Кога да очакваме четвъртото българско освобождение?
Секция: Анализи
30 Януари 2014 12:12
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Кога да очакваме четвъртото българско освобождение?

/КРОСС/ Сред толкова шумни и нелепи партийни препирни новоизлязлата книга на Румен Данов "Българските освобождения" ни дава повод за обективен и разумен разговор за самите себе си - от гледна точка на историята и настоящето.

2014 година е юбилейна (в кавички, които имаме наум, естествено) за две от трите български освобождения (също поставени в гореспоменатите наум кавички) в току що появилата се книга на Румен Данов - солиден том от близо шестстотин страници, чийто жанр е трудноопределим, но пък със сигурност ще предизвика дискусии и полемики. От осъществяването на българския преход ни делят вече двадесет и пет години: време, което позволява достатъчна дистанция за уравновесен и сравнително обективен прочит на случилото се, на предизвикалите го и последвалите го събития. Налице са и достъпни архивни документи, и живи "действащи лица", и тягостно обществено буксуване с елементи на реставрация на тоталитарни практики - с други думи, моментът да се заемем с осмислянето на самите себе си, на близката си история и неудовлетворителното си настояще е подходящ.

Оспоримите експертизи

Несъмнено и полемичните книги ни дават отправни точки. Преди време се появи не по-малко солидният като обем том на Достена Лаверн "Експертите на прехода", чийто фокус по думите на самата авторка са "тинк-танковете, центрове за изследвания, които се занимават с приложни изследвания, ако може да ги наречем така, или пък доклади и политически ноти, които имат за цел да влияят директно на политическите процеси, законодателство, обществени настройки и нагласи." Лаверн не засяга "идеята за паралелна власт в контекста на мафия или някаква скрита зад завесата власт", а говори "по-скоро за неправителствения сектор". Изследването на нашата френска сънародничка е доста оспоримо - наукообразието му предизвика крайни оценки: от "ужасна и нечистоплътна книга" ( Борислав Георгиев) до "книга, по която след години ще се изучава българският преход" (Николай Слатински).

Новопоявилата се книга "Българските освобождения" от Румен Данов се вписва в различна дискусионна орбита. По думите на Огнян Минчев, "това е нов етап в оценката на събитията, защото авторът е натрупал опит не само в наблюдението и изучаването, но и в практиката, политическа и административна."

Знаем ли кои сме?

В първата си част книгата, която разказва и осмисля събитията, се родее с мемоаристиката. Данов е сред основателите на "Екогласност", депутат от СДС, съветник на президента Желев, член на първата комисия по отварянето на досиетата - биография, предоставяща му "сериозни основания" да си спомня и той го прави по нехарактерен начин: едновременно със смирение, чувство за хумор, незлобливост и солиден познавателен багаж. Обглежда "сриването на комунистическата система" през множество и разнообразни гледни точки на западни и източноевропейски, леви и десни наблюдатели, опирайки се и на документи. Това не означава, че текстът страни от една бъдеща полемика, напротив, струва ми се, че я предизвиква и очаква.

Още по-интересна е втората част на книгата, кореспондираща непряко с фундаменталната творба на Иван Хаджийски "Бит и душевност на българския народ". Данов е избрал три опорни точки: собствеността, елитите и вярата, през чиято оптика прави паралели в историческото ни битие след 1878 година. Радикалните обрати, предизвикани и от трите "български освобождения", не носят утешителните изводи, че се учим от собствените си грешки. Напротив, повтаряме ги с нарастващ национален инат и "неизтребим копнеж по равенство". Книгата не дава лесни отговори на нито един въпрос: защо не изграждаме и не търпим авторитети? Защо със страшен и радикален патос поддържаме разделителните линии в общността си? Защо заедно с изгубените възможности губим и урока от тях? Защо с еднаква страст се самопрезираме и самовъзхваляваме? Защо унищожихме и консервативното българско село, и крехките си интелектуални елити?

Прочитът и бъдещите полемики около "Българските освобождения" ни дават шанс поне да намерим съгласие по "четвъртото си освобождение": от собствените си повтарящи се национални грешки.

Източник: dw.de