"Подкрепа" отхвърли пакета с 28 мерки на БСК
Секция: ИКОНОМИКА
06 Февруари 2014 10:46
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
"Подкрепа" отхвърли пакета с 28 мерки на БСК

/КРОСС/ Конфедерацията на труда "Подкрепа" категорично не приема и отхвърля като цяло предложения от Българската стопанска камара (БСК) пакет от 28 законодателни мерки, посочват в декларация на КТ "Подкрепа" по повод предложения от камарата пакет от мерки.

Под благородните намерения за "намаляване на административната тежест и увеличаване на заетостта", тези мерки са опит за грубо и брутално погазване на трудовите и осигурителните права на работещите. Считаме, че непремерените действия на БСК са изключително опасни за социалния и гражданския мир в страната, защото са в пълно противоречие с европейската теза за намаляване на работното време и увеличаване на постоянната трудова заетост и размера на отпуските, заявяват от КТ "Подкрепа".

Като абсурдни от синдиката окачествяват следните предложения:

- въвеждане на верижни срочни договори с удължаване на тяхната максимална продължителност, което фактически означава поставяне на работниците в абсолютна подчиненост. Подобна практика беше отхвърлена още през 90-те години, защото лишава работниците от възможността да се борят за достойно заплащане, за социални придобивки и елиминира правото им на стачки и синдикално сдружаване;

- създаване на възможност на работодателите пряко да си разменят, като предмети, специалисти и да търгуват със стоката "работната сила", което е в интерес единствено на работодателите;

- искането за либерализация на нормативната уредба на Агенцията за временна заетост всъщност означава премахване на тавана на броя на временно заетите, което е удар по синдикалното движение, както и либерализиране на трудовите договори на временно заетите в ущърб на техните права. Невярно е твърдението, че България е страна с най-големи ограничения в ЕС. Напротив - в редица страни -членки се наблюдава отлив от временната заетост и въвеждане на допълнителни ограничения за това.

Игнорирайки дълбоката демографска криза в България се предлага нейното задълбочаване посредством:

- отнемане правото на платен годишен отпуск на майките за периода, в който са били по майчинство. В условията на остра демографска криза е недопустимо да се засягат по какъвто и да е начин правата на работещата майка. Би било по-логично да се помисли за въвеждането на стимули и услуги, които биха накарали майките да предпочетат да се върнат по-рано на работа, а не да се отнемат законови права.

- предложението за намаляване възрастта на наетите деца от 16 на 15 години съдържа две опасности: едната е, че започването на работа в тази възраст е вредно за тяхното развитие и втората - по-голяма опасност е, че се иска да бъдат отменени изискванията за условията на труд и работните места, на които те ще работят, което също е вредно за тяхното здраве. При условията на висок дял на отпадналите от училище и увеличаващата се неграмотност е абсолютно недопустимо да се предлага намаляване възрастта за наемане на работа и да се облекчава режимът за наемане на лица в учебна възраст.

Не можем да се съгласим и с предложенията, с които на практика се разширява делът на сивата икономика и нелоялна конкуренция като:

- увеличаването на срока за въвеждане на намалено работно време от 3 на 6 месеца, което на практика означава договори на 4 часа, работа на 8 часа и заобикаляне на данъчната и осигурителната система. Постоянният стремеж на работодателите "по икономически причини" да увеличават периодите за сумирано изчисляване на работното време не кореспондира с фунцията, заради която сумираното изчисляване беше въведено, а именно - организацията на труда в непрекъсваеми производства;

- увеличаване на срока за сумарно изчисляване на работното време от 6 месеца на 12 месеца, което на практика директно игнорира фактическото полагане на извънреден труд и неговото заплащане, също е в ущърб на работниците и тяхното здраве.

Независимо, че България е на последно място по ниво на доходи и на първо място по броя на работещите бедни се предлага допълнително орязване на доходи и задълбочаване на мизерията, чрез:

- ликвидиране на допълнителното възнаграждение за професионален опит и стаж, като се твърди, че работодателят трудно може да прецени сходния характер на работа от записите в трудовата книжка. Допълнителното трудово възнаграждение за стаж и опит е логична последица от увеличения капацитет на работника, който капацитет така или иначе се използва от работодателя. В трудовото право не съществува принцип "за заплащане за постигнат резултат". Несъстоятелни са и твърденията на работодателите, че същият или сходен характер на работа е труден да се прецени, защото националният класификатор на професиите и длъжностите дава тази възможност.

Има предложение да се отнеме правото на правителството да определя допълнителни трудови възнаграждения и обезщетения, извън регламентираните в КТ. Определено считаме, че социалната функция на държавата я задължава да може да определя такива допълнителни трудови възнаграждения и обезщетения. Предлага се отмяната на обезщетението при пенсиониране, без да си дават сметка, че хората работили 10 и повече години за дадена фирма имат принос в нейното развитие.

В предложения пакет от мерки могат да се идентифицират като приемливи въвеждане на електронната трудова книжка и създаването на трудови съдилища. Приемаме принципно идеята за електронна трудова книжка и електронно досие, стига това да гарантира сигурността на данните и да не налага задължение за работника и служителя да борави с информационни и комуникационни технологии.

Въвеждането на специализирани трудови съдилища за разглеждане на индивидуални трудови спорове е отдавнашно предложение на КТ "Подкрепа". Важно е тези съдилища да решат някои от ключовите проблеми на това производство - бързина, компетентност. Предложението за въвеждане на задължителна предварителна процедура за разрешаване на спора е оксиморон. Предлагаме тази процедура да бъде възможност, а не задължение, и да се гарантира бързината на протичането и компетентността на решаващите органи.

Считаме, че се изисква внимателно и задълбочено анализиране на всички фактори, водещи до намаляване на административната и регулаторната тежест, но само ако не се засягат по никакъв начин трудовите права на работниците и служителите, и е част от добре обоснована стратегия, разработена в сътрудничество и след консултации със синдикатите, заявяват още от КТ "Подкрепа".