Кънчо Стойчев: Преиграваме със задкулисието
Секция: Интервюта
14 Август 2014 07:27
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Кънчо Стойчев: Преиграваме със задкулисието

/КРОСС/ Интервю със социолога Кънчо Стойчев на Генка Маркова за "24 часа".

- Г-н Стойчев, "Шпигел", а и други западни медии нарекоха служебното правителство прозападно и проевропейско. Вие как бихте определили формулата на служебното правителство?

- Не съм чел текста в "Шпигел", но определянето на което и да било правителство в страна от Европейския съюз като про- или антизападно е спекулативно малоумие. Спекулата е в инфантилната приказка за доброто и лошото, която е много важна за формирането на личността до 7-годишна възраст. Проблемът с нашите правителства изобщо не е по оста Запад-Изток, а по оста годни-негодни да управляват. Някои наши политици продължават да използват реторика с прозападен парфюм, за да внушават, че те са добрите, независимо какви са способностите и резултатите им. Щях да ги определя като комплексари, но звучи твърде невинно.

- Новото правителство е назначено само от седмица, а се произведе - къде реално, къде сякаш режисирано, каскада от кадрови грешки... Има атаки, че лица от протестите се назначават и така "осребряват" участието си в тях. Трети атакуват президента, че поставя хора на ГЕРБ. Има ли основание да се подозират отново задкулисни кръгове, които диктуват кой да влезе в правителството и какво да решава?

- Преиграваме със задкулисието така, както преиграхме с корупцията. Фактът, че Борисов връща Ваньо Танов на сцената, изобщо не е задкулисие. Проблемът е другаде - че този персонаж има печална слава в общественото мнение във връзка не с личните му способности, а с участието му в един немислим за стандартите на съгражданите ни от развития Запад епизод. Защо тогава Борисов прави този ход? Просто е - това си е негов прийом да тества общественото мнение безплатно, правителството формално не е негово. Ако залата сега си замълчи (Хей, протестъри, привет!), то Танов ще си остане и в следващото правителство. Колкото до състава на служебния кабинет, то не се наемам да коментирам, тъй като все още това би било спекулация. Нека се натрупат достатъчно действия и тогава да анализираме.

- Някои коментатори по повод състава на служебното правителство го определиха като генерална репетиция за широка коалиция след изборите. Какви са шансовете да има широка коалиция?

- Ако най-сетне се зароди политически разум, то широка коалиция ще има. В началото на 2013 г. мнозинството българи отхвърлиха подмяната на управлението с властване. На 5 октомври ще отхвърлим и подмяната на управлението с инат и личен дневен ред. Нито една от важните реформи у нас не може да се осъществи чрез тяснопартийно управление, та дори и някоя партия сама да има 120 депутати. Необходим ни е нов поне 10-годишен консенсус не просто за да си подредим държавата, а за да възникне държава на тази благословена от господа територия. Иначе с всяко ново управление ще се връщаме в изходна точка, което всъщност ще е назад, защото светът се развива и не ни чака.

Партийно решение ли е, да речем, как да развиваме енергетиката? А здравеопазването? А българското производство? А съдебната система? И т.н. Така, както макар и трудно, но в крайна сметка постигнахме в началото на прехода национален консенсус за НАТО и ЕС, така сега, още тази есен трябва да се договорим като нация за следващите жизненоважни стъпки. Най-бързо и лесно това ще стане чрез широка коалиция, напълно публичен дебат и постигане на съгласие.

За съжаление, вече сме изпуснали и последния влак, но тази есен все още с тичане можем да го догоним.

- Какво трябва да свърши служебният кабинет - да се занимава само и изключително с изборите или да се опита да търси решения и в други сфери - например здравеопазване, енергетика, банкова криза, спрени пари от еврофондовете?

- Служебният кабинет по българската конституция е пълноценен кабинет и тези три месеца той трябва да работи по всички задачи пълноценно.

Трябва да сме идиоти или невероятно богати, за да си позволим три месеца да се занимаваме само с изборите. Същевременно не можем да очакваме и чудеса. За мен най-важната задача на премиера Близнашки е да не допусне ново разделение и противопоставяне на нацията. А най-добре би било мостовете на диалога да почнат да се възстановяват незабавно, за да спестим и време след 5 октомври.

- За година и половина страната смени 4 правителства, през октомври чакаме петото. Признак за какво е това - ще продължи ли засиленото напрежение и несигурност, или изборите може да ни отведат към стабилност?

- И двете възможности са пред нас - и да продължим да пропадаме, и да излетим напред. Като геополитическа ориентация и като икономическо устройство сме на верния път, преходът ни е успешен. Но той не е завършен в сферата на политическото, по уродлив начин то е узурпирало икономиката. Донякъде това е неминуем резултат от факта, че трансформацията у нас (и не само у нас) се извърши отгоре надолу и отвън навътре. Затова и капитализмът ни е ненормален - политиката не само командва икономиката, а се превръща и в главен и сновен бизнес в страната.

