/КРОСС/ Може би си мислите, че когато някой ви предложи средства с цел да инвестира във вашия стартиращ Интернет бизнес, вие трябва да приемете на всяка цена, защото това е единственият ви шанс. Но по-важно е не просто да получите такова предложение, а да знаете кога да кажете „Да" на инвеститора и кога „Не, благодаря".
Само защото някой притежава средства, с които може да ви помогне, не означава, че този някой притежава и необходимите знания и умения за стартиране и развитие на вашия бизнес. Точно това имаме предвид под „празни инвестиции". Всеки, който инвестира във вашия бизнес, е необходимо да допринесе за него с нещо повече от финансова подкрепа.
Изборът на инвеститор трябва да се гледа като избор на бизнес партньор, защото след като усвоите финансовите средства, той се превръща в партньор на вашия бизнес. В случай, че избирате партньори само на база финансов интерес, то вие и вашият бизнес ще се окажете в нежелана ситуация още на самия старт.
Възможно е да приемете парична подкрепа от инвеститори, които предпочитат да са „тихи партньори" ( в чужбина те са известни като „Silent partners" ), но при подобни случаи е важно да имате ясни договорени взаимоотношения и споразумения, подкрепени с необходимите документи, за да избегнете евентуални конфликти на един по-късен етап.

И така, как да разпознаете кога предлаганата ви инвестиция е „празна"?
Това е кратък въпросник за инвеститора, който може да ви подскаже дали инвестицията, която ви предлагат, е „празна" или не:
- За първи път ли инвестира в стартиращ бизнес?
- За първи път ли инвестира във вашата индустрия?
- За първи път ли инвестира в компания, която трябва да премине през няколко етапа на финансиране?
- Вашият целеви пазар нов ли е за инвеститора?
- Иска ли инвеститорът non-dilution клауза ( Инвеститорът се застрахова от разводняване на акциите и намаляване на дела в компанията, която отговаря на една акция с определен минимален процент ) да бъде включена във вашето споразумение/договор?
- Иска ли инвеститорът да има дялово участие, което не е в справедливо съотношение с размера на средствата, които да инвестира във вашия бизнес? ( Например: Искате от инвеститора 1,5 млн. лв. Все още не сте стартирали своя продукт или услуга. Инвеститорът иска да вложи 100 000 лв., но в замяна да придобие 50% от вашата компания).
- Инвеститорът иска ли да проведете срещата си в отсъствието на адвокати, счетоводители и инвестиционни експерти? ( Голям червен сигнал! )
- Адвокатът на инвеститора нов ли е на сцената за инвестиции в стартиращ Интернет бизнес?
- Колебае ли се инвеститорът да сподели препоръки с вас от други компании, които той е финансирал или изобщо всякакви препоръки?
- Инвеститорът настоява ли да усвоите парите на определена дата, без да е откровен с вас, защо това е наложително?
Това не е изчерпателен списък с въпроси, които да се вземат под предвид, когато започвате бизнес отношения с нов инвеститор, но покрива почти всички въпроси, на които вие трябва да можете уверено да отговорите с „Не" преди да преминете към следващата стъпка по договаряне на инвестицията.
Всяка една стартираща компания трябва да има предвид, че е възможно да претърпи провал не заради самия инвеститор, а защото са направени серия от грешки, които след като се комбинират, могат да създадат условия за перфектна буря, която сериозно да навреди на стартиращия Интернт бизнес.
Важно е да се търсят инвеститори, които да добавят стойност на вашата компания, не само средства към банковата ви сметка. Това помага за създаването на една здрава инвестиционна култура във вашия старт и задава тона на развитие на вашия бизнес.
Как да идентифицираме „умните инвестиции"
По-долу са примери, сигнализиращи за това, как „умните инвестиции" допринасят за развитието на стартиращия бизнес и какво трябва да се търси от потенциалните инвеститори:
- Свързва се с вас, за да ви помогне да разширите бизнеса си;
- Допринася със специфични умения, които липсват във вашата компания ( Например: управление на човешки ресурси; компютърни умения за програмиране; операции; финансово управление; лидерство в среда с висок растеж; продажби; нови медийни умения и др. );
- Провокира идеи и предложения по продуктивен начин;
- Менторство и коучинг когато е необходимо;
- Контакти с други акредитирани инвеститори;
- Достоверност на базата на техния професионален опит.
Когато търсите инвеститори с цел стартиране или развитие на вашия бизнес, винаги търсете добавената стойност във вашите взаимоотношения. Житейските бизнес уроци, които те ще ви предадат, не могат да се измерят с платежни нареждания и със сигурност ще положат основите на едно успешно и дългосрочно партньорство. След време, когато развиете вашия бизнес, вашите знания и умения могат да са също толкова полезни и за инвеститора.
Източник: ФОРЕКТ.БГ