Пристанище Бургас става начална точка на круизи
Секция: ИКОНОМИКА
26 Февруари 2014 15:20
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Пристанище Бургас става начална точка на круизи

/КРОСС/ Една от големите круизни компании в света, Pullmenter Cruises, планира през 2015 г. Морска гара Бургас да стане начална и крайна точка на круизни линии. "Сега бургаското пристанище е само една от спирките на екзотичните круизни кораби, но това скоро ще се промени", казва пред Капитал Daily изпълнителният директор на "Пристанище Бургас" ЕАД Николай Тишев. Туристите ще пристигат с чартъри и ще се качват на круизърите от Бургас, за други туристи тук ще бъде финалът на пътуването им. "За "Пристанище Бургас" това означава двойно по-голям пътникопоток и съответно сериозен ръст в туризма", допълва Тишев.

Морска гара Бургас има капацитет да приема и най-големите круизни кораби, пътуващи в Черно море. От това ще спечелят както пристанището, така и влекачните компании, пилотската станция, туроператорите и държавата, казва изпълнителният директор на бургаското пристанище.
"Да не забравяме, че Бургас лежи на кръстопътя между Несебър, Поморие и Созопол, а чрез магистрала "Тракия" дава пряк достъп и до други туристически, културни и религиозни забележителности в страната", отбелязва Тишев. Основното предимство на круизния туризъм е добрата платежоспособност на туристите и подчертаният им интерес към културно-историческото наследство на страните, които посещават. Само през 2013 г. броят на преминалите пасажери през Несебър и Бургас е рекорден - 55 кораба с близо 27 хил. пасажери. За 2015 г. вече има 59 резервации, като 54 от тях са за Несебър и пет за Бургас. Тази година се очаква най-натоварени да бъдат месеците септември и октомври.

Основният приоритет на дружеството през миналата година бе пускането в експлоатация на новата Морска гара. В рамките на две седмици от откриването й през октомври миналата година в нея акостират пет круизни кораба с 5670 пасажери.

В най-скоро време "Пристанище Бургас" ще стартира проект за построяването на сграда за брегови център за управление и информационно обслужване на корабоплаването. Според проекта кулата на пристанището трябва да бъде изградена до края на тази година. Изпълнител е консорциум "Мидия - Диана комерс", който спечели обществената поръчка за инженеринг (проектиране и строителство) на бреговите центрове във Варна и Бургас.

"Пристанище Бургас" ще осигури достъп до Морската гара и Яхтклуб "Порт Бургас". Дружеството работи и по инвестиционен проект "Марина Порт Бургас", който предвижда на терминал "Бургас-изток 1" да бъде обособен обект "Зона за обслужване на яхти", или иначе казано, яхтено пристанище. Проектът включва проектиране на яхтостоянки и изготвяне на техническа спецификация.
В инвестиционната програма на пристанището за тази година е заложено и почистване и удълбочаване на някои корабни места до максимално допустимите проектни дълбочини. Това ще улесни предвижването на корабите и ще даде възможност в порта да влизат по-големи плавателни съдове.

След идването на дружеството "БМФ - Порт Бургас", което спечели концесията на терминал "Запад", по-големите товари вече се обработват от него. "Тук не можем да обработваме големи кораби със зърно, както и тежки товари", казва Тишев. От една страна, това води до намаление на приходите на държавното предприятие, но и до значително намаление на разходите. По време на втората концесия на пристанището през миналата година 530 души са преминали на работа към концесионера, а в държавното пристанище са останали на работа 210. Това намалява разходите за заплати, енергийните разходи и др.

За 11-те месеца на 2013 г. приходите на "Пристанище Бургас" ЕАД са в размер на 19.82 млн. лв., което е с 22.7% в повече от заложените в бизнес плана му. Разходите са 72% от прогнозните, като чистата печалба на дружеството за този период от време е малко над 10 млн. лв. и е с 212% повече в сравнение с предходната година.

Заради концесията на терминал "Запад" от "БМФ - Порт Бургас" обработените от държавното дружество товари спадат наполовина сравнено с 2012 г. и достигат 1.036 млн.
"Пристанище Бургас е неразривно свързано със състоянието на българския бизнес в Южна България. Във втората половина на 2013 г. при нас се забелязва леко раздвижване на бизнеса, вследствие на което през пристанището преминават и повече товари", казва Тишев. Очакванията му за 2014 г. са за още по-добри резултати.