"Златен век" за Боян Радев
Секция: КУЛТУРА
24 Февруари 2014 11:44
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
"Златен век" за Боян Радев

/КРОСС/ На 25 февруари (вторник) в 18:00 ч. Министерство на културата ще награди Боян Радев с високото отличие "Златен век" с огърлие на церемония в Националния музей на българското изобразително изкуство (НМБИИ). Събитието ще бъде придружено с откриването на зала за периодични изложби от личната колекция на големия български спортист. За начало там ще бъде показано творчеството на близкия му приятел Атанас Яранов. Достоен българин и изключителен патриот - така описват Боян Радев.Олимпийският шампион по борба вече повече от четири десетилетия събира произведения от големите майстори на нашето изобразително изкуство от близкото минало и съвремието, както и образци на античното и църковното изкуство по нашите земи.

Той е обявен за дарител №1 на Националния исторически музей, където в специална зала са изложени близо 170 икони, църковна утвар, дърворезби и каменни пластики. Ценни картини, скулптури, графики и рисунки колекционерът предоставя с готовност при организирането на изложби в най-големите ни музеи, като най-често сътрудничи на Националната художествена галерия. Новата инициатива ще представи едни от най-ярките произведения от колекцията на Радев. Началото ще е с изложба на творби от Атанас Яранов (1940 - 1988). Художникът е роден в София. През 1965 г. завършва "Декоративно-монументална живопис" при проф. Георги Богданов в Художествената академия. Още с първите си изяви в средата на '60-те години се налага като автор на стенописи, мозайки и кавалетни платна с подчертано монументално звучене, с тежка, категорична, скулптирана форма. Творчеството му в този период обхваща сюжети предимно с фолклорна и митологична насоченост. Централно място заемат темите за раждането и смъртта, за скръбта и страданието, за смирението и покаянието - тревожните и вечни въпроси на битието.

В ранните си творби Яранов пресъздава родово-патриархалните форми на бит, където човекът е участник в един безкраен космичен цикъл, спокоен от факта, че живее в здрава колективна общност. С годините отношението на художника към темата съществено се променя. Идеята за колективно-родовото съзнание, представена под формата на ритуална сцена, хвърля своите проекции в съвременността и придобива екзистенциални измерения. За краткото време, което съдбата предоставя на Яранов (художникът умира на 48-годишна възраст), той успява да изгради своя "канонична" система и привидно затворен в нея да разшири обхвата й до мащабите на творчество, което поразява с пластическите си и философски обобщения. Изкуството на Атанас Яранов респектира със своята експресия, подчертано индивидуален стил и метафоричен език. То успява по убедителен и категоричен начин да се вгради в характерните за втората половина на ХХ век обновителни и съзидателни процеси в българската пластична култура и да заеме място сред най-големите имена в нея.

Снимка: Булфото; всички права запазени