Бранимир Ботев: Туризмът е глобална индустрия, в която България има все по-съществено присъствие
Секция: Туризъм
13 Февруари 2014 15:33
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Бранимир Ботев: Туризмът е глобална индустрия, в която България има все по-съществено присъствие

/КРОСС/ Туризмът е глобална индустрия, която същевременно е много българска и става структуроопределяща за нашата икономика. Правителството има ясна визия в това направление и видимият резултат е, че с новия бюджет се дават много повече средства за развитието й, които заедно с финансовата помощ от еврофондовете са предпоставка за устойчиво развитие на сектора. Това не може да се осъществи и без активното участие на бизнеса в такива форуми, заяви при откриването на 31-вото издание на Международната туристическа борса „Ваканция и СПА експо 2014" заместник-министърът на икономиката и енергетиката с ресор туризъм Бранимир Ботев.
В церемонията за старта на едно от водещите изложения на Балканите, което се провежда под патронажа на МИЕ, участва и вицепремиерът Даниела Бобева. Тя също подчерта ключовата роля на отрасъла за българската икономика, който формира 13,6% от брутния вътрешен продукт на страната и ангажира значителна част от българската работна сила. Бобева съобщи, че промените в Закона за туризма влизат от днес в парламентарни комисии и целят да облекчат административната тежест за предприемачите, включително да улеснят регистрацията на туристическите компании.
Броят на чуждестранните туристи, посетили България през 2013 г., е с 5,5% повече от 2012 г., бе съобщено на борсата. Увеличението на гостите, пристигнали у нас с цел почивка и ваканция, е 6,3 на сто. Приходите от международен туризъм за периода януари-ноември 2013 г. възлизат на над 2,95 млрд. евро, което е с 4,9 на сто повече в сравнение със същия период на 2012 г. А за цялата минала година тези приходи надхвърлят 3 млрд. евро, съобщи зам.-министър Ботев.
В рамките на изложението се състоя кръгла маса, организирана от МИЕ в партньорство с Българския съюз по балнеология и СПА туризъм, на тема Балнео и СПА туризмът - стратегически потенциал на България". Страната ни разполага с безценен ресурс от над 600 минерални водоизточника от близо 240 находища със средноденонощен отток 274 млн. литра термална вода с температура над 25 градуса, бе съобщено на дискусията. Лечебни и профилактични процедури с това природно богатство се предлагат в модерни комплекси с висококвалифициран персонал и цената им е многократно по-ниска от аналогичното медицинско обслужване в страните от ЕС. На тази база може да се създаде целогодишен и комплексен туристически продукт, съчетаващ зимен и морски туризъм, културно-познавателни обиколки, гурме и винени маршрути, акцентираха експертите.

Голям е потенциалът за позиционирането на България като дестинация за рехабилитационен, СПА и медицински туризъм и чрез европейските здравни каси и пенсионни фондове, които има право да покриват тези услуги след приемането на регламента на ЕС за трансгранично здравеопазване. В тази посока бяха и констатациите на 18-ия годишен конгрес на Eвропейската СПА асоциация (ЕSPA), състоял се в Поморие през 2013 г. През юни тази година в Хисаря предстои отново международен конгрес по балнео- и СПА туризъм. Темата е залегнала в проектостратегията за устойчиво развитие на отрасъла с хоризонт до 2030 г., стана ясно на дискусията. На срещата бе обсъдена и подготовката на проектонаредбата за сертифицирането на специализираните центрове за такива услуги - балнеолечебен/медикъл, СПА, уелнес, таласотерапевтичен, както и за изискванията към персонала и управителите им, която трябва да задейства към Закона за туризма. Представен бе и новият рекламен филм SPA & Wellness, подготвен по поръчка на МИЕ.
В програмата от първия ден на борсата е включена и традиционната годишна среща на МИЕ с кметове на български общини, на която се дискутират актуални въпроси от развитието на туризма.
Тридневното изложение „Ваканция и СПА експо 2014" представя оферти за почивка и пътешествия на 250 компании от България и още 22 страни. На щанд от 150 кв. м, който е най-голям всравнение с предишните издания, МИЕ показва възможностите на 26 съизложителя - туристически фирми и райони, браншови организации, общини, културни институции, бизнес сдружения, курортни комплекси и др.
Във форума за първи път се включиха Националният туристически офис на Китай с представителството си в Цюрих. Дебют прави и Алтайският край от Западен Сибир, с който МИЕ подписа споразумение през 2013 г. за сътрудничество в туризма. Новите изложители на „Ваканция и СПА" са 48. Общата изложбена площ е 6000 кв. м - с 25% повече от миналата година.