Българските ученици не могат да решават проблеми от ежедневието
Секция: БЪЛГАРИЯ
01 Април 2014 14:30
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Българските ученици не могат да решават проблеми от ежедневието

/КРОСС/ България заема предпоследното 43-то място в международното изследване PISA 2012 на тема "Оценяване на компетентността да се решават проблеми". На пресконференция в Министерството на образованието и науката министър Анелия Клисарова специално уточни, че резултатите от участието на България в последното проучване PISA 2012 не са първоаприлска шега и са доста тревожни.

Изследването, което е проведено в периода април и май, обаче не е тясно свързано с нито един учебен предмет, а със способността на 15-годишните да решават проблеми.

Тестът е проведен в периода април - май 2012 година сред 2122 ученици на 15-годишна възраст от 186 училища в 44 държави. Задачите са компютърно базирани, а всеки ученик има по 40 минути за тяхното решаване. Най-трудни за българчетата са се оказали тези със свободни отговори.

Родните ученици регистрират най-ниските си резултати по отношение на решаването на практически проблеми, сравнено с постиженията им по математика, четене и природни науки, които PISA също тества.

Като пример за задачи от МОН дадоха ситуацията на ученик, който си е забравил телефона и трябва да реши как да съобщи на приятелите си, че ще закъснее за среща. Друга задача пък е изобразявала карта с маршрути, а младежите е трябвало да изберат най-краткия път от точка А до точка Б.

Задачите в теста се отнасят за изследване и разбиране на проблеми, представяне и формулиране, планиране и изпълнение и контрол и осмисляне на определени ситуации. Те биват в технологичен и нетехнологичен контекст.

Според Министър Клисарова резултатите ясно сочат, че учениците ни не са подготвени да приложат в живота получените в училище знания.

България има 402 точки при 500 средно за страните от Обединението за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Зад нас е само Колумбия с 399 точки, а челните позиции се заемат от Сингапур, Корея, Япония и Китай. Българските ученици попадат най-вече под първо и в първо равнище на резултатите, които организаторите на теста оформят. В последните пето и шесто равнище, където резултатите могат да се считат за отлични, попадат едва 1,6% от родните ученици. Под първо равнище са 33,3% от децата при средно за страните от ОИСР 8,2%.

Образователният министър изтъкна, че това е обезпокояваща тенденция, тъй като на 15 години младежите завършват основно образование и трябва да имат определени знания и компетентността да ги използват.

Предстои обаче тепърва да се измисли, какво трябва да се промени в образованието, за да може този проблем да намери своето решение.

България е сред страните, в които семейната и социално икономическата среда на учениците има най-сериозно влияние върху резултатите, сочат още данните на PISA. Само в Унгария и Словакия средата има по-голяма влияние върху резултатите, обясниха от МОН. Разликата в резултатите на учениците с най-висок и най-нисък социален статус е цели 122 точки при средно за страните от ОИСР 60 точки.

„Родните ученици имат нужда от житейски опит, защото явно не са подготвени да решават проблеми от ежедневието и да прилагат знанията, които трупат в училище", посочи Клисарова.