Учители се сдружават с амбицията да решават проблемите на българското училище
Секция: БЪЛГАРИЯ
18 Февруари 2014 11:33
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Учители се сдружават с амбицията да решават проблемите на българското училище

/КРОСС/ Ново сдружение, което обединява бивши и настоящи главни учители, е учредено наскоро в България. Идеята за сдружението се роди като продукт на квалификационни курсове по Програмата Европа 2020.

В нашата група, която наброяваше 20 души, започна разговор за това, че в българското училище се наливат страшно много пари, които не произвеждат реален продукт. Те потъват в нищото. Ние смятаме, че една активност вътре в училището би било началото за получаване на този продукт, обясни пред БНР Цеца Петрова - преподавател по български език и литература в 119 СОУ. Тя участва по темата за проблемите в българското образование с друг свой колега - Десисвава Емилова - начален учител във 2-ро СОУ.

Цеца Петрова каза още, че погледнато отвътре прави все по-силно впечатление, че училището е място с все-повече проблеми, които частично са изречени на глас и не са признати докрай като проблеми.

Доскоро училището беше единственото сигурно място, на което децата ни са защитени и родителите със спокойствие ги оставяха сутрин и ги прибираха вечер. Като човек, който прекарва огромна част от времето си в училище, аз виждам, че това престава да бъде така, защото обществото моделира у децата агресивното поведение, което ги застрашава на улицата. Това е невроза, донесена отвън, един ненаказан агресивен акт в училище, защото училището все по-често е безпомощно пред произвола и безобразието от страна на деца, които имат проблеми, които идват от семейства с проблеми, каза тя. 

Във връзка с противоречивите информации за отпадането на предмета история от програмата за 11-ти и 12-ти клас Десислава Емилова уточни, че гимназиалният етап завършва в 10-ти клас и от тази гледна точка има смисъл тогава обучението по история да приключи: Аз предполагам, че ще се обмисли вариантът за децата, които имат интереси в тази област и учат в специализирани паралелки обучението по история да продължи в 11-ти и 12-ти клас.

По наболелите проблеми на българското образование няма реален обществен диалог, смята Цеца Петрова. Тя каза, че сред първите мерки, които предлага Сдружението на главните учители, е национална конференция преди 15 септември със свободна регистрация. Ще настояват и за създаването на паралелен обществен форум, извън Обществения съвет към МОН, в който според Петрова, присъствието е силно филтрирано.

Според Десислава Емилова учителите не са лишени от ентусиазъм: Ние много работим и се стараем, но като че ли това не се вижда, не се оценява от обществото.

Цеца Петрова е на мнение, че делегираните бюджети са изиграли своята роля: Има индикации, които показват, че това не е продуктивна практика, защото създава корупция. Вече се знаят и схемите, които се практикува. От друга страна делегираните бюджети превърнаха децата в стока, което е вулгарно.