Урош Лайовиц дирижира с музиканти от Софийска филхармония в зала „България"
Секция: КУЛТУРА
23 Април 2014 09:48
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Урош Лайовиц дирижира с музиканти от Софийска филхармония в зала „България"

/КРОСС/Един от от най-изявените световни  диригенти УРОШ ЛАЙОВИЦ ще дирижира  една от най-известните хорови творби на ХХ век  „Кармина Бурана"  от Карл Орф, заедно с музиканти от Софийска филхармония  на 24 април от 19.00 часа в зала „България".

 Написана е по текстове от средновековния поети чен сборник Carmina Burana, което на латински означава „Песни от Бойерн", по името на средно вековния манастир Beuern (днес Бенедиктбойерн) в Бавария, където ръкописът е намерен през 1803. Това е най-големият известен сборник със свет ска поезия на средновековни странстващи поети ваганти и голиарди. Съставен е в Южна Германия през ХІІІ век и обхваща над 200 стихотворения са  тирични, моралнопоучителни, любовни и трапезни песни, с осем миниатюри илюстрации.

През 1936 Орф създава сценичната кантата „Кармина Бурана" по 24 от тези стихотворения. Тя е първата част от триптиха Trionfi, последвана от кантатите „Катули Кармина" (по текстове на древ- норимския поет Катул) и „Триумфът на Афродита" (една универсална идея за сватбен обряд). Ярката образност на тази уникална поезия и необикновеният виталитет, динамика и театрално внушение в музиката на Орф са провокирали многократните най-различни сценични и филмови реализации на кантатата. А заложената идея за многостранност та на човешкия живот и променливият характер на съдбата авторът внушава още с отпечатаната на корицата на партитурата старинна гравюра на Колелото на Фортуна - Богинята на Съдбата, както и с репризата на началния хор, възхвала на мощта на Фортуна, властваща над света, като финал, който символично „затваря" цикъла.

УРОШ ЛАЙОВИЦ  е роден през 1944 в Любляна, където завършва дирижиране и композиция. През 1968 и 1969 посещава диригентските кур сове на проф. Бруно Мадерна в Моцартеума в Залцбург, след това усъвършенства диригентското си изкуство във Виена - през 1971 завършва Университета за музика и сценични изкуства в класа на прочутия проф. Ханс Сваровски. Работил е с най-известните симфонични и оперни оркестри в Белград, Любляна, Дубровник, Загреб, Скопие, Сараево, както и с Московския държавен оркестър, Киевската филхармония, Симфоничния оркестър на Воронеж, Residenz Orchestra - Анкара, Филхармония „Яначек" в Острава, FOK оркестър - Прага, Радио-телевизионния оркестър на Катовице, Симфоничния оркестър в Берн, Берлинския Радио симфоничен оркестър, Дрезденската филхармония, RIAS - Берлин, Мюнхенската филхармония, Симфо- ничните оркестри на Süddeutscher Rundfunk - Щут- гарт и на Радио Лайпциг, оркестрите в Гьотинген, Майнинген, Мекленбург, Моцартеума в Залцбург, Националния оркестър на Белгия, Виенските симфоници, симфоничните оркестри на Сеул, Токио, Хирошима, Тайпе, Сингапур, филхармонични състави в Швеция, Дания, Норвегия, Португалия, Ис- пания, Италия, Франция, Нидерландия,Унгария, Китай, САЩ и др., също и с редица европейски камерни оркестри.

От 1989 до 2012 Урош Лайовиц е професор в Университета за музика и сценични изкуства във Ви ена. Имал е майсторски класове във Вилнюс, Кон станц, Загреб, Шанхай, Хонг Конг. Получавал е редица награди за дирижиране и композиция в Любляна, Виена и Милано.

