Райна Кабаиванска: Успешните хора не ги обичат много
Секция: КУЛТУРА
19 Декември 2014 15:05
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Райна Кабаиванска: Успешните хора не ги обичат много

/КРОСС/Имам страшен нюх, страшен инстинкт към таланта, признава пред Дарик примата на операта Райна Кабаиванска, когато говори за своите ученици. Винаги ги избирам така, че да има нещо. Не само глас. Според мен гласът не е най-важното. Трябва да имат някакво огънче вътре. Да имат талант. Да имат инстинкта на певеца, казва тя. 

Ако ти имаш таланта, ти вървиш напред. В едни или в други условия, по-рано или по-късно, казва Кабаиванска, създала редица звезди на оперните сцени.  

Но с болка признава тя, че "операта не е никак важна в наше време". Преди време беше много важна и ние певците бяхме на голяма почит. Сега на почит са футболисти, телевизионни водещи, друг свят е. Но трябва да живеем в този свят, казва Райна Кабаиванска.  

Според нея добрият вкус е и по рождение, и в семейството се възпитава, и от любопитството идва дори. 

Нивото в България е много ниско, отбелязва певицата и добавя: Виждам, че тези млади хора не знаят какво значи, сега ще кажа една много лоша дума, не знаят какво значи "международен пазар", не знаят какво е "пазар". Уви, употребявам тази дума. Защото без пазар в нашите години не се живее. Това е закон. На тези млади хора не им е ясно, че те трябва да са страшно подготвени. Че музиката трябва да е перфектна. Че те ще имат някакъв шанс, само ако са перфектни в музикално отношение. Защо? В последните години, това което се нарича музикално търсене, много напредна. Наистина вече не могат да се правят безвкусни неща. Сега диригентите са много насочени към рационалност в музиката. По мое време стигаше таланта и един хубав глас. Диригентите някак си, както и театрите, се опираха на големите певци. Днес положението е преобърнато. Днес диригентите избират певеца, а в по-лошите случаи го избират режисьорите.

Така че аз се смях с една моя ученичка, която пее във Франкфурт. Тя е корейка с разкошен глас и пее много хубаво. Но е корейка. Не е хубавица по нашият вкус. И тя ми казва - вижте, на мен ми дават роли на втора примадона, никога на примадоната. Защото примадоните трябва винаги да са в комбинезон, да могат да се показват в комбинезон. Какво значи това? Да са тънки, красиви, стройни, с всички форми на място. А тя горката, която е корейка, не може да се покаже по комбинезон...

Смятам, че никой не обича чак толкова успелите хора. Да ви кажа, аз живея по случайност в един малък град в Италия, Модена, защото се омъжих за мъж, който беше от Модена. И както е в брака - жената следва мъжа си. Аз отидох и си живея много спокойно в Модена. Понякога обвинявам моя мъж, че не се е родил примерно в Париж или в Лондон. Защото можеше и там да се роди. Но виждам например Лучано Павароти, който се беше родил в Модена и направи много неща за своя град, той беше просто в името на Модена. Водеше всички концерти там и т.н. Гражданите на Модена не го обичаха. Те разбраха кой беше Лучано Павароти, когато почина. Защо? Защото на големия площад в Модена се появиха 300 международни телевизия. И местните се облещиха. Тогава чак им стана ясно какво беше Лучано Павароти. Смятам, че успешните хора не ги обичат много.