„Музикаутор”: Институциите се раздвижиха
Секция: КУЛТУРА
25 Март 2014 11:51
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
„Музикаутор”: Институциите се раздвижиха

/КРОСС/ В резултат на договора за лицензиране, сключен между българската организация за колективно управление на авторски права в музиката - „Музикаутор" и дигиталната платформа YouTube, български и международни композитори, автори на текст и аранжори ще генерират приходи от платформата и в България.

Генерираните приходи ще се базират на рекламите, които текат преди, след и по време на видеоклиповете, публикувани в платформата.

Постигнатото споразумение създава нови възможности за правоносителите и благоприятства създаването на българско съдържание, обясни изпълнителният директор на „Музикаутор" Иван Димитров на пресконференция в БТА днес.

„В последните няколко месеца се забелязват положителни тенденции по отношение на авторското право - институционално раздвижване, законодателни промени, които, в една или друга степен, синхронизират българското законодателство с положителните европейски практики. Една от причините за това е 2013 Special 301 Report на Службата на търговските представители в САЩ (USTR), т. нар. Списък 301, който поставя България в негативна класация по отношение защитата на интелектуална собственост и в частност авторските права. Този списък е индикатор за инвестиционната среда в България. Ако бизнесът на един потенциален инвеститор има отношение към интелектуалната собственост, списъкът ще му покаже, че нещата тук не стоят добре. Това провокира държавните институции - Народното събрание, Министерството на културата - да търсят варианти за промяна на тази негативна тенденция. Стартираме тази позитивна кампания, за да насърчим държавата и авторите и да покажем, че в България е възможен реципрочен на световния механизъм. Стремейки се да подпомогне държавните институции, кампанията ще бъде обвързана с обработката на сигнали за нарушения и законодателното им транспониране", отбеляза Иван Димитров.

В условията на развиващ се пазар, казусът „ЕАЗИПА" (Европейска агенция за защита на изпълнителските, продуцентските и авторските права) не е изолиран. Той бе решен в полза не на „Музикаутор", а на обществото, отбеляза заместник-председателят на УС на „Музикаутор" Васил Гюров. 

Правилният адресат на авторските отчисления не е ЕАЗИПА и когато ползвателят плаща на агенцията, парите му не отиват при българския автор, допълни председателят на УС на „Музикаутор" Ясен Козев.

„Франция и Германия събират по 300 милиона годишно от т. нар. компенсационни права на авторите за използването на произведенията им в дигитална среда. След като преди година-две опитахме да инициираме дискусия за спазването на компенсационните права, съответният чл. 26 беше премахнат от Закона за авторското право и сродните му права", посочи Гюров. Връщането на този текст ще бъде един от приоритетите на „Музикаутор". Не сме забравили и темата за процента българска музика в медиите и ще продължим да отстояваме позицията си, допълни той. 

В „Музикаутор" членуват повече от 2500 български автори.

На базата на договори за взаимно представителство с повече от 60 чуждестранни авторски дружества, организацията представлява дружества и репертоар от повече от 100 страни в света.

Освен с YouTube, „Музикаутор" е сключила договори със Spotify и iTunes, а с GooglePlay се водят преговори.

23 април ще бъде Ден на отворените врати в „Музикаутор", обявиха представителите на организацията.

 

Снимка: Булфото