НПО-та срещу готвени промени в Закона за висшето образование
Секция: БЪЛГАРИЯ
30 Януари 2014 10:58
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
НПО-та срещу готвени промени в Закона за висшето образование

/КРОСС/ За силен лобистки натиск на Съвета на ректорите при внасянето на проектозакона за изменение и допълнение на Закона за висшето образование и за неспазванена демократичните процедури алармираха от неправителствения сектор. 

Адв. Калин Костов от Сдружение за европейско качество във висшето образование, проф. Лъчезар Аврамов от Гражданско движение за защита на науката и образованието и д-р Петко Тодоров от Сдружение на младите учени „КОГИТО" излязоха с отворено писмо до ръководството на 42-то Народно събрание, парламентарната комисия по образованието и науката, лично до министъра на образованието и науката Анелия Клисарова и до ръководствата на всички парламентарно представени и извънпарламентарни партии, в което настояват за незабавно оттегляне на внесения законопроект и призовават всички политически партии и обществени организации в България да изразят ясно негативно становище спрямо него. В противен случай от неправителствения сектор заявяват готовност за протестни действия.

Ето пълния текст на отвореното писмо:

Уважаеми дами и господа,

В деловодството на Народното събрание е внесен проектозакон за изменение и допълнение на Закона за висшето образование с параграф единствен - отпадане на определената в закона мандатност на ръководните длъжности във висшите училища в България. Вносители на проектозакона са не просто представители на партиите, подкрепящи правителството - БСП и ДПС, а конкретно техните лидери - Сергей Станишев и Лютви Местан.
В изключително грубо нарушение на демократичните практики, въобще не е проведено обществено обсъждане с представители на академичните преподаватели, студентите, неправителствения сектор. Наша проверка показа, че в Министерството на образованието и науката не са чували за подготвяната промяна в закона. Нещо повече, на 30 август в Благоевград, министърът на образованието и науката проф. Анелия Клисарова изложи идеята за въвеждане на мандатност и за директорите на образователните институции в средното образование чрез нов закон, който е сред най-големите приоритети на министерството. Очевидно и нейното становище е без значение!
Единствена причина за внасянето на проектозакона е изключително силния лобистки натиск на Съвета на ректорите - казионна организация, обединяваща представителите на нароилите се в България над 50 висши училища, значителна част от които - държавни, разходващи на практика безконтролно бюджети, общите суми на които надминават в пъти бюджета на отделни министерства. Голяма част от тези ректори се намират в края на своя втори, последен по сега действащия закон мандат. Не е тайна, че ректорите на университетите освен административни ръководители, на практика са еднолични разпоредители с техните бюджетни и извънбюджетни средства. Концентрирането на такава власт в ръцете на едно лице противоречи на принципа на разделение на властите в демократично изградените институции.
Премахването на мандатността и оставянето на въпроса за определяне на такава евентуално в техните вътрешни правилници допълнително ги поставя извън обсега на какъвто и да е контрол. Това е пълна абдикация на държавата от висшето образование и от политиката в тази област. Подобно законодателно решение не само улеснява, а директно стимулира феодализирането на тези нереформирани и неефективни структури на бюджетна издръжка.
Твърдението, че българската академична общност е узряла за подобно либерализиране на нормативната уредба, изразено в мотивите на вносителите не може да издържи не само като теоретична теза, но и на проста историческа ретроспекция. Преди по-малко от година във Фонд „Научни изследвания" избухна скандал, свързан с многомилионни злоупотреби при финансирането на научни проекти, който намери отзвук не само в националните, но и в световните медии. За съжаление, в престъпната схема за присвояване на обществени средства съществена роля изиграха и висши училища, представени от техните ректори.
Горчива истина е, че много от висшите училища в България са превърнати в ясла на политически креатури - „калинки", които бързо и лесно се снабдяват с университетски дипломи, за да заемат впоследствие важни постове в държавното управление и администрация, а политически лидери чрез обръчи от фирми - обществени поръчки за милиони. Едва ли е нужно да припомняме неотшумелите случаи с митничарите, които докато били на смяна вземали по няколко изпита наведнъж в различни университети или на скандалния лобист Красьо Черния, който почти стана доктор по икономика, докато фирмите му печелеха обществени поръчки за милиони в същия университет. Или как, унизително за цялата научна общност, известният спекулант в геологичните науки Рангел Гюров си купи степен „доктор на науките" в държавен университет, която заплати с няколко милиона държавни лева.
Принципите на изборност, сменяемост и мандатност са фундаментални принцип в устройството на демократичните държави, включително в изграждането на академична автономия. Те осигуряват превенция срещу възможното изграждане на психическа нагласа на несменяемо управление и установяване на корупционни практики. Считаме, че като цяло мандатността, заложена в законите в българските обществени, икономически и политически условия е единствения, макар и много слаб гарант срещу непрестанните опити за установяване на произвол, монопол и несменяемост от страна на политическата, икономическата и научната олигархия. Защото научна олигархия също съществува и е проблем, по който следва да започне широк обществен дебат!
Съвършено прозрачно е, че „нееднократно изразяваните позиции на Съвета на ректорите" за прехвърляне на нормативната регулация на мандатността от закона в правилниците е с цел нейното нарушаване, а не на нейното утвърждаване!
Предложената законодателна поправка в никакъв случай не цели да усъвършенства нормативната уредба, а е проява на явен лобизъм, улесняващ произвола, който понастоящем се шири в много от българските университети. Приемането на подобна промяна би довело до катаклизъм, много по-сериозен от приемането на Закона за развитието на академичния състав, чиито катастрофални последици се усещат вече в силно консервативна система, каквато е образователната. Отмяната на мандатността би доубила и без това намиращото се в много тежко положение българско висше образование.
Мъдрото решение би следвало да е съвсем друго - търсене на обществено съгласие за приемане на изцяло нов Закон за висшето образование, който да реши неговите крещящи проблеми, които са видни от всички непредубедени наблюдатели и които могат да бъдат търсени навсякъде другаде, но не и в текста на нормата, чиято промяна се предлага.

Настояваме за незабавно оттегляне на внесения законопроект, апелираме всички политически партии и обществени организации в България да изразят ясно негативно становище спрямо него и заявяваме своята решимост за предприемане на протестни действия!