Хората показаха, че губят доверие в политиците
Секция: Интервюта
15 Февруари 2014 14:09
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Хората показаха, че губят доверие в политиците

/КРОСС/ Интервю на Даринка Илиева с кмета на София Йорданка Фандъкова за в.24 часа.

- Г-жо Фандъкова, ще има ли промени в ръководството на ГЕРБ на конгреса ви утре? Говори се, че вие ще сте един от новите заместници на лидера Бойко Борисов?

- Лидерът на партията обяви предложението за няколко заместници и за промени в Изпълнителната комисия. Преди конгреса ще обсъждат различни кандидатури, но форумът ще вземе оконочателното решение.

- От 1 март започва данъчната кампания. Ще има ли хаос заради липсващите данни от КАТ за колите?

- Тече сериозна подготовка, за да може хората да се възползват от отстъпките, които предлагаме. Когато парламентът прие промените за ново изчисление на данъка, посочихме рисковете за това кои коли може да ползват отстъпка и кои не. Решението беше взето без консултации. Сега всички общини чакат справки от КАТ. Получихме данни за 15 % от колите. Чакаме информация и от лизинговите компании. Поискахме указания от министъра на финансите как да се удостоверяват екостандартите на колите, за които няма данни в КАТ.
В писмо на министерството на транспорта до НСОРБ се казва, че вносителите на автомобили ще удостоверяват екостандартите. Зам.-кметът по финанси ще се срещне с тях, за да обясним на хората как да получат такъв документ. В София отстъпката за коли, отговарящи на евростандартите, е максималната - 40%.

- Реагирахте остро, че софиянци са ощетени, след като получихте едва 6 млн. лв. по фонд „Региони". Как работите с правителството?

- С повечето министри имаме добър работен диалог. Затова финализирахме проекти, започнати при кабинета „Борисов" - завода за отпадъци и обновяването на превозните средства на градския транспорт. До дни ще подпишем договора за доставка на 126 метанови автобуса по програма „Околна среда". След като земеделското министерство промени наредбата за условията в приютите за кучета, продължаваме строителството.
До няколко месеца ще е готов вторият етап за още 1000 кучета на приюта в Д. Богров.
Иначе обещанието за фонд „Региони" беше 500 млн. лв. за общините. Разпределението обаче показва, че за тях са 288 млн. лв. Останалите са за министерствата. Не е ясно как са одобрявани проектите. Кандидатствахме с 3 проекта - за строителство на детски градини, спортни зали и транспортен достъп до новата сграда на Районния съд. Получихме 6 млн. лв. за детски градини. Трябваше да е ясно предварително, ако идеята на програмата е да се финансират по-малки общини. Ще започнем тези 6 детски градини и догодина пак ще кандидатстваме за национално финансиране, за да ги довършим, защото средствата няма да стигнат. Надявам се, че все пак ще направим част от обектите с парите, отпуснати на министерствата.

- Казвате, че бюджет 2014 г. е на европейското доверие. Засега само проектът за третия лъч на метрото е сигурен за новия програмен период.

- Тази година завършваме проектите от предишния програмен период. Можем да се гордеем, че 67% от мащабната инвестиционна програма се финансира с безвъзмездни евросредства. Те не се дават даром, а се заслужават с много работа, прозрачни процедури и капацитет. София е лидер в използването на европейски пари за промяна на живота на хората. С големите проекти като метрото и завода за отпадъци ще завършим Музея за история на София, ще модернизираме онкоболницата, ще направим енергийно ефективни училища и детски градини. Започваме мащабен ремонт на ключови улици и булеварди. Моля за търпение и разбиране софиянци, защото освен обектите, които вече се изграждат - естакадата на Семинарията, булевардите в „Дружба" и „Младост", до дни започват още няколко в различни части на града. Стартира изграждането на кръстовището на Лъвов мост и ще има затруднения в движението по бул. „Сливница". Ще започне реконструкцията на трамвайната линия по бул. „България". Там временно вместо трамваи автобуси ще обслужват пътниците. Това ще увеличи трафика. До дни започва ремонт на подлеза на „Орлов мост". Той ще бъде затворен, а пешеходците ще се пренасочват към подлеза при ул. „Сан Стефано". Всичко това ще затрудни придвижването, но няма друг начин градът да се променя по-бързо. Ще има сериозен контрол на качеството и сроковете, защото знам, че всеки ден забавяне означава затруднения за хората. Това обаче са големи обекти, които не се изпълняват за 2-3 месеца.

- С колко ще поскъпне билетчето за градски транспорт?

- Очаквам предложението на Центъра за градска мобилност.Държа да се запазят цените на картите
Опитът в Европа сочи, че пътуващите с еднократни билети не ползват редовно градски транспорт. Картите поевтиняват чувствително пътуването и затова повечето граждани се движат с тях. Важно е, като говорим за нова тарифна политика, да предоставим и по-добра услуга. Вече пристигнаха първите нови трамваи. Всичките 20 ще дойдат до лятото. До есента ще са тук и 50 нови тролея. Имаме 10 нови метровлака. До края на годината ще дойдат и първите нови автобуси. Това е огромна инвестиция.

- Конкурсът за нова визия на центъра предизвика остри дебати. Харесвате ли отличените проекти?

- Важно е, че правим конкурси за визията на града. За всеки конкурс има различни мнения. В журито се включиха гилдиите на архитектите, инженерите, ландшафтните архитекти. Те са експерти. Не искам да влизам в спор между експерти и архитекти. Не може обаче да допуснем да се махнат жълтите павета, след като и СОС ги обяви за паметник на културата. Това е символът на града. Факт е, че трябва да ремонтираме жълтите павета, не да ги махаме Журито има препоръки, с които проектантите трябва да се съобразят. Проектите ще се обсъждат и от СОС. Важно е, че се водят сериозни дискусии как да изглежда градът. Това показва, че се интересуваме от мнението на хората, промените не се правят на тъмно и че работим за осигуряване на средства.

- С държавата си прехвърляте „Топлофикацията - София" като горещ картоф заради 500 млн. дългове. Външен мениджмънт или приватизация?

- Топлофикация е стратегическо дружество за енергетиката и ключово за отоплението на над милион софиянци. Затова не трябва да се приватизира. Това, че дружеството е общинско, не значи, че общината може да напише закон за енергетиката. Затова още през март 2013 г. внесох предложения за нормативни промени. В тях са и исканията на гражданите. Но досега няма нито една промяна. В сила е само това, което ние направихме - отпадането на лихвите върху прогнозните сметки, споразуменията за разсрочено плащане и отстъпките за лоялни клиенти. Предупреждавах, че институциите се бавят. Чувам, че комисията по енергетиката обсъжда предложенията ни за законодателни промени, и се надявам депутатите да ги подкрепят.

- Какво смятате за идеята на президента за референдум за задължително гласуване?

- Хората показаха, че губят доверие в политиците. Няма нищо по-добро от това да се допитаме за мнението им по едно от най-важните постижения на демокрацията -провеждането на избори. Всеки отказ от подобна възможност би означавал несъобразяване с желанието на гражданите.

- Как ще коментирате новия Изборен кодекс, който предвижда през 2015 г. софиянци да избират и районни кметове и районни съветници?

- Депутатите върнаха прекия избор, но без механизъм за контрол върху районните кметове. Трябва да има ясна сметка колко ще струва въвеждането на районни съвети. Всяко предложение може да се обсъжда, стига да е работещо, а не да блокира местната власт.