Зелена светлина за “синьото гориво”
Секция: Интервюта
31 Октомври 2014 11:51
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Зелена светлина за “синьото гориво”

/КРОСС/Евгений Пронин, старши специалист, "Газпром Експорт", председател на комисията WOC 5 към Международния газов съюз, ексклузивно за КРОСС

Транспортът е всичко. В нашия модерен свят сме свикнали да пътуваме навсякъде, където пожелаем - по работа, на почивка или просто, за да се видим с приятели или роднини. Освен това, ние се възползваме охотно от предимствата на международния транспорт, който доставя стоки по цял свят и ни позволява да ги търгуваме на глобалните пазари.

Но транспортът има своята цена. Повечето от нас плащат високи цени за горивата с които зареждаме своите превозни средства. Но цената има и екологични измерения, защото повечето от тези превозни средства използват изкопаеми горива с високи емисии на въглероден диоксид, замърсяващи въздуха и сериозно влияещи върху климата. Според различни експертни оценки, световната икономика губи трилиони долари всяка година, плащайки за последствията от замърсяването. А значителна част от емисиите идват именно от транспорта. Когато решаваме каква нова кола да си купим, почти винаги взимаме предвид следните критерии: дизайн, мощност и не на последно място - икономичност. Днес, както и в предишния век, потребителите обикновено имат ограничен избор между два типа двигатели: бензинови и дизелови. В Европа зареждането на автомобилите с такива двигатели все повече и повече се превръща в значима тежест за личния или семейния бюджет. Транспортният бизнес се изправя пред две основни предизвикателства: да намери ценово ефективно решение и да намали вредното въздействие върху околната среда. А отговорът вече е тук - природният газ може да помогне за решаване и на двата проблема!

През последните десетилетия, инвестициите в изследвания, разработка и иновации успяха да се изплатят, подобрявайки дизайна, скоростта и безопасността на автомобилите. Все пак, постигането на по-екологична и по-евтина мобилност си остава много значимо предизвикателство. Въпреки декларираните "на хартия" големи възможности, открития като електрически автомобили или такива с водородни клетки все още срещат сериозни препятствия, засягащи тяхната технологична зрялост или икономическа жизнеспособност.

Решението обаче е по-близо, отколкото мнозина си мислят: използването на природен газ като моторно гориво вместо традиционните типове горива, не само се отразява позитивно на околната среда, но и идеално се вписва в потребителските бюджети. Средната цена на дребно в страните от ЕС е между 40 и 60% по-ниска от цената на бензина и дизеловото гориво, което води до значителни икономии в цената на зарежданото гориво. Така напр. в Англия, гориво на стойност 10 паунда може да осигури следната усреднена мобилност за лек автомобил - 220 км при зареждане с природен газ, 164 км при зареждане с дизелово гориво и само 103 км при зареждане в бензин. Само в Европа, потребителите биха могли да спестят между 58 и 67 млрд. паунда до 2030 г., ако се увеличи потреблението на газ в транспорта като цяло, в сравнение с консервативните сценарии, които предвиждат увеличение само при камионите и корабите.

И също така: природният газ е далеч "по-зеленото" гориво! В сравнение с дизеловото гориво и бензина, емисиите на въглероден диоксид могат да бъдат намалени с 25%, а и той не отделя сажди или прахови частици. Така значително може да се подобри качеството на атмосферния въздух и да се намали негативния ефект върху респираторното здраве на хората. Изследванията показват, че увеличаването на дела на природния газ в енергийния микс на ЕС само с 1% би намалил емисиите с 3%. Благодарение на природния газ, достъпният нискоемисионен транспорт вече не е мечта за бъдещето!

Този "коктейл" от предимства вече е причина природния газ да заеме значителен дял от пазара на горива през последното десетилетие. В други части на света компресираният природен газ (CNG) вече намира широко приложение, докато в Европа набират скорост транспортни решения, които са базирани на пропан-бутан (LPG) и втечнен природен газ (LNG). Приложението на газ като транспортно гориво в световен мащаб се е увеличило с 220% между 2008 и 2012 г, от 13,6 млрд. куб. м до 30,1 млрд. куб. м. Само в Европа, прогнозите за растежа в този пазарен сегмент до 2030 г. предвиждат увеличение на сегашното потребление с не по-малко от 40 млрд. куб. м.

Към момента, в света са регистрирани над 20 млн. превозни средства на природен газ, а очакванията са те да станат 50 млн. до 2020 г. В Европа тези МПС са едва 1,4 млн. като водещите страни в използването на природния газ като моторно гориво са Италия (823 хил.), Украйна (170 хил.), Германия (97 хил.), Русия (90 хил.), България (62 хил.) и Швеция (44 хил.)

Тази статистика показва, че има нужда от сериозни инвестиции в усъвършенстване на технологията и подобряване на инфраструктурата. За разлика от други решения, които са далеч от пазарната реалност, природният газ е готов за употреба и се нуждае от леко "побутване", за да стане широкодостъпен. Нашите цели обаче са още по-големи.

Заедно с E.ON Ruhrgas и местни партньори, ние в "Газпром" искаме да поставим природния газ като гориво на едно изцяло ново равнище през следващите години. Това е целта на нашето ежегодно рали "Син коридор" (Blue Corridor Rally) за превозни средства на природен газ, което в продължение на няколко седмици минава през страни от цяла Европа. На 7-и октомври 2014 г. за 8-и път то стартира от Санкт Петербург под мотото "Балтика-Адриатика" за покриване на 6600-километров маршрут от балтийлските държави, през Полша и Чехия, Германия, Австрия, Италия, Словения, Хърватска, Сърбия, Унгария и стига обратно до Беларус. Така потребителите в гореизброените държави могат да се убедят лично в предимствата на метана като моторно гориво.

С тази инициатива ние искаме да демонстрираме, че природният газ като гориво е работещо решение за по-чиста и по-евтина мобилност в Европа. Ние обаче настояваме и за създаването на по-развита мрежа от метан-станции, която е ключът към успешното приложение на технологията. За да се справим с това предизвикателство, с доставчиците на газ, производителите на автомобили и държавните институции трябва да си подадем ръка и да подкрепим Синьото гориво за "зелена мобилност". Трябва да работим заедно, за да могат повече европейски градове да дадат "зелена светлина" за "синьото гориво".