ДАЗД предлага разработване на методика за работа на педагогическите съветници
Секция: БЪЛГАРИЯ
27 Май 2014 11:33
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
ДАЗД предлага разработване на методика за работа на педагогическите съветници

/КРОСС/ Държавната агенция за закрила на детето предложи на Министерството на образованието и науката да бъде разработена съвместно методика за работа и да се регламентира ясно дейността на педагогическите съветници в училищата, тяхната роля, връзките и взаимодействието им с органите за закрила на детето, родителите, МКБППМН и др. Необходимо е и да се направи преглед на действащата нормативна уредба, с цел изменението и допълнението й, във връзка с професионалното обучение на ученици с обучителни затруднения, които учат интегрирано в масови училища и не са с умствена изостаналост, и да се разработи методика за учебния план, по който се обучават тези деца, както и за покриване на държавните образователни изисквания от дете със СОП.

Предложенията са в резултат на 21 проверки в образователни институции, извършени от началото на 2014 г. от Главна дирекция „Контрол по правата на детето".

Инспекторите на ДАЗД констатираха пропуски и нарушения, свързани с липсата на регламентиран ред във вътрешните правила на учебните заведения за действие при сигнал за насилие над дете или инцидент, както и реда за подаване на жалби и сигнали. Очертава се и тенденция за увеличаване на броя на деца в детски заведения и ученици в първи клас, които проявяват нетипично и агресивно поведение и педагозите срещат сериозни затруднения в работата. Не е разработена документацията и не са предприети действия, които се изискват по Механизма за противодействие на училищния тормоз и агресия между учениците в училище.

Установени са и пропуски, свързани с длъжностните характеристики на педагогическия персонал в училищата и детските градини - не е регламентирано изискване за информиране на компетентните органи, в случаи, при които стане известно, че дете се нуждае от закрила.

Според инспекторите на ГДКПД, персоналът на образователните институции все още няма умения и познания за да идентифицира „дете в риск", както и не разпознава органите за закрила на детето като партньори. Прилагат се наказания преди да са изчерпани възможностите за корекционно въздействие. Налагани са неоснователни санкции и са използвани методи на въздействие, които травмират децата и нарушават личното им достойнство.

Това е нарушение на Правилника за прилагане на Закона за народната просвета и Етичния кодекс на работещите с деца.

При проверките в образователните институции са открити нарушения, свързани с работата на Екипа за подпомагане на обучението и възпитанието на деца и ученици със специални образователни потребности. При липса на ресурс и невъзможност ръководството на учебното заведение да се справи със създалата се ситуация, не е търсено съдействие на външни специалисти за справяне с проблема - отдел за закрила на детето или център за обществена подкрепа.

Установен е занижен контрол от страна на директорите по отношение задълженията на педагозите да информират родителите за развитието на ученика, спазване на училищната дисциплина, както и за уменията му за общуване и интегриране в училищната среда - ОУ „А. Кънчев" - гр. Русе, СОУ „Иван Момчилов" - гр. Елена.
В голяма част от проверените учебни заведения липсва документация, удостоверяваща работата на педагогическия съветник с ученици, родители и учители - методи на работа и постигнати резултати.