Пирински: България трябва да поиска регионален еврокомисар
Секция: Интервюта
16 Май 2014 08:34
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Пирински: България трябва да поиска регионален еврокомисар

/КРОСС/ Георги Пирински е зам.-шеф на БСП и кандидат за евродепутат. Интервюто с него е на Лиляна Клисурова за 24 часа.

- Г-н Пирински, българите още гледат на Европа като на нещо далечно и незасягащо всекидневните им проблеми. Как ги убеждавате, че е важно да гласуват, а не да отидат за гъби на 25 май?

- Като стане ясно, че от изборите на 25 май зависи всекидневието на всеки в България. Има една сентенция - Вие може да не се интересувате от политиката, но политиката ще се заинтересува от вас и ще ви дойде вкъщи. И ако искате това посещение да е приятно и полезно, по-добре да гласувате.

- Темата за Европа като че ли се загуби в тази кампания. Ето, и вие казвате, че е важно да се гласува, защото резултатите ще бъдат усетени и на национално ниво. Като че ли кампанията се води повече с цел оцеляване на БСП и на правителството на Орешарски?

- Не е чак толкова лошо, че се смесват европейската проблематика и българската действителност. Трябва да свикваме, че бъдещето ни е колкото българско, толкова и европейско. Дискусията трябва да бъде кой каква политика носи - не просто какви властови позиции ще заеме, а накъде ще върви страната.

По същество изборът на тези избори е между досегашната политика на десницата - бюджетни лишения и орязване на социални права, и на европейските социалисти - работни места и заплати, за да има производство и бюджетни приходи. Това са много различни отправни точки.

- Предотвратимо ли е разделянето на Европа на две скорости - инициатива на големите държави, която ще ни остави в периферията на ЕС?

- Паричната политика на еврото оформи кръг държави, които, споделяйки единна валута, търсят и решения, които да закрепят тази система. Това обаче не бива да означава, че другите държави изпадат в някаква втора категория. Стремежът за закрепване на едно ядро трябва да се съчетава с не по-малко ясна политика за общностното начало в ЕС. И за това е нужна много по-изразена кохезионна политика, отколкото сега. И утвърждаване на институциите на ЕС именно като органи, които вземат решение на общностна основа, а не под диктата на една или друга голяма страна.

- Какви стъпки ще предприемете лично като евродепутат, защото тази тема сте я поставяли нееднократно в българския парламент?

- ЕП има сериозни правомощия по Лисабонския договор, които досега не бяха използвани толкова ефективно, за парламентарен контрол върху ЕК. ПЕС като позиция винаги е защитавала политика за изравняване, за развитие на общностното начало на ЕС. И това е закономерно, защото заявката за солидарност и справедливост, която е лайтмотив на европейските социалисти, е резултат и на идеология, но и на преценка от гледна точка на интереса на ЕС и на отделните му граждани.

- България ще бъде пряко засегната от подписването на трансатлантическото споразумение, което на практика ще отмени Лисабонския договор и ще подложи под съмнение всичко, постигнато в Европа до момента. Ще се приеме ли то от новия Европарламент?

- Силно е да се твърди, че то ще отмени Лисабонския договор. Но това, което поражда много сериозни въпроси в ЕС, е, че създаването на такава всеобхватна зона за свободна търговия и свободно движение на инвестициите действително ще упражни много силен натиск върху европейската икономика и ще доведе до доминиращи позиции на американските фирми.

Затова има много активен процес на обсъждане на този проект. А на експертно равнище звучат сериозни съмнения и възражения. Съмнения доколко въобще е реализуема такава зона, защото конкурентните условия в САЩ и в Европа са много различни, вътре в Европа също са различни. Европа поначало се характеризира с една доста по-различна система на социални регулации, които биха били подложени на много сериозен натиск, в случай че бъде прието това споразумение. Така че не се очертава то да бъде реализирано в следващите 1-2 г.

Но позицията в ЕП във всички случаи ще бъде евентуални договорености да не поставят под въпрос европейския социален модел. И да не създават опасност от загуба на работни места.

- А каква е българската позиция, разговаряте ли с вицепремиера Даниела Бобева по темата?

- Позицията на българското правителство е записана в два документа, които МС внесе в края на януари в НС. Там има формулировка, че тази зона за свободна търговия ще премахне регулациите и ще създаде нови възможности за ръст на търговския обмен и че България е особено заинтересована от премахването на пречки за достъп до пазара на САЩ на селскостопанска продукция и обществени услуги. Според мен в тези записи не личи в достатъчна степен загриженост какви са рисковете от споразумението. Така че и в България предстои сериозен разговор по темата.

- БСП е против разделението на ЕС и Русия по повод кризата в Украйна - с какви аргументи ще отстоявате позицията си за неналагане на строги санкции срещу Русия?

- Дългосрочните интереси на спорещите страни фактически са много сходни. Ако говорим за природния газ - Русия има траен и сериозен интерес да продава газ в Европа, ЕС има не само траен интерес, а и жизнена необходимост да купува този газ, Украйна има интерес този газ да се транзитира спокойно през нейната територия, за да си получава таксите и да може да привлича капитали за рехабилитиране газопреносната система. Това са трайни базисни интереси, които се сблъскват с една политическа реалност, която тласка точно в обратната посока. И въпросът е дали да я оставим да се стигне до трагичен край, или да се положат максимални усилия за излизане от това противоречие, което води до човешки жертви, което е най-страшното.

Санкциите се засилват, но има и сериозна въздържаност от страни като Германия, които търсят позитивния изход. Ясно е, че в един глобализиран свят никой не може да се изолира и да налага едностранно онова, което му се иска. Въпросът е вътре в Украйна да се намери възможността да се разговаря между отделните общности по сериозен и отговорен начин.

- За какъв ресор ще се бори България в новата Еврокомисия и кой е най-подходящ за комисар?

- Имена не очаквайте да чуете от мен. Но очевидно България е заинтересована от много силна регионална, кохезионна политика, защото от нашите 6 региона 5 са от най-изостаналите в Европа. И ако ЕС е сериозен в намерението за преодоляване на различията, трябва да има комисар, на когото да му пари под краката и денонощно да е ангажиран с решаването на това предизвикателство. Това е много важен ресор, който България би трябвало да се стреми да получи.

- Лидерът на ДПС Лютви Местан вече обяви, че след изборите ще има пренаписване на програмата на правителството. Не се изключват и персонални промени в кабинета. В БСП обсъждали ли сте програмни и персонални промени?

- На 29 май кабинетът "Орешарски" навършва 1 г. и въпросът какви промени в програмата и в състава му да има е свързан с оценка на изпълненото и къде трябва да има ново внимание. Резултатите от изборите също ще имат влияние какви, доколко и кога ще бъдат направени промени, но те поначало би трябвало да произтичат не от политическата конюнктура, а от потребностите на страната от отговорно управление.

- Има ли заплаха за кабинета, ако БСП не е първа сила на изборите?

- Няма такава механична връзка. Друг е рискът при такава хипотеза, която аз смятам за граничеща с нулата като вероятност - отново да се развие един чисто разрушителен процес, за който отсега сякаш ръководството на дясната партия заявява, и то достатъчно еднозначно, че ще се търси реванш.