Теди Москов: Човек сам се спасява от бедността
Секция: Интервюта
18 Октомври 2014 20:25
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Теди Москов: Човек сам се спасява от бедността

/КРОСС/ - Ако трябва да обобщите своите наблюдения за 25-годишния наш преход като режисьор, бунтар, обществен човек, как ще формулирате това време, г-н Москов?

- С поговорки: „Крушата не пада по-далече от корена." Или „Каквото си посял преди 10 ноември, такова ще пожънеш." Хрумва ми и една скоропоговорка: „Карикатуристът не окарикатурява карикатурата, а карикатурата окарикатурява карикатуриста." Не съм чак толкова бунтар, нито обществен човек. Ако бях истински бунтар, щях или да бъда погребан някъде, или разрушен психически в някоя лудница, или пропит в някое провинциално градче, както се случваше с всички, които се разбунтуваха... Достойни хора от моето поколение, оцелели от комунизма, няма. Всички сме „умирисани" по някакъв начин. Общественият човек (ако бях такъв) би създал партия, или поне движение някакво...

- Президентът Желю Желев и бившият премиер Филип Димитров написаха книги за митовете и лъжите на българския преход. Вие бихте ли заснели филм за този период и какъв би бил той?
- Стига сте се взирали в Преходчо. Вижте родителите му - Бекапенка и Безенесенко! Аз бих заснел филм за прехода ни от 1944 г. насам. Всъщност бих започнал от началото на 30-те години на миналия век. Историята винаги ми е била любим предмет в училище.

- Разкажете къде и как ви завари „революцията", с кои ваши приятели и съмишленици обсъждахте и участвахте в промените тогава?
- Бях в София, когато руснаците наредиха свалянето на Тодор Живков и когато отвсякъде наизлязоха честни комунисти. Дисиденти - също. Като видях кои се изпъчиха по площадите, разбрах, че тая няма да я бъде... Затова и не участвах активно в никое политическо начинание. Участвах само в създаването на частен, ама наистина частен (тогава тази дума още звучеше необичайно) театър. Директор на театър „Ла Страда" беше Стефан Янков, а собственик - Пламен Тимев. В този театър освен мен са работили Сашо Морфов, Камен Донев, Николай Стефанов и Борислав Чакринов.

- Скоро е 10 ноември, вие ще празнувате ли? Смятате ли, че имахме наивни свръхочаквания за промяна?
- Аз лично никога и нищо не съм очаквал. Но вкусих от страхотно вкусната свобода да казвам каквото мисля. И да мисля, каквото казвам. Да пътувам и работя извън пределите на родината. И да не искам разрешение от граничните войски, за да мина един километър южно от Ахтопол.

- На последните избори БСП се срина, вероятно десни партии ще управляват, вярвате ли, че те ще могат да спасят държавата и хората от бедността?
- У нас всички партии са десни. А човек сам се спасява от бедността. Сега е трудно и дори с върнатите фабрики и реституираните имоти никой не знае какво да прави. Капитализмът ни затова е предимно ресторантско-хотелско-курортен. А как се излиза от бедност при това положение, няма кой да ни каже. Дано се намери някой, който да каже, и друг, който да чуе, и трети, който да го направи! Вижте колко е сложно!

- Вие сте от известен род, има ли истини за него, които историята е премълчала?
- Знам от баща ми, че веднъж домоуправителят на нашата кооперация се напил и му казал за инструкция да бъдем ликвидирани цялото семейство при обявяване на извънредно положение. А аз съм бил още дете. Може и да не ви се вярва, но - русо и симпатично. И чавдарче. „Чавдарчето труда обича, играе, учи се, чете. На помощ първо се притича..." А тогава положението по принцип си беше извънредно. От крехката си младост не помня някое положение у нас, което да не е било извънредно.

- Социалдемократът Атанас Москов е брат на вашия дядо, какво се помни и разказва във фамилията ви за него?
- Чичо Таньо! Аз мога да разкажа доста по-интересни неща от „Гугъл" за него, но ще са твърде интимни. Излязоха книгите му „Роб се връща", „Паралели" и „Пред последния жалон", там описва живота и идеалите си. Би трябвало да ги има в библиотеките. Като истински страдалец той не пожела мъст и прости, въпреки че никой не му поиска прошка!? До 1989 г. си остана заточеник в едностайната си къщичка в Севлиево, построена от жена му - белгийката Рене, докато той е бил 7 години по затвори и лагери само защото не е отказал да бъде адвокат на Никола Петков и е спечелил избори срещу георги димитров (не мога да изпиша това име с главни букви). Трябваше да се подписва сутрин и вечер в милицията, за да не напуска района. В къщичката „живееше" и урната с праха на сина му, починал на 20 години от саркома, живееха и картините на този син, които той в самотата си на дете на враг на народа беше рисувал. Спомням си как се разхождах из двора до кладенеца, който си бяха изкопали, за да имат вода, и до тоалетната, която си бяха направили сами. Трудно си представях как зимата един 90-годишен старец изтегля кофата с вода от герана...

