Коментар на Jasper Jansen, говорител на South Stream Transport B.V., от Дюселдорф, Германия, за Агенция КРОСС
Яспър Янсен: Морският газопровод „Южен поток" ще бъде осъществен от четири компании: Eni S.p.A., „Газпром", EDF и Wintershall Holding GmbH. Подводната част е най-трудната част от проекта - влиза във водата през четири тунела, полагат се тръбите през Черно море и излиза при Паша дере. Този проект ще бъде осъществен на много голяма дълбочина, където налягането е огромно. Инженерите са намерили решение за начина, по който тези тръби да издържат огромното - не само външно, но и вътрешно - налягане. Цялата система е изградена от индивидуални тръби, всяка от които е дебела 32 мм, което е максималната възможна дебелина. Те ще се направят от EUROPIPE, United Metallurgical Company (OMK) и Severstal - Русия. Персоналът на EUROPIPE се наложи да премине през много сериозни изпитания. Посредством тестовете бяха проверени повече от осем различни производители. Оказа се, че EUROPIPE са най-добрите и те ще направят 50% от тръбите. След изготвянето им, тръбите ще бъдат транспортирани със специални кораби в Бургас и Варна. Сключени са договори за складиране, полагане а и е сключен договор със Siemens за контрол на полагането. Първата тръба ще напусне завода днес и ще пристигне в България през второто тримесечие на 2014 г.
КРОСС: Какви са приликите и разликите между „Северен поток" и „Южен поток"?
Яспър Янсен: Капацитетите са подобни. „Северен поток" се превърна в пример за опазване на околната среда, което ще бъде използвано в „Южен поток". Преди 10 и 20 години те не се знаеха, но сега ще бъдат използвани. Най-важното е, че „Северен поток" е на 200 м, а „Южен поток" - на 2200 м.
КРОСС: Това, което виждаме на картата, ли е финалното решение?
Яспър Янсен: В отговор на Вашия въпрос ще кажа, че имаше доста спекулации, особено по отношение на Турция. То ще мине така, както го виждате на този маршрут, и всички фасибилити стадии и подобни няма как да бъдат променени. Все още не мога да кажа кой ще прави за третата и четвъртата, такива са наистина малко на света.
КРОСС: Ще има ли отклонение за Румъния?
Яспър Янсен: Не е лесно да се направи разклонение. На 2000 м дълбочина? - най-вероятно не.
КРОСС: Доколкото разбрах, в първата и втората от четирите тръби няма турско участие, но има ли шанс да се включат в третата и четвъртата?
Яспър Янсен: За момента няма да мога да кажа, трябва да минат търговете. За момента турските компании ще се занимават само със екологични измервания и пр. Saipem - една от компаниите, полагащи тръбите - ще използва субконтрактори, но за момента нямам информация.
КРОСС: Колко пари ще влязат, ако бъдат използвани някои турски стоманолеярни?
Яспър Янсен: Не знаем и не бих искал да спекулирам. Важна е цената на стоманата и пазара. За втората под вода е 800 милиона, а за първата - 1 милиард.
КРОСС: Какви ще са цените на третата и на четвъртата?
Яспър Янсен: Не мога да спекулирам за бъдещи проекти.
КРОСС: Вие знаете, има политически въпроси с историите около Крим, има санкции срещу Русия. Как ще се отрази тази ситуация на „Южен поток"?
Яспър Янсен: Няма никакви индикации че тези санкции ще се отразят на проекта. За по-далечна гледна точка ще кажа, че ние не сме пряко въвлечени в политиката, но определено политическата ситуация се отразява на всички.
КРОСС: Какво е качеството на тръбите и какви са изискванията?
Яспър Янсен: Много високо. Не можем да си позволим да експериментираме, проверките на качеството са жестоки. Тук се вижда, че добивът на шистов газ се е увеличил. Но като цяло, има намаляване на местното производство 163 млн. куб. м. „Южен поток" ще е само част от решението на потока, ще се търсят и други решения. Русия намалява доставките на газ през годините заради други източници - от Африка и др. Тази таблица е от 2013 г. от Международната енергийна агенция.
Газопроводната система „Южен поток" се простира върху 2 300 км, и преминава през голям брой държави с различни особености на релефа. Газопроводът ще се състои от един морски и няколко наземни участъка. Газопроводът цели да подобри енергийната сигурност на ЕС като предостави директна връзка към е едни от най-големите резерви на природен газ в света.
