МИП стартира проект за електронни административни услуги за продукти в строителството
Секция: ИКОНОМИКА
09 Юни 2014 09:37
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
МИП стартира проект за електронни административни услуги за продукти в строителството

/КРОСС/ От 14.4.2014 г. екип от експерти на Министерството на инвестиционното проектиране започна изпълнението на проект „Разработване на информационно-комуникационна среда на Звеното за контакт относно продукти в строителството".

Целта на проекта е създаване на една или повече електронни административни услуги, чрез които на заинтересуваните целеви групи (централни, общински администрации, граждани и бизнес) да се предоставя голям обем информация по отношение на националните изисквания за употребата на строителните продукти, изисквания за тяхното оценяване и оправомощени за оценяването им органи, информация за издадени сертификати и протоколи, за звена за контакт, установени в останалите държави-членки на ЕС, за органи, упражняващи контрол на пазара и строителната площадка.

Установяването на Звено за контакт относно продукти в строителството е задължителна национална мярка, която държавите-членки на ЕС следва да предприемат, за да осигурят ефективното прилагане на европейското законодателство и по-специално на Регламент (ЕС) 305/2011 на Европейския парламент (ЕП) и на Съвета на ЕС за определяне на хармонизирани условия за предлагането на пазара на строителни продукти и на Регламент (ЕС) 764/2008 на ЕП и на Съвета на ЕС относно установяване на процедурите, свързани с прилагането на някои национални технически правила за продукти, законно предлагани на пазара в други държави-членки.

С реализирането на проекта Министерството на инвестиционното проектиране цели да осигури бърз достъп до достоверна информация на целеви групи с голям мащаб и различен национален произход, качествено и прозрачно обслужване, което следва да доведе до подобряване конкурентоспособността на българската икономика. Поставяме си следните конкретни задачи:

 Електронно предоставяне на информация за националните и европейските изисквания за строителните продукти. Тази информация е от изключително голямо значение за всички икономически оператори - производители, вносители и дистрибутори на строителни продукти, които осъществяват дейност на пазара на Република България, както и за проектанти, строители и органи, упражняващи контрол в строителството, които следва да изпълняват нормативните изисквания, когато изработват и одобряват инвестиционните проекти, изпълняват, контролират или приемат строежите. Непознаването и неспазването на националните и европейските изисквания в областта на строителните продукти може да доведе до големи загуби на бизнеса.

 Осигуряване на достоверна и лесно достъпна информация на бизнеса, органите за надзор на пазара и контролните органи в строителството по отношение на фирмите, които са получили разрешение да оценяват строителни продукти и за издадените от тях документи от оценка. Наличието на такава информация ще позволи бърза и надеждна проверка на строителния продукт, предоставен на пазара не само на територията на Република България, но и на единния пазар на Европейски съюз. Органите за надзор на пазара не биха могли да упражняват ефективен контрол за извършеното оценяване на строителните продукти, ако не разполагат с информация за издадените при оценяването им документи.

 Създаване на възможност за електронно разплащане на административните услуги по отношение на строителните продукти, когато това е предвидено с действащите нормативни актове.

 Електронната административна/и услуга/и да е системно интегрирана и оперативно съвместима със системите в държавната администрация.

 Осигуряване на ефективна национална мярка за прилагането на Регламент (ЕС) 305/2011 и на Регламент (ЕС) 764/2008.

Целевите групи, които се очаква да ползват реализираната в изпълнение на проекта електронна/и административна/и услуга/и на МИП са:
- икономически оператори на строителни продукти: производители, вносители от цял свят и дистрибутори, които пускат/предоставят на пазара на Република България строителни продукти;
- националните контролни органи, одобряващи инвестиционните проекти, упражняващи строителен контрол и издаващи документите за въвеждане в експлоатация на строежите;
- органите за надзор на пазара;
- строителен надзор, проектанти и строители;
- всички инвеститори, които възлагат проектиране и строителство;

Проектът се осъществява с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Административен капацитет", съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд. Общият размер на предоставената безвъзмездна финансова помощ за изпълнението на проекта е 328 780,07 лв. Одобреният проект е с продължителност 18 месеца.