/КРОСС/ В резултат на договора за лицензиране, сключен между българската организация за колективно управление на авторски права в музиката - „Музикаутор" и дигиталната платформа YouTube, български и международни композитори, автори на текст и аранжори ще генерират приходи от платформата и в България.
Генерираните приходи ще се базират на рекламите, които текат преди, след и по време на видеоклиповете, публикувани в платформата.
Постигнатото споразумение създава нови възможности за правоносителите и благоприятства създаването на българско съдържание, обясни изпълнителният директор на „Музикаутор" Иван Димитров на пресконференция в БТА днес.
„В последните няколко месеца се забелязват положителни тенденции по отношение на авторското право - институционално раздвижване, законодателни промени, които, в една или друга степен, синхронизират българското законодателство с положителните европейски практики. Една от причините за това е 2013 Special 301 Report на Службата на търговските представители в САЩ (USTR), т. нар. Списък 301, който поставя България в негативна класация по отношение защитата на интелектуална собственост и в частност авторските права. Този списък е индикатор за инвестиционната среда в България. Ако бизнесът на един потенциален инвеститор има отношение към интелектуалната собственост, списъкът ще му покаже, че нещата тук не стоят добре. Това провокира държавните институции - Народното събрание, Министерството на културата - да търсят варианти за промяна на тази негативна тенденция. Стартираме тази позитивна кампания, за да насърчим държавата и авторите и да покажем, че в България е възможен реципрочен на световния механизъм. Стремейки се да подпомогне държавните институции, кампанията ще бъде обвързана с обработката на сигнали за нарушения и законодателното им транспониране", отбеляза Иван Димитров.
В условията на развиващ се пазар, казусът „ЕАЗИПА" (Европейска агенция за защита на изпълнителските, продуцентските и авторските права) не е изолиран. Той бе решен в полза не на „Музикаутор", а на обществото, отбеляза заместник-председателят на УС на „Музикаутор" Васил Гюров.
Правилният адресат на авторските отчисления не е ЕАЗИПА и когато ползвателят плаща на агенцията, парите му не отиват при българския автор, допълни председателят на УС на „Музикаутор" Ясен Козев.
„Франция и Германия събират по 300 милиона годишно от т. нар. компенсационни права на авторите за използването на произведенията им в дигитална среда. След като преди година-две опитахме да инициираме дискусия за спазването на компенсационните права, съответният чл. 26 беше премахнат от Закона за авторското право и сродните му права", посочи Гюров. Връщането на този текст ще бъде един от приоритетите на „Музикаутор". Не сме забравили и темата за процента българска музика в медиите и ще продължим да отстояваме позицията си, допълни той.
В „Музикаутор" членуват повече от 2500 български автори.
На базата на договори за взаимно представителство с повече от 60 чуждестранни авторски дружества, организацията представлява дружества и репертоар от повече от 100 страни в света.
Освен с YouTube, „Музикаутор" е сключила договори със Spotify и iTunes, а с GooglePlay се водят преговори.
23 април ще бъде Ден на отворените врати в „Музикаутор", обявиха представителите на организацията.
Снимка: Булфото