„Южен поток транспорт" Б.В. е международно смесено предприятие създадено за проектирането, строителството, и последващата експлоатация на морския участък на газопровода „Южен поток", който ще преминава през Черно море. При развитието на газопровода, „Южен поток транспорт" ще се възползва от опита на своите инвеститори - Eni S.p.A., „Газпром", EDF и Wintershall Holding GmbH., водещи международни енергийни компании със значителен опит в големи инфраструктурни проекти, като „Северен поток" (морският газопровод, който свързва Русия и Германия през Балтийско море), и „Син поток", който преминава по дъното на Черно море, свързвайки Русия и Турция.
Морският газопровод „Южен поток" ще започва от руското черноморско крайбрежие в района на Анапа, ще преминава през турската Изключителна икономическа зона в Черно море и ще излиза на българското крайбрежие в близост до Варна. Морският газопровод ще бъде с дължина 931 км и ще бъде положен на дълбочина до 2 200 м под морското равнище. Когато бъде напълно завършен, морският газопровод „Южен поток" от четири тръбопровода и ще достига годишен капацитет от 63 млрд. куб. м.

Дейностите в наземните участъци ще започнат през лятото на 2014 г. с подготовка за строежа на микротунелите в Русия и България. Строителството на морския участък ще започне през есента на същата година, когато първите тръби ще бъдат заварени на борда на тръбополагаща баржа в пристанище Бургас.
Първата линия на газопровода ще заработи до края на 2015 г. По план всичките четири линии трябва да са положени до края на 2017 г.
Морският газопровод „Южен поток" ще бъде изграден от над 300 000 тръби, всяка с дължина 12 м. За всяка линия ще бъдат произведени над 75 000 тръби. Тези тръби са направени от висококачествена въглеродна стомана (DNV SAWL 450 SFDU grade) и имат диаметър от само 32 инча (81 см) и тегло около 9 т.
Те са произведени така, че да устоят на суровите условия в дълбините на Черно море. Дебели стени от висококачествена стомана и специални покрития се използват, за да може газопроводът да работи безопасно и надеждно през следващите 50 години. Стените на газопровода ще са направени от 39-милиметрова стомана, която ще бъде топлинно обработена за допълнителна здравина. Тръбите в близост до брега ще бъдат покрити с бетон за допълнителна стабилност и защита.
След топлинната обработка, тръбите ще издържат не само на налягането на водата отвън, а и на вътрешното налягане от 300 бара. Това осигурява достатъчен резерв за безопасност, тъй като максималното налягане, с което ще бъде нагнетяван природния газ на руската компресорна станция е 284 бара. Като допълнителна мярка за предпазване на газопровода от корозия тръбите ще бъдат покрити с трипластов полипропилен (3LPP).
Преди тръбите да напуснат завода, всяка една ще бъде изпитана при високо налягане чрез пълнене с вода, за да се гарантира, че е достатъчно издръжлива за ползване в строителството на морския газопровод „Южен поток". Всички негодни тръби се ремонтират или отпадат от доставката.
Компаниите, избрани от „Южен поток транспорт" Б.В. за производството на тръбите преминават през строг процес на подбор, за да докажат че са в състояние да покрият изискванията. За да се класира като потенциален доставчик на „Южен поток транспорт" Б.В., всяка компания трябва да произведе множество образци на тръби според точни спецификации, които се оценяват по качество, прецизност и издръжливост. По време на процеса на преварителна селекция бяха произведени и оценени повече от 100 такива образци.
Първият кръг от търгове за доставчици на тръби за първата линия на морския газопровод „Южен поток" приключи през януари 2014 г. Всяка оферта беше оценена от екип от международни експерти, за да се гарантира най-високо качество на конкурентни цени. Немската EUROPIPE и руските OMK и „Северсталь" спечелиха първия търг. EUROPIPE ще достави 50% от стоманените тръби за първия дълбоководен тръбопровод.
След като бъдат произведени, тръбите ще бъдат доставени в складови бази в пристанищата на Варна и Бургас. Оттам те ще бъдат доставени от кораб директно до тръбополагащи баржи, които ще работят денонощно, за да изградят тръбопровода по дъното на морето. Тръбите се свързват на борда на баржата чрез специална машина, която ги заварява с максимална прецизност, за да се получи нишка. Всяка заварка ще бъде сканирана с ултразвук, за да се открият възможните дефекти в свръзката. След това заварките се покриват с полипропилен, за да се предпазят от корозия, преди да бъдат положени на морското дъно. Тръбополагащата баржа, която може да полага до 2 км тръби на ден, ще прекоси Черно море, като изгради напълно дадена линия на морския газопровод.