Сопраното АИДА ЧОРБАДЖИДЖ учи в музикално училище в Са раево в класа на професорите Емилия Барат и Петар Лукач и в Любляна (Словения) в класа на Маркус Баджук. Изпълнявала е много главни роли в различни опери и оперети на Моцарт („Сватбата на Фигаро", „Бастиен и Бастиена"), Верди („Травиата", „Бал с маски"), Доницети („Любовен елексир", „Дон Паскуале"), Пучини („Тоска", „Джани Скики", „Бохеми"), Бизе („Кармен"), Щраус („Прилепът"), Пърсел („Дидона и Еней"), Го- товац („Еро от оня свят") и др. Пяла е соловите сопранови партии в Стабат Матер на Перголези, Меса в сол мажор на Шуберт, „Сътворението" на Хайдн, Четвърта симфония на Малер и „Кармина Бурана" на Орф, с чието последно изпълнение в Сараево се закри 19-ия фестивал „Сараевски музикални вечери" под диригентството на Урош Лайовиц. Тя е участвала и на Festival Musicale Internazionale Nei Suoni del Luoghi с оркестър от Нови Сад под пал-ката на Валтер Темел (Удине, Италия). Заедно със световноизвестния баритон Желько Лучич (гост на всички големи оперни театри, включително и Ме- трополитен) изпълнява няколко оперни арии на концерта DoReMi&Vi в националния театър в Сараево през април 2013. Изявявала се е и като актриса в няколко театрални продукции на известния режисьор Харис Пашович. Освен това е активен член на артистичната фондация Bellarte, която организира различни музикални събития.

Тенорът АНДРЕЙ НАЙДЕНОВ е роден в Плевен. През 1993 участва в майсторския клас на Стефано Алджиери, по-късно работи и с известния контра тенор Джефри Гал. Дебютира в Монтевердиевата опера „Орфей", реализирана за пър ви път в България.. Участвал е в изпълнението на „Кармина Бурана" със Софийската филхармония, Берлинската филхармония, Пловдивската опера, Националната Опера и балет - София, Симфоничния оркестър на Българското национално радио, Киевския Радиосимфоничен оркестър, гастролирал е в Германия, Испания, Италия, Португалия, Франция, Швей- цария (Виктория Хол), Холандия (Концертгебау), Австрия, Гърция, Турция, Белорусия... Работил е с диригенти като Георги Робев, Емил Табаков, Милен Начев, Борислав Иванов, Михаил Ангелов, Йордан Дафов, Фуат Мансуров, Ханс-Юрген Нагел, Гюнтер Тойринг, Лоран Хирш, Цанко Делибозов, Владимир Шейко, Наталия Пономарчук и др. На 25 декември 2013 с успех дебютира на сцената на Гран театро дел Лисео - Барселона в знаменитата кантата на Орф. Забележително е и участието му в сложната роля на Кварталният надзирател  в операта „Нос" от Шостакович, представена за първи път у нас от Русенската опера под диригентството на Найден Тодоров. Предпочитанията на Андрей Найденов към стила Bel Canto се утвърждават с възкресяването на Росиниевата „Messa di Gloria". А в многото си солови рецитали той изпълнява за пръв път в България в своя цикъл „Непознати станици бел канто" творби на Росини, Белини, Доницети, Меркаданте, Пачини, Лист ... В репертоара му присъстват и много бъл- гарски произведения, сред които и премиерата на операта „Алгара" на Бойко Богданов. Ярки постижения на певеца са Звездоброецът от  „Златното петле" на Римски-Корсаков, Японските песни и „Из еврейската народна поезия" на Шостакович. Той е желан гост на много оперни театри, филхармонич ни оркестри и фестивали у нас и по света. Има за писи за Българското национално радио и Българската телевизия.

Баритонът ИВО ЙОРДАНОВ е роден през 1980 във Варна. След  дипломирането си от Националната музикална академия „Панчо Владигеров" в класа на доц Христина Ангелакова, специализира в академията „Борис Христов" в Рим при Мирела Паруто и Антонио Боае. По-късно продължава специализацията си при Рената Ското , Анна Ванди и Чезаре Скартон в оперното студио на Академия „Санта Чечилия". Лауреат е на редица национални и международни конкурси: „Светослав Обретенов"; „Проф.Христо Бръмбаров"; „ВВС Кардиф - певец на света" (Великобритания), „Европейска общност" (Сполето - Италия) и др. Участвал е в майсторски класове на Райна Кабаиванска, Соня Ганаси, Мариела Девиа, Ренато Бру- зон и др. Участва в оперни спектакли и концертира с успех в редица Европейски страни.

В репертоара си има не само централни баритонови оперни партии, но и много вокална лирика от Едвард Григ, Георги Златев-Черкин, Сергей Рахманинов, Модест Мусоргски, Антонин Дворжак, Густав Малер, Роберт Шуман.

Билети на касата на Софийска филхармония, както и в мрежата на TICKET PLUS- http://ticketplus.bg/search.php?venue=Bulgaria%20Hall