Поп Европа
Секция: Интервюта
12 Май 2014 08:44
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Поп Европа

/КРОСС/Забелязахте ли как се дезинтересирахме от Евровизия в момента, в който няма наш претендент? Смисълът на Съюза за нас се изчерпва с това да бъдем признати, та ако ще - в популярната музика.

А победата в Копенхаген на австрийския изпълнител Томас Нойвирт, известен с драг-куийн псевдонима си Кончита Не-ми-пука* породи сериозни европейски дебати в навечерието на изборите. На едната страна на планетата подобен персонаж с женски дрехи и брада не е нищо друго освен предвестник за края на света, както е писано в Корана (когато "мъжете ще заприличат на жени, жените ще заприличат на мъже") . Другата половина вижда в тази победа тържество на толерантността и различието, постигнато по един естествено демократичен SMS-път. Но със сигурност градусът на реакциите по отношение на леко дотегналата, кичозна Евровизия е много по-висок от преди.

Всъщност в събитието няма нищо ново: изкуството и особено комерсиалното изкуство действа винаги така, прескача граници, за да ни върне обратно към сигурното ни всекидневие. Ще видите чудовища във филма, ще прочетете за ужасни престъпления в романа, ще ви разкажат за нечувани катастрофи във вестника - после ще се протегнете и ще натопите кифлата в кафето.

А най-дълбоката граница, върху която е изградена нашата идентичност, това е половата разлика. Затова и прекрачването и така дълбоко ни смущава.

Поп музиката вече десетилетия играе с нея: рок певците мъже изваждат високи, фалценти гласове като едновремешните кастрати в музиката на барока, носят дълги коси и лъскави дрехи, каквито обикновено очакваме от жените - и заедно с това са мъжествени, потни, агресивни.

Шокът на това объркване на половите роли българската публика преживя с появата на Азис, една от ролите на когото беше именно брадата жена. По-развита е тази традиция в постосмански контекст, откъдето вероятно нашият певец е взел вдъхновението си; например един от най-популярните турски трансджендър изпълнители на класическа турска музика е Булент Ерсой. Подобно на Кончита Вурст той/тя се представя като свръхсексуализирана жена, чийто вид контрастира с плътния баритонов глас, фрустрирайки възприятията ни.

Човешката култура винаги се е фасцинирала от отклоненията. В Античността са смятали, че хермафродитите са сакрални същества и имат способността да предсказват бъдещето. До 19 век едно от любимите масови забавления е било излагането на разнообразни изроди: френската Бел епок има специален интерес към жени от доброто общество, добре облечени и изведнъж - с бради (вижте снимките). Медийната революция от една страна отменя freakshow-тата като неморални, от друга страна пренася фасцинацията пред нарушената норма на друго ниво: днес не само че не измъчваме и не унижаваме хора, които не са като нас, а напротив, превръщаме ги в звезди.

Разбира се, няма нищо лошо в това ЛГБТ-персони да се изявяват на сцената или в каквато и друга сфера да пожелаят. Тънката разлика обаче е в това дали се интересуваме от тях заради качествата им, например гласа, изпълнението или заради стряскането от "жената с брада".

Помни ли някой, че Фреди Мъркюри, певецът на Куийн, е бил хомосексуален? Вторият интерес рискува да екзотизира другия, да го унизи, наместо да гарантира правата му. Когато каните хората да лежат в Биг Брадър просто защото са гейове, цигани или тризначки, на практика предизвиквате следващите кандидати за слава да радикализират своите екзотики, ако трябва - да ги измислят. Искам да кажа, че има една тънка разлика между зрелище и права, която не бива да объркваме.

Видяно откъм не демократичния свят, превръщането на различието в шоу крие други опасности. Забелязахте ли, че Путин пусна политическите затворници преди Олимпиадата в Сочи, но не промени отношението си към това, което наричаше гей пропаганда? Резултатът беше малко коментиран, но ефикасен: светът се раздели на две, на едната страна Гейропа, на другата - здравият руски народ.

Играта с крайностите, която си позволява популярната култура, хитро се обръща за употреба на фундаменталисти, на крайно десни, на антиевропейци. Скоро спорих с един студент, който ме убеждаваше, че ужас, в Европа били разрешили педофилията! Единственият начин да прекратиш такъв спор със студенти е да ги накараш да се потрудят - т.е. помолих го да потърси предполагаемия закон, приет от Европарламента. Все още чакам. Но не бих се учудил, ако утре студентът ми дойде с някаква шоупрограма, която дава европриз за прекомерно любящи татковци.

*Псевдонимът "Wurst" идва от немския израз"Es ist mir alles Wurst", "все ми е едно", "не ми пука какво мислите за мен", възприет от хомосексуалния младеж, който бил подложен на обиди от околните.

Коментар на Ивайло Дичев, професор по културна антропология в Софийския университет „Климент Охридски"; webcafe.bg