В средата на юни Варна и Бургас ще приемат тръбите за “Южен поток”
Секция: ИКОНОМИКА
29 Април 2014 17:51
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
В средата на юни Варна и Бургас ще приемат тръбите за “Южен поток” „Юропайп": Проектът ще бъде изпълнен и всичко ще бъде наред

/КРОСС/ Делегацията от България и Турция беше разведена из завода на немската компания „Юропайп", която ще достави 50% от тръбите за „Южен поток". По време на посещението бе презентиран целият етап от създаването на една тръба до натоварването й на влакова композиция, която пък има за задача да изпрати тръбите в Шотландия, където те ще бъдат покрити с цимент.

Това ще стане за първите 60 км от тръбите с цел по голяма стабилност, антикорозия и по-здраво закрепване за наклоненото дъното. 72000 тръби за подземната част ще бъдат произведени в Мюлхайм ан дер Рур. Тръбите се сгъват от дебели 39 мм стоманени, високопластични плоскости, доставяни от две независимо-произвеждащи дъщерни компании към завода. Всяка една тръба тежи около 9 тона. Тръбите са изключително гъвкави за стоманени такива, като същевременно са и закалени.

Тръбите са с изключителна здравина, те подлежат на изключително сериозни проверки, както от висококвалифицирания екип на завода, така от работещите в завода независими органи по качеството. Същевременно те ще са много добре проверени, както от специални скенери, рентгени, хидротестващи машини, лазерни детектори, така и от хора, които ще влизат със специални малини във всяка една тръба, за да проверят качеството й.

Пристанищата в Бургас и във Варна ще са основни складови бази и локационни центрове на произведените тръби. Първата пратка ще пристигне в България към средата на юни.

„Ще произведем за една година два различни транша за „Южен поток". Тук се слага и покритието на тръбите. Нашата фабрика прави тръби под вода - с голям диаметър, издържащи на голямо вътрешно и външно налягане. Една от нашите фабрики МПЦ е най-голямата в света и тя покрива всички тръби", заяви Михаел Греф, директор на "Юропайп" от 11 години насам.

„Енергията е електричество, тя не е газ, но във фабриката ни за стоманени плочи използваме много газ.Турция също е кандидатствала за проекта, както "Юропайп", но нашата компания е специализирана в направата на тръби за подводно монтиране. Има компания в Турция, която ни е конкурент, но тя прави спирали и тръби, които не са за подводно поставяне", заяви Греф в отговор на журналистически въпрос.

По негови думи от три до шест месеца компанията ще може да задържи капацитета. Греф не пропусна да наблегне на факта, че „Южен поток" е изключително важен проект за завода му. Същевременно той заяви, че не смята, че напрегнатата политическа обстановка между Украйна, Русия, САЩ и Европейския съюз ще повлияе на изграждането на проекта.

На въпрос дали "Юропайп" ще кандидатства за следващите 3-ти и 4-ти тръбопровод, Греф бе категоричен, че ще го направи.

„Имаме контакт с компаниите, които полагат тръбите, но те се броят на пръсти. Не са много фирмите, които могат да изпълнят такова дълбоководно полагане. Не се държим ръка за ръка разбира се, но знаем размерите, изискванията и изпълняваме всичко", заяви Михаел Греф и добави:

„Южен поток" е един от най-технологичните проекти, по които работим. Правили сме тръби и с по-големи размери и дебелина, но никога в такива количества."

Попитан колко уверен е, че проектът ще се осъществи Греф заяви: „ Това трябва да го зададете към хората от „Южен поток", останалото е производството. Тук говорим за допълнителни количества, а не за заместване. Това е не само политически, но и технологичен въпрос. Проектът, според мен, ще бъде изпълнен и всичко ще бъде наред."

За "Южен поток"

Газопроводната система „Южен поток" се простира върху 2 300 км, и преминава през голям брой държави с различни особености на релефа. Газопроводът ще се състои от един морски и няколко наземни участъка. Газопроводът цели да подобри енергийната сигурност на ЕС като предостави директна връзка към е едни от най-големите резерви на природен газ в света.

Морският газопровод „Южен поток" ще започва от руското черноморско крайбрежие в района на Анапа, ще преминава през турската Изключителна икономическа зона в Черно море и ще излиза на българското крайбрежие в близост до Варна. Морският газопровод ще бъде с дължина 931 км и ще бъде положен на дълбочина до 2 200 м под морското равнище. Когато бъде напълно завършен, морският газопровод „Южен поток" от четири тръбопровода и ще достига годишен капацитет от 63 милиарда кубични метра.

Морският газопровод „Южен поток" ще бъде изграден от над 300 000 тръби по 12 метра всяка. За всяка линия ще бъдат произведени над 75 000 тръби. Тези тръби са направени от висококачествена въглеродна стомана (DNV SAWL 450 SFDU grade) и имат диаметър от само 32 инча (81 см) и тегло около 9 тона.

Компаниите, избрани от „Южен поток транспорт" Б.В. за производството на тръбите преминават през строг процес на подбор, за да докажат че са в състояние да покрият изискванията. За да се класира като потенциален доставчик на „Южен поток транспорт" Б.В., всяка компания трябва да произведе множество образци на тръби според точни спецификации, които се оценяват по качество, прецизност и издръжливост. По време на процеса на преварителна селекция бяха произведени и оценени повече от 100 такива образци.

Първият кръг от търгове за доставчици на тръби за първата линия на морския газопровод „Южен поток" приключи през януари 2014 г. Всяка оферта беше оценена от екип от международни експерти, за да се гарантира най-високо качество на конкурентни цени. Немската „Юропайп" и руските „OMK" и „Северстал" спечелиха първия търг. „Юропайп" ще достави 50% от стоманените тръби за първия дълбоководен тръбопровод.

След като бъдат произведени, тръбите ще бъдат доставени в складови бази в пристанищата на Варна и Бургас. Оттам те ще бъдат доставени от кораб директно до тръбополагащи баржи, които ще работят денонощно, за да изградят тръбопровода по дъното на морето. Тръбите се свързват на борда на баржата чрез специална машина, която ги заварява с максимална прецизност, за да се получи нишка. Всяка заварка ще бъде сканирана с ултразвук, за да се открият възможните дефекти в свръзката. След това заварките се покриват с полипропилен, за да се предпазят от корозия, преди да бъдат положени на морското дъно. Тръбополагащата баржа, която може да полага до 2 км тръби на ден, ще прекоси Черно море, като изгради напълно дадена линия на морския газопровод.