/КРОСС/ "Минимум 3 месеца трябва да чака редовият български гражданин, за да получи държавната помощ за инвалидна количка и всички помощни средства от този тип.
По принцип те са безплатни, с такива реклами са изпъстрени редица електронни сайтове на специализирани фирми. Но когато се наложи, разбираш, че пътят до тази иначе полезна социална придобивка е болезнено дълъг."
Този сигнал бе изпратен до в. "24 часа" от читател, чиято майка остава с десностранна пареза след инсулт. Нещастието сполетяло възрастната жена в края на август. След като се прибрала вкъщи след 5-дневно болнично лечение - колкото позволява клиничната пътека,
спешно й била
необходима
инвалидна
количка
Естествено, човекът звъни на първата попаднала му в интернет фирма, която предлага инвалидни колички, и оттам му я предлагат срещу депозит от 486 лв.
По същата схема предлагат и проходилка за 72 лв. Обясняват, че след време сумите ще бъдат възстановени от Агенцията за социално подпомагане.
Имало и втора възможност, ако няма на ръка към 500 лв. Тогава първо трябва да чака месеци наред, докато получи помощта от държавата, и едва след това да купи нужното помощно средство.
И в двата случая ходенето по административните мъки трае поне 2-3 месеца. В конкретния случай помощта за купуване на инвалидната количка е получена чак в началото на декември. А на възрастната жена и е била необходима в края на август.
Срокът за получаването на помощта наистина може да стигне и три месеца, коментираха от Агенцията за социално подпомагане. Причината е в това, че агенцията не разполага със собствения си бюджет, а месечно иска от Министерството на труда и социалната политика да й бъдат преведени сумите за подпомагане на инвалиди. Съответно,
ако месечният
лимит вече е
изчерпан,
нефинансираните
хора се
прехвърлят за
следващите три
месеца
Процедурата е такава от 2011 г., когато с постановление на Министерския съвет е променен правилникът за подпомагане на хората с увреждания. С него се разширява кръгът на гражданите, които биха могли да получат помощ, но се и усложнява процедурата.
"Дотогава
процесът се
управляваше
между лекар
и фирма,
т.е. участието на лицето, което е заинтересовано и което е потребител на това медицинско изделие, беше сведено до минимум. Видът на помощното средство или медицинското изделие се назначава от медицинските органи, но определянето на марката и модела му е право на потребителя", се казва в писмени отговори на Агенцията за социално подпомагане.
В момента процедурата обаче, дори преди да се стигне до отпускане на средства, отнема 17 дни.
Първо нуждаещият се човек трябва да мине на лекарска комисия, ТЕЛК или НЕЛК. Събирането на такава комисия отнема обикновено седмица, но може и повече.
След това отива в дирекцията за социално подпомагане по адреса си, като трябва да носи лична карта, медицински протокол, експертното решение на лекарската комисия и документ, доказващ, че е осигурен. Важно е да се знае, че подаването на молбата става лично или от упълномощен представител след чакане на опашки.
Този приемо-предавателен протокол трябва да бъде върнат на социалните.
В конкретния случай читателят на в. "24 часа"
пробвал да
изпрати по
пощата
документите
на майка си с обратна разписка, защото нямал възможност да чака на опашка в работно време. Веднъж пробвал, но се оказал сред двадесетина роми, надяващи се на социални помощи. Любезна служителка му звъннала по телефона и му съобщила, че ако не се появи лично с нужните документи, то молбата му няма въобще да бъде разгледана.
След подаването на молбата следват 10 дни, в които директорът на местната служба трябва да се произнесе дали одобрява отпускането на помощта, или не. Ако решението му е утвърдително, чиновниците пък имат нови 7 дни, в които да съобщят писмено на кандидатстващия гражданин, че е одобрен за помощ, и да му изпратят копие от заповедта.
Да, обаче заповедта трябва да бъде получена лично от инвалида или негов упълномощен представител в дирекцията. След това започва чакането на парите.
На хората, които имат възможност да платят нужното им помощно средство, агенцията предлага реимбурсиране, за да не чакат превода. Тоест купуват си инвалидния стол например, пазят си касовата бележка, фактурата и гаранционната карта и при отпускането на помощта ги показват в дирекцията за социално подпомагане.
"Ами какво следва, ако човек просто няма откъде да вземе пари назаем?! В най-тежките моменти, когато примерно поразените от инсулт трябва да започнат раздвижване, те няма да могат да разчитат на елементарна проходилка.
Напълно обездвижените, заплашени от рани заради залежаване пък само могат да мечтаят за т.нар. декубитален дюшек.
В моя случай извадих късмет, че приятел ми услужи с инвалидна количка, която вече не му бе необходима. Докато го намеря обаче, използвах количка под наем от въпросната фирма. Цената бе по 5 лв. на ден и пак с условието за пълен депозит. Уж малко, но
за 2 седмици
трябваше да се
бръкна с цели
90 лв.",
пише в сигнала си до вестника нашият читател.
Административните процедури за инвалидите обаче
не
приключват
с
отпускането
на помощта
В 30-дневен срок от получаването на парите човекът или отново упълномощен негов представител трябва да се яви на гишетата на местната дирекция с нов наръч документи - оригиналната фактура и касова бележка за справка и копие от двата документа заедно с приемо-предавателния протокол за получаване на изделието.
Ако става въпрос за ремонт или изготвяне на помощно средство по индивидуални размери, то срокът за отчитане на парите е 90 дни, обясниха от Агенцията засоциално подпомагане.
"Поредното чакане на опашка не се брои. Какво обаче бе голямото ми учудване, когато не получих никакъв документ, че съм отчел получените пари. Ами нали утре може да кажете, че не съм донесъл фактурите, попитах служителката на гишето. Тя ме погледна отегчено и отвърна:
Както искате,
това е
положението",
пише в писмото на пострадалия от административните процедури читател.
Обясненията на чиновниците и властта са, че тромавата процедура, въведена през 2011 г., би трябвало да предпазва системата от корупция и източване на средства.
Все още обаче действат схемите, при които лекарските комисии, издаващи протоколи,
директно да
казват от коя
фирма да се
вземат
помощните
средства.
За което
получават
съответните
комисиони
Особено успешно такава схема се прилагала при отпускането на декубиталните дюшеци.
Практика на фирмите пък е да печелят допълнително от инвалидните колички, като например вместо изписаната - произведена в ЕС, да пробутват на част от клиентите си китайска. Протоколът, естествено, е за по-скъпата, а така във фирмата остават 150 лв. печалба.
Източник: "24 часа"