/КРОСС/ България и Полша са страните с най-лош транспорт в ЕС, съобщиха от пресцентъра на Европейската комисия. Тя публикува първото издание на класацията за състоянието на транспорта в ЕС, която сравнява постигнатото от държавите членки в 22 свързани с транспорта категории. За повечето от тези категории се определят петте държави с най-добри постижения и съответно петте държави с най-слаби. Холандия и Германия заемат челните места в класацията с високи резултати в 11 категории, следвани от Швеция, Великобритания и Дания.
Целта е да се представи моментното състояние на транспорта в държавите членки в различни краища на Европа и да им се помогне да установят недостатъците и да определят инвестиционните и управленческите приоритети. Класацията обединява данни от различни източници (например Евростат, Европейската агенция за околна среда, Световната банка и ОИСР). Намерението на Комисията е през следващите години да усъвършенства показателите в диалог с държавите членки, транспортния отрасъл и други заинтересовани страни, както и да проследи напредъка на държавите членки.
Заместник-председателят на Комисията Сийм Калас, отговарящ за мобилността и транспорта, заяви: „Новата класация е чудесно средство, което нагледно показва доколко успешни са усилията ни да направим нашите транспортни системи по-ефективни, по-удобни за пътниците, по-безопасни и по-чисти. Тя, разбира се, отразява само моментното състояние, но е важен ориентир и източник на вдъхновение в съвместната ни работа."
Данните са обобщени по вид транспорт (автомобилен, железопътен, воден и въздушен) или по една от следните категории:
• Единен пазар (достъп до пазара, регулиране)
• Инфраструктура
• Въздействие върху околната среда
• Безопасност
• Транспониране на правото на ЕС
• Нарушения на правото на ЕС
• Иновации и научни изследвания
• Логистика.
В по-голямата част от таблиците с резултати петте държави членки, които са начело на класацията, са отбелязани в зелено, а петте държави членки с най-слаби резултати - в червено.
В допълнение е представена статистическа информация за отделните държави членки без да се съставя рейтинг (разходи за транспорт, дял на различните видове транспорт, разходи за финансиране от ЕС в областта на транспорта), пише "24 часа".