/КРОСС/ Турският министър на транспорта, морската администрация и съобщенията Лютфи Елван заяви, че има проблеми при международните превози, произтичащи от поведението на България. На пресконференция той подчерта, че са постъпили оплаквания от страна на международната Асоциация на турските превозвачи, че българските превозвачи получават по-големия дял от транзитните превози на стойност между 500 и 750 млн. евро и Турция настоява нейният дял да бъде увеличен. По думите му, за първите 6 месеца на 2013-а г. България е осигурила само 15 000 разрешителни от предвидената квота от 125 000.
Подчертавайки, че в направените от българска страна изявления по този повод е било изразено желание проблемът да бъде разрешен, турският министър заяви: "Целта е да запазим интересите на нашите превозвачи. Когато бъдат осигурени останали разрешителни, Турция ще отвори границите за българските тирове. Засега нямаме трудности. Продължаваме да следим непрекъснато обстановката. Ние също искаме проблемът да бъде разрешен в най-скоро време. Засега на Капъкуле няма сериозен наплив на тирове."
Поради проблемите на българската граница турските превозвачи, освен Капъкуле, ползват Ипсала на границата с Гърция, а за Италия и Украйна Ро-Ро превозите. Междувременно, турски източници съобщиха, че на граничния пункт между Турция и Гърция - Ипсала се е образувала 1-километрова опашка от чакащи турски тирове.
Турски шофьори разказаха, че били принудени да дойдат на Ипсала, тъй като България не пропуска турските тирове, които нямат разрешителни за транзитен превоз през Капитан Андреево.
"Но и тук чакаме втори ден, досега ни мъчеха само на Капъкуле, а сега се прехвърлиха на Ипсала. Нека министрите на Турция и на България се разберат най-сетне и да се отървем от тези мъки", казаха турски шофьори пред камерата на турска телевизия.
За да разреши проблема с транзитните разрешителни, който спъва България, турската страна е започнала да пренасочва тировете, пътуващи за Италия и Украйна, към роро превозите с влак и по море.
Опашка от камиони на ГКПП "Капитан Андреево" се образува заради забраната на "Автомобилна администрация" на наша територия да се допускат турски тирове с еднократни разрешителни за превоз. Мярката е реципрочна на разпореждането на турската митница за българските камиони с транзитни разрешителни, въведена в края на януари.транспортният министър Данаил Папазов очаква среща с турския си колега, за да бъде решен проблемът на българо-турската граница. Министър Папазов е имал среща с турския посланик, с когото са коментирали проблема.
„Без да се подпише двустранният протокол, няма как да стане това, което те искат - ние еднократно да дадем всички разрешителни, а те да не изпълнят нито едно от нашите искания", заяви министърът на транспорта Данаил Папазов.
Той твърди, че по този начин ще се защитят българските превозвачи, и уточни, че разрешителните се дават на базата на един двустранен протокол, който продължава да действа, ако няма изразено искане от една от двете страни.
Папазов заяви, че България не иска да прави нещо в ущърб на турската страна, но не иска да страдат и българските превозвачи.
След като обяви, че едностранно прекратява действието на издадените на българските превозвачи разрешителни за транзитен превоз през територията си, Турция спря да пропуска родни тирове през границата, България също не пуска турски тирове. Затова от браншовата организация на превозвачите отправиха апел - нашите ТИР-ове да не тръгват към турската граница, докато проблемът не бъде разрешен.
Според Емил Буюклиев от Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт турските камиони, които преминават през България, годишно в едната посока са 250 000 и още толкова в обратната посока. Нашите превози са 10 пъти по-малко.
Въпреки това ние имаме винаги проблеми с турците за издаване на разрешителни. Те ни бавят, създават ни пречки, задържат наши камиони и така естествено затрудняват превозите, смята родните превозвачи.
Буюклиев съобщи, че се правят срещи с турските им колеги и се обсъждат проблемите, но в случая става въпрос за бизнес, защото българските камиони конкурират турските.
Затова те искат да ни елиминират от този пазар, максимално да намалят броя на българските превозвачи. Това е една конкуренция, която създава такива проблеми като в момента. Всички губят от тази ситуация - нашите превозвачи губят, а турските може би още повече.