- Има ли негови последователи в рода ви? И защо според вас социалдемокрацията сякаш изчезна от политическата ни сцена след смъртта на д-р Петър Дертлиев?
- Големите социалдемократи Коста Лулчев, Кръстьо Пастухов, Цвети Иванов са били избити. Чичо ми остана единствен, но беше твърде стар, за да поведе когото и да било. Дертлиев говореше добре, но действаше плахо и някак кротко се оттегли от сцената.

- Кои бяха вашите първи бунтарски прояви, разкажете за тях?
- Правех представления, посветени на свободата.

- Сред приятелите ви са режисьорът Андрей Слабаков и съпругата му Ернестина Шинова, какво освен вашите професии ви сближава с тях до днес?
- Бързата мисъл на Андрей ме удивлява и до днес. Диалогът с него винаги е приключение. А Ернестина е „на мой приятел си жена"... И не е „блондинка", макар и да е светлокоса.

- Кои са най-ярките ви общи спомени с тях в Италия?
- Прибраха трима ни с Владо Люцканов и Стоян Камбарев да живеем у тях в едностайно апартаментче, където вече живееха сестрата на Ернестина - Ирина, и бъдещата кореспондентка на Би Ти Ви в Рим - Антоанета Николова. Никога не ни поискаха да делим наема, често те ни купуваха и нещо за ядене. Андрей ми даваше бира срещу 10 лицеви опори (за да не си развалям фигурата) и втора - срещу още 5. Карах им колата, една трошка, подарена от приятел. Те нямаха шофьорски книжки, ключът и документите стояха в мен, при условие че уикенда водя Андрей за риба в околностите. Веднъж превеждахме от български на италиански език на кандидати за убежище. Андрей, за да помогне на един симпатяга, го накара само да говори, без да спира, а преведе, че този човек живее в смесен район с мохамедани и християни. Че мохамеданите го смятат за християнин, а християните - за мохамеданин, и всички го мразят. Писателският талант на Андрей издейства нов живот на човечеца. Странно е мястото, където този талант се реализира толкова добре.

- Със съпругата ви Мая Новоселска сякаш не се вписвате в общия хор на мрънкалниците в България, които очевидно са мнозинство. Хуморът, смехът и изкуството лек ли са срещу черногледството и недоволството?
- Мрънкането е като мъркането при котките. То доставя удоволствие на мрънкащите. Сближава. Колкото до хумора, той е на изчезване. Изместват го подигравката, насмешката и иронизирането. Вицът изчезва също, новият е бледо копие на стария.

- Кои са най-трудните периоди в живота ви, за които не искате да се сещате?
- Събуждането ми след 45-дневна кома в болница в Германия и ужасяващото лежане в леглото, без никаква възможност да помръдна сам в продължение на няколко месеца. Много трудна беше и работата ми в театъра в Дюселдорф, където за първи път поставях в Германия. Друга трудност от ранната ми младост беше намирането на първото гадже. Може би защото не аз търсех, а чаках да бъда намерен.

- Трудно ли се балансира да работите тук - с хора, които дори по време на работа говорят за почивка, и в Германия, където дори по време на почивка говорят за работа?
- И двете си имат слабости, но и преимущества. Трудно е като свикнеш с едното, да „превключиш" към другото. Вече по-трудно ми е включването на българска скорост. Преди беше обратното.

- Преживяхте тежка катастрофа в Германия, в България най-много катастрофи се случват на пешеходни пътеки, това израз на какво е според вас - който се „сблъскахте" с автомобил?
- На генномодифицираната неспособност на българина да мисли за другия.

- Новата ви постановка „Каквато ти ме искаш" по Пирандело преход към какво е?
- Към „Шест персонажа си търсят автор" - най-сложната пиеса на Пирандело. Твърде модерна и за днес. Но да не говорим за преход, че тази дума е опасна и може да се проточи още 25 години. Следва „Приятелки мои" - пиеса по филма на Пиетро Джерми и Марио Моничели „Приятели мои". Преработих я със Симон Шварц за смешни жени - Мая Новоселска, Светлана Янчева, Христина Караиванова и Албена Михова. Ще я поставя в театър „Зад канала". И след това смятам да основа нов частен театър в Дома на киното, където ще работя само театрални версии на велики филми. И КРАЙ С ДЪРЖАВНИТЕ ТЕАТРИ!

- С вашия братовчед д-р Петър Москов, който е и изявен политик от РБ, още ли се поздравявате с репликата: „Как сте, вашта мама костовистка"? Кой и как измисли тази фраза?
- Роди се спонтанно. Така ни ругаеха и двамата. Сега си казваме „вашта мама антикомунистка", но шеговито добавяме „другарю Москов".

- Защо вие никога не станахте човек на някоя партия?
- Защото и днес партията е една. Няма как да се разделим с еднопартийната система. А съм израснал във време, в което да си партиец си беше срам.

- Синът ви има ли вашето чувство за хумор и бунтарство? Кой е урокът, който смятате, че все още не сте ус-пели да му преподадете?
- Не мога да го накарам да се съобрази с някого или с нещо, което да му бъде от полза. Отказа дори да завърши НАТФИЗ. По-симпатичен е от мен, а и повече го харесват момичетата. Към чувството му за хумор освен моето е добавено това на майка му. А в нейните жили тече арменска кръв. Надявам се арменският инстинкт за оцеляване да е от полза за сина ми...

Аделина Делийска

„Преса”