Автомобилният сектор – в търсене на нови пазари
Секция: Автомобили
30 Януари 2014 11:21
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Автомобилният сектор – в търсене на нови пазари

/КРОСС/ Навлизането на електромобилите на пазара на автомобили и все по-големият дял в световен мащаб на продажбите в страни, попадащи към т.нар. развиващи се пазари поставя автомобилната индустрия сред една от интересните възможности за инвестиция през 2014 г. Несъмнено разместването по върховете на класациите по продажби и силната конкуренция по-конкретно при компаниите, произвеждащи висок клас автомобили, поражда редица въпроси, относно развитието в сектора през следващата една година.

Как изглеждаше автомобилният пазар през 2013 г.

Регион Продажби (%)
2013 2012 2011 2010
Азия 47.9% 46.4% 44.8% 46.4%
Европа 20.8% 22.1% 24.7% 24.6%
Севрна Америка 24.2% 23.6% 22.3% 21.2%
Южна Америка 7.0% 7.2% 7.4% 7.1%
Африка 0.1% 0.7% 0.8% 0.7%

Източник: Данни Bloomberg

Азия продължава да бъде основен пазар в сектора, като пазарният дял нараства благодарение основно на високото потребление от страна на Китай. Търсенето на автомобили в страната отчита ръст през последните 5 години, като през 2009 г. 23% от продажбите на автомобили в световен мащаб са били извършени в Китай. За сравнение - през 2013 г. пазарният дял на Китай се е увеличил до 29% или почти всяка трета кола в света е била продадена в Китай. Това обяснява и все по-голямата насоченост на компаниите от сектора към азиатския пазар и конкретно към Китай.

От гледна точка на отделните компании, до началото на четвъртото тримесечие на 2013 г., най-активни продажби (по брой продадени автомобили) регистрира Toyota Motor Corp. (TM:xnys), която запазва лидерството си в световен мащаб за втора поредна година.

Топ 5 по пазарен дял (продажби) Продажби 2013 г. (%)
Q1 Q2 Q3
Toyota 12.1% 12.2% 12.9%
General Motors 11.8% 12.3% 12.3%
Volkswagen 11.5% 12.2% 12.3%
Hyundai-Kia Group 9.1% 9.6% 9.3%
Renault-Nissan Group 9.3% 7.7% 8.3%

Източник: Данни Bloomberg

Какви са прогнозите за автомобилния сектор

Очакванията за пазара на автомобили в САЩ за 2014 г. са за ръст на продажбите, макар и не със същите темпове, както през изминалите 4 години. Това контрастира с прогнозите за подобрение в макроикономическите показатели на страната. Близо 3.3% е прогнозираният ръст на продажбите, което означава близо 15.8 млн. нови автомобили.

Прогнозите за продажбите на автомобили в Китай се различават от тези в САЩ. Увеличението в доходите и потреблението на домакинствата, доведе до значителен ръст в търсенето на спортни и многофункционални коли през 2013 г. Очаква се фокусът на китайските потребители през 2014 г. да бъде насочен към многофункционалните коли.

В същото време анализаторите предвиждат среден ръст от 22% на печалбата на акция за компаниите от европейския автомобилен сектор.

Растящото потребителско доверие може да доведе до умерено възстановяване на продажбите на автомобили на местния пазар, след 6 поредни години на спад в продажбите на нови автомобили.

Да се вгледаме в луксозните автомобили

Много интересна е ситуацията в сегмента на луксозните автомобили, където традиционно се намират три немски марки - BМW, Audi и Mercedes Benz.

Луксозни автомобили Продажби 2013 г. (брой)
BMW 1 655 138
Audi 1 580 000
Mercedes Benz 1 461 680

Източник: Данни Bloomberg

Всички компании от първата петица отчитат ръст на пазарния си дял към края на третото тримесечие на 2013 г. в сравнение с началото на годината, с изключение на Renault-Nissan Group, който губят 1% от дела си в световните продажби на автомобили. Прави впечатление, че местните китайски автомобилни компании като SAIC и Dongfeng губят пазарен дял в Китай за сметка на чужди компании, в това число General Motors, Volkswagen, Toyota, Ford и други.

Експанзията на европейските и щатските компании в Азия най-вероятно ще продължи и през тази година, след като успешното сътрудничество на чуждите компании с местни производители дава резултат и увеличава пазарния дял на дружествата.

BMW запази първото си място на най-предпочитан автомобил от висок клас, регистрирайки над 1.6 млн продажби с ръст от 7.5% на годишна база. Основните марки-конкуренти Audi и Mercedes Benz също отчитат силно представяне за изминалата година, като разликата в броя на продадените автомобили се понижава спрямо 2012 г. Продажбите на BMW и Mercedes Benz в САЩ отчитат рекордни стойности за 2013 г. като Mercedes заема първо място, следван от BMW и Lexus. Audi се нарежда на 4-то място по продажби отвъд Океана. Китай се превърна в основен пазар за BMW през изминалата година, докато производителят на Mercedes Benz, Daimler AG (DAI:xetr) регистрира ръст от 11.1% на годишна база във втората по големина световна икономика.

Представяне на акциите на BMW AG (BMW:xetr), Volkswagen AG (VOWG:xetr) и Daimler AG (DAI:xetr)

Борсовото представяне на производителите на трите най-разпространени марки луксозни автомобили през изминалата година, а именно BMW AG (BMW:xetr), Volkswagen AG (VOWG:xetr) и Daimler AG (DAI:xetr), може да се окачестви като стабилно. Акциите BMW AG и Volkswagen AG отчитат ръст от над 8% за 2013 г., като книжата на Daimler AG завършват годината с близо 45% нагоре. Този ръст надминава представянето на основния немски индекс DAX, който се покачи с 26% за годината.

Автомобилната индустрия ще бъде във фокуса на инвеститорите и през тази година. Навлизането на електромобили на пазара ще направи конкуренцията между основните производители още по-ожесточена. Както обаче знаем, конкуренцията е една от основните поддържащи сили, тласкащи компаниите към развитието на технологиите и разработването на иновативни продукти. Това ни кара с интерес да очакваме новите модели, които автомобилните производители ще ни представят през 2014 г. А също така и да проследим как борсовото представяне на компаниите ще отрази постиженията им.

Емил Петров, дилър "Международни финансови пазари", ЕЛАНА Трейдинг

Източник: blog.elana.net