретни виждания за инвестиции в летището на Стара Загора, ваканционните селища край Варна и развитието на поклонническия туризъм.