На пазар за студентски такси
Секция: Анализи
07 Април 2014 10:18
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
На пазар за студентски такси

/КРОСС/ Софийският университет, който неизменно излиза на първо място по качество в системата на висшето ни образование, запазва най-ниски държавните такси за студентите в различните научни области. Така преценяват в Алма матер, така постъпват. Всъщност малко от държавните висши училища вдигат таксите, макар да имат право на това. С поправка от времето на ГЕРБ намалените субсидии за вузовете бяха компенсирани с възможността издръжката им да се осигурява с повече пари от джоба на студентите, които могат да стигат до 2/3 от парите, които дава държавата за всеки студент по направления.

Естествено, никое висше училище не стига тавана на таксите, понеже кандидат-студентите и без това намаляват заради демографски срив и заради "изтичане" в чужбина веднага след средното образование. Проблемът обаче е в странната картина, която представлява системата на вузовете ни. Водещият по качество "струва" най-малко на питомците си. Еднакви специалности в различни вузове имат различни такси, а субсидията от държавата за всяко направление е една и съща. По логика, при по-скъпите би следвало или базата да е по-модерна, или един преподавател да обучава индивидуално по-малко студенти, т.е. с повече внимание към всеки от тях. Ама не е така. Тогава възниква въпрос как се определят държавните такси, че за еднакви специалности едни са по-високи спрямо парите от държавата, други не толкова. Ами определят се като на пазара. Един продавач слага по-голяма надценка на стоката и избива печалба от това, друг продава по-евтинко и изкарва парите от оборот. Така всеки кандидат-студент може да си "пазарува" вуз според таксата.

А МОН и МС имат по закон правото да не им пука за таксите и да одобряват каквото подадат вузовете, без да се замислят, че става дума за гарантираното от държавата държавно висше образование. Полудържава, полупазар. Интересно как на никой студент още не му е хрумнало, че плащайки част от издръжката, става миноритарен собственик на висшето си училище редом с държавата? А пък и никой от вузовете не се е сетил да иска от "съсобственика" компенсации в размер на държавната част от издръжката, ако след завършването си абсолвентът отнесе в чужбина на постоянна работа "резултата" от финансирането.

Има нещо сбъркано във философията на висшето ни образование. В Европа такси се плащат за конкретни услуги за студента - библиотека, компютърно място с интернет, спортни съоръжения, общежитие. У нас - което е нонсенс, таксите се плащат за издръжка на държавния вуз, която би трябвало да се дава изцяло от държавата. От БСП настояват в Закона за висшето образование таванът на студентските такси да се върне в стария им преди ГЕРБ размер - до една трета от субсидията. Което означава и паралелен ръст на държавната субсидия. Но като се правят нова стратегия и нов закон, редно е да се помисли за начина на финансиране на вузовете изобщо, включително за това, такси да се събират за конкретни услуги за студента, каквато е нормалната практика по света.

Източник: "Дума"

Снимка: Булфото; всички права запазени