/КРОСС/ През последните четири години два пъти са се увеличили украинските туристи, които са избрали дестинация България. По данни на икономическото министерство през 2010 г. за ваканция са пристигнали 146 347 граждани на Украйна, през миналата година тук са били 295 405. Голямо увеличение се наблюдава и при руснаците. Преди четири години те са били 378 382, а през 2013 г. - 681 562.
Двата пазара имат изключително значение на българската туристическа индустрия. Те не се влияят от промоции, а резервациите се правят месец преди датата на пътуването. „Колегите са доста притеснени, но сега е още рано да се прогнозира какво ще се случи. Всички се надяваме, че до края на април кризата в Украйна ще бъде преодоляна", обясни Байко Байков, председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти. Според него съвсем по друг начин стоят нещата в
Румъния. Средно около 1 милион туристи идват оттам. Впечатляващ може да се нарече интересът на румънците към нашите курорти наблюдаван по време на туристическата борса в Букурещ през миналата седмица. Северните ни съседи предпочитат основно морската ваканция. Те често прескачат за уикенда и остават само за няколко дни. Обичат да обикалят страната, харесват района на Велико Търново.
Над 680 хиляди германци са изкарали отпуската си през миналата година у нас. Те са традиционни посетители и пристигат, организирани от големи туроператорски компании. По време на туристическата борса в Берлин в началото на март заместник министърът на икономиката Бранимир Ботев обяви мащабна комуникационна кампания „България - открий и сподели". Целта е да бъдат привлечени посетители през цялата година.
Българският туризъм е един от най-мощно развиващите се отрасли. През миналата година 6 897 484 чуждестранни граждани са посетили страната ни и това е с 5,5% повече, отколкото през 2012 г. Приходите надхвърлят 3,058 млрд. евро и са близо с 4,9% по-големи в сравнение с година по-рано. Според зам.-министър Ботев статистиката не отчита между 6 и 10% процента от чуждите туристи, защото не са обхванати посетителите в къщите за гости и в хостелите. Което означава, че около 7,5 милиона души са избрали дестинация България през 2013 г.
Над 9 млн. чуждестранни туристи ще посетят страната ни през 2020 г., а десет години по-късно те ще са вече над 12 милиона. Това са част от прогнозите в представената за обществено обсъждане стратегия за развитие на отрасъла до 2030 г. В момента той осигурява 13,6% от брутния вътрешен продукт, а до 2020 г. приносът му вече ще достигне 18%.
Очаква се след 16 години в сектора постоянно да бъдат заети 300 хиляди души, а през активния сезон 500 000. Което означава, че този отрасъл се готви да увеличи двойно работните места спрямо сегашната ситуация. В момента туристите основно идват през лятото на море, а през зимата - на ски, което ограничава бизнеса в рамките на 6 месеца. За да се разшири сезонът, ще бъдат разработени туристически продукти специално за възрастовата група 65+ и това ще е комбинация между балнео-, културен туризъм, еко- и селски туризъм. Към този кръг туристи ще бъде насочена национална рекламна кампания.
Проблем за България обаче си остава твърде семплата реклама, поради която не можем да станем разпознаваеми дори на Стария континент. Все не успяваме да се превърнем в хитова дестинация, а парите, отделяни за популяризация, често се превръщат в поле за пунически войни.
Даже едно свястно лого не успяхме да направим за толкова години. Специалистите обясняват това положение с огромното разнообразие от климат, природа и култура, което притежаваме. Било трудно да се избере един символ. Други пък смятат, че на този кръстопът, който населяваме, се срещат различни интереси, които влизат в конфликт. Впрочем, очаква се рязък скок на инвестиционния интерес към нашия туризъм. В което няма нищо лошо. Както се казва: колкото повече, толкова повече.