"Андре Шение" - поредният амбициозен проект във Варна
Секция: КУЛТУРА
02 Септември 2014 09:32
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
"Андре Шение" - поредният амбициозен проект във Варна

/КРОСС/Като част от оперния маратон от 11 спектакъла на Варненската опера в рамките на фестивалите "Варненско лято" и "Опера в Летния театър - Варна 2014", вторият от двата премиерни спектакъла на "Андре Шение" от Джордано, Варненската опера представи на 20 август. Това е амбициозен проект - заглавие, което едва за втори път в своята история театърът се наема да реализира. Изключително трудна опера във всяко отношение - музикално, вокално, режисьорско, сценографско. И най-вече - за намиране на равностойни и силни солисти за главните партии на Андре Шение, Мадалена и Жерар. Тук заявката бе силна в лицето на Бойко Цветанов, Димитринка Райчева и Кирил Манолов, пише "Дума".

В последните години Варненската опера се радва на гостуващи артисти от най-висока международна класа, които донасят свежест и са вдъхновение за редовата трупа. В партията на поета-революционер тенорът Бойко Цветанов за пореден път изяви своя вокален виртуозитет, стабилност във височините и актьорска опитност. Силният му глас, както обикновено, се открояваше с бляскавия си тембър и осмислени вокално фрази. В тази любима за тенора роля той се чувства в свои води, което значително подпомага останалите певци в спектакъла. В дуетите, особено в последното действие, сопраното Димитринка Райчева получи допълнителна подкрепа и увереност в лицето на Цветанов. Младата певица, трупайки опит на варненска сцена, става все по-впечатляваща и убедителна в своите изяви. Партията на Мадалена, изискваща много сериозна вокална техника, певицата покри в най-висока степен. Все пак в нея има тънки нюанси, като например в арията от трето действие, където по-тихите динамики бяха малко пренебрегнати. Лекота и липса на драматични нотки в първо действие, повече разнообразие и контрасти в следващите, във вокално отношение биха обогатили образа и довели до естественото му възходящо изграждане в синхрон с общата драматургия. Още по-сполучлив бе образът на Жерар, който изгради баритонът Кирил Манолов. Стабилен на сцената, с внушително присъствие - вокално и актьорски, той бе безупречен в арията от трето действие, извикала спонтанни аплодисменти от страна на публиката. Все по-зрял във вокалния прочит на своите партии, Манолов бе един от основните стълбове на спектакъла. Във второстепенните роли разтърсваща бе Бойка Василева като Мадлон, чиято ария обрисува най-чистите идеи на революцията, като пулсиращо със сетни сили, кървящо сърце се превърна в център на спектакъла. Сполучливи бяха и останалите второстепенни образи, макар че повечето певци е добре да преосмислят динамичния баланс, за да се избегне появяващо се в някои моменти плоско, преекспонирано еднообразно звучене.
Традиционната режисура и сценография на Кузман Попов напълно съвпада със зоната на комфорт на българските меломани. С минимални средства бе създадена добра среда за оперното действие, изпълнено с активно сценично движение, многоплановост и перспектива. Костюмите на Ася Стоименова, в унисон с епохата и с бутафорни елементи, подсилиха въздействието на музиката. Напълно адекватна бе и хореографията на Румяна Малчева, докато има какво още да се желае по отношение на кратките хорови сцени. Веристичната стилистика изисква повече прецизност и гъвкавост, което ще бъде подпомогнато естествено с времето и "улягането" на спектакъла.
33-годишната диригентка Вилиана Вълчева, родена във Варна, е с впечатляваща биография на многостранно развит музикант. Завършила е НУИ "Добри Христов" със специалност пиано (1999), след което продължава висшето си образование в Швейцария. В Берн, Нюшател и Люцерн изучава специалности клавирен съпровод и акомпанимент, фагот, музикология и оперно-симфонично дирижиране - магистърска степен защитава под ръководството на проф. Ралф Вайкерт в Музикалното висше училище в Люцерн (2010). През последните 10 години събира опит като асистент диригент и корепетитор в различни европейски оркестри. От сезон 2013-2014, след практика по дирижиране при Фабио Луизи в Национална опера Цюрих, става корепетитор/асистент в същия театър. Възхищение и респект буди смелостта и рискът, който поема ръководството на ТМПЦ - Държавна опера Варна, и дава шанс за изява и трупане на опит в оперния жанр на младата диригентка Вилиана Вълчева, напук на предразсъдъците, на които все още сме подвластни по нашите географски ширини.
Варна може да се гордее с още една звезда - от истинските, която ще блести скоро на международния музикален небосклон. От февруари тази година Вилиана е гост-диригент в родния си град, където е диригент-постановчик на оперите "Дон Жуан" от Моцарт и "Андре Шение" от Умберто Джордано. Тя дирижира и знаковия концерт "Bassissimo", по повод 100 години от рождението на Борис Христов, с участието на най-големия съвременен Вердиев бас Карло Коломбара (Италия) и български баси. Преливаща от талант, енергия и огромна работоспособност, Вилиана Вълчева е изучила в най-малки детайли партитурата на "Андре Шение", вниквайки дълбоко в стила на веристичната опера. Нейният прочит говори за безспорен професионализъм, съчетан с категоричен диригентски жест. Това разкри незабележими на пръв поглед пластове и линии в оркестъра, който е далеч от акомпаниращата роля, отредена му в оперите на Верди, например 27-годишният Умберто Джордано създава партитура, изпълнена с контрасти, изискваща много тънък баланс между вокалните партии и оркестъра, преплитане на линии, съпоставянето им. Липсата на дългогодишен опит в ръководство на оперен спектакъл на Вилиана Вълчева се отрази дотолкова, доколкото на моменти тя изгуби баланса между оркестъра и изявата на певците на сцената, които бяха леко затруднени да надвият ентусиазма на инструменталистите. Малки неудачи допуснаха валдхорните, но като цяло медните духови се справиха блестящо с предизвикателствата на нотния текст. Останалите оркестрови групи се представиха стабилно под вещата палка на диригентката, която бе много уверена в ръководството на спектакъла. Може би прекалено детайлното изучаване на партитурата отклони в малка степен Вълчева от цялостния поглед в развитието на музикалното послание във времето. Симфоничното третиране на оркестъра малко надхвърли необходимото, за да се запази балансът с вокалното начало в операта.
Онова, което е необходимо още по-ясно да се изяви, но съм убедена, че ще бъде лесно постигнато в следващите спектакли на новата постановка на "Андре Шение" на варненска сцена, е последователно изграждане на музикалната драматургия към силна кулминация във финала. Спектакълът на 20 август в Летния театър беше малко "пренавит" от емоции, които започнаха още в самото начало, силно, наситено, "революционно" и това не остави достатъчен хоризонт за истинския фойерверк на финала.
Силната мотивация на целия екип, реализирал "Андре Шение", зарази с възторг и благодарност публиката, която все повече има нужда от това - да бъде вдъхновена и удивена от музика и емоции, за да преживее своя катарзис...