/КРОСС/ Членовете на Съвета за електронни медии (СЕМ) припомнят, че зрителите трябва да бъдат предупреждавани предварително, ако в политическо предаване им се предлага сатира или просто шега. Повод за това е жалбата от вчера на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов срещу излъчено фалшифицирано интервю с него в предаването "Оригиналът" по ТВ7.
В него бяха монтирани реплики на Борисов от различни предавания, а глас зад кадър задаваше подходящите, според авторите на видеоматериала, въпроси. Постфактум водещият Иван Гарелов обясни, че този жанр е избран след като лидерът на ГЕРБ отказал да участва.
Днес членовете на СЕМ са разгледали жалбата на лидера на ГЕРБ и са стигнали до извода, че "фалшивото интервю в предаването с Борисов, в което към негови реплики по друг повод са монтирани въпроси, макар и да прекрачва етични стандарти на журналистиката, не попада пряко под санкцията на Закона за радиото и телевизията". Законодателят е оставил подобни медийни практики на грижата на саморегулацията, се посочва в съобщение на СЕМ.
Заради това, че в автореклама на предаването е било обявено, че Борисов ще участва за пръв път в него, а така зрителите са били заблудени, СЕМ ще поиска с казуса да се ангажират Комисията за защита на конкуренцията и Комисията за защита на потребителите. Само тези два органа са компетентни да санкционират заблуждаващата реклама, уточняват от медийния регулатор.
СЕМ констатира, че авторекламата, чието съдържание по закон трябва да отговаря на изискванията за търговска реклама, въвежда зрителите в заблуждение, защото обявява, че в предаването ще присъства някой, който вече и нееднократно публично е заявил, че не приема поканата.
Тъй като казусът се появява в навечерието на предизборната кампания, СЕМ ще призове в специална декларация за равнопоставеност и коректност при представянето на кандидатите и политическите субекти, за кампания, която да върне добрия тон в политическото говорене.