Нито в САЩ, нито в Германия е така. Не Меркел командва "Сименс" и "Тисен", а обратното. Не Обама командва "Дженерал моторс" и "Дженерал електрик", а обратно.

При това изобщо и не става дума за отношения на властване, на командване, а за координация и обслужване. В смисъл, че управлението, т.е. администрацията (в САЩ така се и нарича) по определение е призвана да обслужва бизнеса и през и чрез него да способства за увеличаване на благосъстоянието и на хората, и на държавата. У нас е точно обратното и става все по-лошо. А последният епизод от сериала, който за съжаление мълчаливо наблюдаваме, си е направо пълно извращение и може да бъде сравнено само с Путин. Както той се разправи с Ходорковски, за да не гъкне никой след това, така ни бе демонстрирано как може да се затрие огромна банка, за да знаят всички завинаги кой командва и да няма хър-мър. В различна степен повечето ни банки малко или повече са като КТБ, защото видяхме каква е централната ни банка, която би следвало да контролира. Взривяването на КТБ освен безкрайно икономическо страдание за стотици хиляди вложители и за десетки хиляди фирми е преди всичко политическо послание - ние, определени политици, можем да направим каквото си поискаме с бизнеса и икономиката. Икономическата рационалност е подменена с фатмашкото "Стани - легни". Докато истинската, голямата власт не премине в ръцете на класата на производителите и собствениците, дотогава богатството ще е за политиците, а бедността - за всички останали. Докато не разберем, че не Борисов строи зали и магистрали и че не Станишев раздава пенсии и майчински, дотогава ще сме на погрешен път. И ще си плащаме ежедневно.

- Наистина ли изборите са сякаш с предизвестен край и с ясен победител, каквито обвинения имапо повод някои назначения в кабинета?

- Докато продължаваме на първо място да се вълнуваме от въпроса "Кой", а не от въпроса "Какво", няма да успеем като общество.

Въпросът "Кой" е лесен и скучен - близо 4/5 от новия парламент ще се състои от представители на ГЕРБ, БСП и ДПС. Отегчително, нали? Не искам никого да дразня, но и по-следващият парламент пак ще изглежда горе-долу така.

- Какво е характерно за пренареждането на политическото пространство преди изборите? В каква кондиция са основните партии?

- На 5 октомври ГЕРБ ще спечели, но не с толкова, колкото на тях им се иска, тоест завръщане ще има, но не на бял кон, а по-скоро на краставо магаре. БСП ще загуби, но не с толкова, колкото на някои им се иска. ДПС ще постигнат резултат, който ще ги бетонира като незаобиколим фактор. Реформаторите ще успеят, ако след толкова време прескачането на 4-те процента може да се определи като успех. С добри шансове са Бареков и Патриотичният фронт, но без гаранция. Така че устойчивите варианти за управление са два: ГЕРБ и ДПС или ГЕРБ и БСП. Съмнявам се Борисов да мечтае да управлява с ДПС, а за Миков даже не се и съмнявам. Затова чистият и силен вариант е широка коалиция от германски вариант. Но без изолиране на останалите - напротив, привличане на максимално съгласие по приоритетите, включително и на ДПС. Идеята за анти-ДПС управление е и непродуктивна, и опасна. Истина е обаче, че в последните години ДПС натрупа огромен пасив пред обществото и следва бързо и ясно да се разграничи от практиката на доминация на политическото над икономическото, на подмяна на икономическото с политическо.

- В анализа на института "Иван Хаджийски" за юли, в който участвате и вие, казвате, че Плевнелиев ще се стреми да въздейства върху предизборната ситуация. Виждате ли в неговите действия заявка за втори мандат?

- Плевнелиев е най-партизираният президент у нас до момента. За съжаление! Защото, ако не беше такъв, то само преди месец бе възможно да се постигне пакет от мерки с широко съгласие, да се избегнат редица финансови опасности. Плевнелиев е поредното доказателство, че може и да си прекрасен човек, но от това по никакъв начин не следва, че от теб става президент. Втори мандат той не може да постигне, а и аз вярвам на Борисов единствено и само по повод желанието му да стане и президент. Борисов би бил по-добър президент, отколкото премиер така, както същото важи и за Сакскобургготски. Но явно засега съдбата ни е по-скоро хора с определени качества да не попадат на място, което не е адекватно за тях.

И още една дума за Плевнелиев - ветото му върху антимонополния и антикартелен закон (поправка в ЗЗК) ще влезе в учебниците в специален раздел "Как президент може да убива интересите на собствената си страна".