/КРОСС/ "Личните лекари в страната нямат информация за социалния статус на своите пациенти и не знаят каква потребителска такса да им поискат. Така, когато даден пациент се представи за пенсионер и заплати 1 лв. за това, че е прегледан, общопрактикуващият лекар е принуден да му се довери". Това обясни пред Дарик д-р Виктория Чобанова, главен секретар на Сдружението на общопрактикуващите лекари в България.
Тя уточни, че от организацията са поискали от Националния осигурителен институт електронна информация за осигурителния стаж, възрастта и пенсионния статус на всички свои пациенти.
От 1-ви януари тази година с решение на Министерския съвет потребителската такса за посещение при личен лекар от страна на пенсионери бе намалена на един лев. Това обаче се отнася само за лицата, които са упражнили правото си на пенсия за осигурителен стаж и възраст, уточни д-р Чобанова.
„Често в кабинетите възникват спорове за това дали човек се е пенсионирал или не се е - има и млади пенсионери, които са с първа или втора категория труд, има обаче и възрастни хора, които примерно са навършили стажа за пенсия, но пък нямат достатъчно осигурителен стаж - те, на практика, не попадат в тази категория, за която се отнася намаляването на таксата. Изясняването на този статус отнема много време, което ние бихме могли да употребим, за да помогнем на хората, да направим още някой преглед или да им дадем допълнителна консултация. Така че това е, което искаме да получим като информация. И за нас, и за пациентите ще бъде много полезно, когато информацията е налична и към момента на прегледа е ясно кой към коя категория спада", добави тя.
От НОИ са проявили желание да предоставят необходимата информация, допълни д-р Виктория Чобанова.