Вирус на 30 000 години, открит под ледовете в Сибир
04 Март 2014 12:31

Вирус на 30 000 години, открит под ледовете в Сибир

/КРОСС/Нов тип гигантски вирус, оцелял над 30 000 години в дълбоко замразяване, в леден слой, съвременник на изчезването на неандерталците. Това съобщава днес френският всекидневник Le Monde като цитира изследване на Американската академия на науките (PNAS). Наречен „Питовирус" (Pithovirus), древният вирус е способен да заразява амеби, но е безопасен за хора и животни. Откритието представлява третото семейство гигантски учени, идентифицирани от учените досега, след „Мимивирус"-а през 2003 г. и „Пандоравирус"-а през 2013 г.. Находката е била направена в замръзналите почви на Североизточен Сибир. Геномът на новия вирус има по-малко от 500 гени и е по-малък от „Пандоравирус"-а, който има над 2 500.

Гигантските вируси, с диаметър над 0,5 милионна от метъра, могат да бъдат наблюдавани с обикновен оптичен микроскоп. Те съдържат много по-голям брой гени от обикновените вируси - грипът и СПИН имат едва десетина. Размерът и геномът им са сравними с тези на множество бактерии.

Le Monde цитира мнението на един от съавторите на изследването, Жан-Мишел Клавери, според когото „фактът, че вируси, заровени в земята преди 300 000 години могат да оцелеят и да продължат да са заразни предполага, че топенето на ледената покривка в резултат на климатичното затопляне и индустриалните сондажи" в района на Северния полюс, „могат да представляват опасност за общественото здраве".

На фона на топенето на ледовете, които могат да освободят патогени, в Чукотка, където е открит гигантският вирус, има големи залежи на петрол, природен газ, въглища, злато и волфрам, посочва още френското издание. Разкопките за подобни суровини могат да доведат хора до директен контакт с микроби, да бъдат заразени и да се превърнат във вектори (източници на епидемии).

Възможността за повторна поява на вируси, смятани за унищожени, от гигантския фризер, който представляват вечните ледове вече не е въпрос единствено на научнофантастичен сценарий, смята Жан-Мишел Клавери. Вирусът на вариолата, премахнат навремето в Сибир, се множи подобно на „Питовирус"-а и може все още да съществува под земята, посочва още Le Monde, цитиран от jiloto.bg.